Gemeente Aalten


21-01-2008
Persbericht Kamer van Koophandel
Aanbevelingen aan Gemeente Aalten om dienstverlening bedrijven te verbeteren

Arnhem, 11 januari 2008

Aanbevelingen aan Gemeente Aalten om dienstverlening bedrijven te verbeteren

De uitkomsten van een tevredenheidsonderzoek onder bedrijven in de Gemeente Aalten, waren voor de gemeenteraad aanleiding om de dienstverlening aan ondernemers te verbeteren en het ondernemersklimaat te bevorderen. De gemeenteraad heeft eind 2007 de Kamer van Koophandel voor Centraal Gelderland verzocht om een werkgroep samen te stellen voor het doen van aanbevelingen voor verbetering van de dienstverlening. De werkgroep heeft inmiddels een adviesrapport opgeleverd.

Onvoldoende
In het tevredenheidsonderzoek werden aspecten als de telefonische bereikbaarheid van de juiste personen, de openingstijden van de gemeente, de doorlooptijd van vergunningen, de communicatie met het bedrijfsleven, de duidelijkheid van de gemeentelijke organisatie en de vindbaarheid van het juiste loket werden als onvoldoende beoordeeld. Op initiatief van Kamer van Koophandel Centraal Gelderland is een werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de ondernemersverenigingen BREM, FAM en IODUS, de Industriële Kring Aalten Dinxperlo en wethouder Teeuwsen namens de gemeente, aan de slag gegaan met het inventariseren van de oorzaken en het benoemen van oplossingen.

Aanbevelingen
De werkgroep heeft een aantal aanbevelingen geformuleerd voor de punten die in het onderzoek als onvoldoende naar voren kwamen. Ook is door de gemeente al een aantal acties in gang gezet. Eén daarvan is een digitaal ondernemersloket, waarbij bedrijven via internet een groot aantal zaken kunnen regelen. Daarnaast is de achterstand van het verwerken van vergunningen aangepakt met behulp van uitbesteding en een betere organisatie van het werk. Medewerkers met klantcontact worden getraind op klantgerichtheid en per plaats (Aalten, Dinxperlo en Bredevoort) wordt een wethouder benoemd tot lokale portefeuillehouder, wat zorgt voor een duidelijk aanspreekpunt. Verder adviseert de werkgroep om de functie van Bedrijfscontactfuntionaris te verzwaren en de nieuwe medewerkster ook spreekuur in Dinxperlo te laten houden. Tot slot beveelt de werkgroep stagebezoeken voor ambtenaren bij bedrijven aan om het wederzijdse begrip te bevorderen en een ondernemersplatform op te richten. Een dergelijk platform, bestaande uit alle ondernemers-verenigingen en de gemeente moet de informatie uitwisseling tussen ondernemers en gemeente bevorderen. De werkgroep spreekt in de notitie haar waardering uit voor de open en constructieve houding van de gemeente, wat vertrouwen geeft voor het ondernemersklimaat in de toekomst.

Einde persbericht