Ingezonden persbericht
---
Argumenten voor 'bestuurlijke voorkeur' schieten tekort
Afgelopen dinsdag 16 januari, maakte minister Eurlings bekend een
'bestuurlijke voorkeur' te hebben voor het aanleggen van het
ontbrekende snelweggedeelte van de A4 tussen Delft en Schiedam.
De minister is van mening dat aanleg van de A4 het wegennetwerk tussen
Den Haag en Rotterdam veel robuuster maakt dan het alternatief. Het
alternatief is verbreding van de A13 in combinatie met een verbinding
tussen de A13 en de A16. Ook denkt hij vaart te kunnen maken omdat er
over (inpassing van) het A4-alternatief overeenstemming is met de
betrokken bestuurders uit de regio (IODS convenant). Daarnaast is het A4
alternatief goedkoper en geeft aanleg ervan minder overlast voor de
automobilist dan de A13 en aanleg van de verbinding A13/A16 variant.
Ondanks de voorkeur van Eurlings werkt hij de komende maanden het A13 +
A13/16 alternatief op hetzelfde niveau uit als dat van de A4. Dat is
nodig om juridische problemen als bij de A4 Leiderdorp te omzeilen maar
ook omdat niet vast staat dat de A4 verkeerskundig de beste oplossing
is.
Al ruim veertig jaar wordt er gebakkeleid over nut en noodzaak van
aanleg van dit stukje snelweg. Het siert de minister dan ook dat hij
zijn nek uitsteekt. Ook juichen wij het als Milieufederatie Zuid-Holland
toe dat hij kiest voor een zorgvuldig en juridisch houdbare aanpak en
het A13 + A13/16 alternatief serieus nader onderzoekt. Genoeg redenen
dus om de vlag uit te steken? Nee, beslist niet vinden wij.
De voorstanders van de weg, met de werkgeversorganisatie VNO-NCW voorop,
staan te juichen over dit besluit. Een belangrijk succes voor
UPR-ambassadeur Wientjes, zo klinkt het in Den Haag.
Eerst maar even een misverstand uit de wereld helpen. Er is helemaal
geen sprake van een besluit van de minister, maar slechts van een
voorkeur en dat is zijn goed recht. Een echte keuze moet nog worden
gemaakt en baseer je immers op argumenten. Juist daar schiet Eurlings
tekort in zijn pleidooi voor de A4. Bekijken wij zijn argumenten pro A4
eens wat nader.
Argument 1 over de robuustheid van het wegennet is heel betrekkelijk.
Ook de A4 route heeft een gedeelte waarvoor geen alternatieve route
beschikbaar is, namelijk de A20 tussen het Kleinpolderplein en het
Beneluxplein. Argument 2 over het IODS convenant is procedureel want het
convenant gaat alleen over de inpassing en niet over nut en noodzaak van
de weg.
Argument 3 betreft de snellere aanleg van de A4 vergeleken bij de A13 +
A13/16. Daarover lopen de meningen van de IODS-partijen namelijk uiteen!
De geschiedenis laat zien dat bij de A4 nog nooit iets snel gelukt is.
Waarom zou dat nu anders zijn? En dat de A13 + A13/16 aanzienlijk
duurder zou zijn dan de A4 hoeft niet te kloppen. Aan de A13 valt immers
nog heel wat te optimaliseren. Denk b.v. aan een ecoduct, de
ontwerpsnelheid op 80/100km per uur en de aansluiting Delft Noord
verschuiven naar onbebouwd gebied in plaats van over een kantorenwijk.
En, last but not least: het oplossend vermogen van de A13 + A13/16 is
ook groter. Anders gezegd: voor welk probleem is de A4 nu precies de
oplossing? We zoeken naar oplossingen voor de problemen van nu en niet
die van 20 jaar geleden! Toen was de A4 misschien een betere optie maar
nu ziet de wereld er heel anders uit. Denk aan de groeiende
bedrijvigheid rond Technopolis bij Delft, de aanleg van de Tweede
Maasvlakte in combinatie met de Betuweroute en de A15, de v
oorgenomen
aanleg van de Oranjetunnel en de explosieve ontwikGreenports in het Westland. Allemaal ontwikkelingen die schreeuwen om
een goede ontsluiting van dit deel van de Randstad.
Wat vragen we van minister Eurlings?
We willen dat de minister voor de opstelling van de Trajectnota/MER een
integrale en eerlijke vergelijking maakt tussen de twee alternatieven.
Met hulp van deskundigen en partijen uit het veld moet er een brede
netwerkanalyse in de Zuidvleugel komen. Dat kan en mag niet te lang
duren.
Welke alternatief scoort het beste als het gaat om ontwerp, verkeer- en
milieueffecten en leefbaarheid?
De inwoners van Zuid-Holland willen gewoon dat de bereikbaarheid en
leefbaarheid tussen Rotterdam en Den Haag verbetert en graag een beetje
snel(ler). De bestuurlijke wil om een knoop door te hakken is er.
Kortom:de bal ligt voor het doel. Het is aan u mijnheer Eurlings om 'm
erin te trappen. Maar wel graag volgens de spelregels en met de
argumenten van NU! Wij staan klaar om u daarbij te helpen.
Ellen Verkoelen
Directeur Milieufederatie Zuid-Holland
Wenst u naar aanleiding van deze reactie meer informatie, of een interview met
Directeur Ellen Verkoelen, dan kunt u contact opnemen met Lianne Wiegel
via 010-4765355.