Gemeente Aalten
21-01-2008
Persbericht Kamer van Koophandel
Aanbevelingen aan Gemeente Aalten om dienstverlening bedrijven te
verbeteren
Arnhem, 11 januari 2008
Aanbevelingen aan Gemeente Aalten om dienstverlening bedrijven te
verbeteren
De uitkomsten van een tevredenheidsonderzoek onder bedrijven in de
Gemeente Aalten, waren voor de gemeenteraad aanleiding om de
dienstverlening aan ondernemers te verbeteren en het
ondernemersklimaat te bevorderen. De gemeenteraad heeft eind 2007 de
Kamer van Koophandel voor Centraal Gelderland verzocht om een
werkgroep samen te stellen voor het doen van aanbevelingen voor
verbetering van de dienstverlening. De werkgroep heeft inmiddels een
adviesrapport opgeleverd.
Onvoldoende
In het tevredenheidsonderzoek werden aspecten als de telefonische
bereikbaarheid van de juiste personen, de openingstijden van de
gemeente, de doorlooptijd van vergunningen, de communicatie met het
bedrijfsleven, de duidelijkheid van de gemeentelijke organisatie en de
vindbaarheid van het juiste loket werden als onvoldoende beoordeeld.
Op initiatief van Kamer van Koophandel Centraal Gelderland is een
werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de
ondernemersverenigingen BREM, FAM en IODUS, de Industriële Kring
Aalten Dinxperlo en wethouder Teeuwsen namens de gemeente, aan de slag
gegaan met het inventariseren van de oorzaken en het benoemen van
oplossingen.
Aanbevelingen
De werkgroep heeft een aantal aanbevelingen geformuleerd voor de
punten die in het onderzoek als onvoldoende naar voren kwamen. Ook is
door de gemeente al een aantal acties in gang gezet. Eén daarvan is
een digitaal ondernemersloket, waarbij bedrijven via internet een
groot aantal zaken kunnen regelen. Daarnaast is de achterstand van het
verwerken van vergunningen aangepakt met behulp van uitbesteding en
een betere organisatie van het werk. Medewerkers met klantcontact
worden getraind op klantgerichtheid en per plaats (Aalten, Dinxperlo
en Bredevoort) wordt een wethouder benoemd tot lokale
portefeuillehouder, wat zorgt voor een duidelijk aanspreekpunt. Verder
adviseert de werkgroep om de functie van Bedrijfscontactfuntionaris te
verzwaren en de nieuwe medewerkster ook spreekuur in Dinxperlo te
laten houden. Tot slot beveelt de werkgroep stagebezoeken voor
ambtenaren bij bedrijven aan om het wederzijdse begrip te bevorderen
en een ondernemersplatform op te richten. Een dergelijk platform,
bestaande uit alle ondernemers-verenigingen en de gemeente moet de
informatie uitwisseling tussen ondernemers en gemeente bevorderen. De
werkgroep spreekt in de notitie haar waardering uit voor de open en
constructieve houding van de gemeente, wat vertrouwen geeft voor het
ondernemersklimaat in de toekomst.
Einde persbericht