BOVAG

21-01-2008
Elektrische fiets laat forens bewegen

De fiets met elektrische trapondersteuning, ook wel e-bike genoemd, kan een bijdrage leveren aan vermindering van de CO2-uitstoot, het in beweging krijgen of houden van mensen en het bestrijden van overgewicht. Dat concludeert TNO in een studie* over de elektrische fiets die in opdracht van BOVAG werd uitgevoerd.

De elektrische fiets is bezig aan een stevige opmars. Het aantal verkochte e-bikes is de afgelopen drie jaar bijna verviervoudigd naar ruim 115.000 in 2007. BOVAG verwacht dat dit verkoopcijfer verder stijgt naar 150.000 in 2008. De branche-organisatie ziet naast de bekende doelgroep van ouderen ook mogelijkheden bij forenzen, ouders met jonge kinderen en specifieke beroepsgroepen als koeriers, postbodes, makelaars en politie. Op basis van een GfK-marktonderzoek onder 1.400 respondenten en bestaande kennis van TNO-experts heeft TNO een inschatting gemaakt van de effecten van toenemend gebruik van de elektrische fiets in Nederland. Focus lag daarbij op forenzen en 65-plussers.

De gemiddelde afstand die forenzen met een elektrische fiets af leggen om op hun werk te komen, is vijftig procent groter dan die van forenzen met een gewone fiets. Het aantal keren dat Nederlanders de fiets nemen, kan door de opmars van de elektrische fiets met tien procent toenemen, aldus de inschatting van TNO. Voor het woon-werkverkeer is de verwachte stijging hoger: tot wel twintig procent.

Uit de studie blijkt verder dat forens en 65-plusser gemiddeld meer gaat bewegen en dat meer van hen de zogenoemde Beweegnorm** zullen halen, als gebruik van de elektrische fiets gestimuleerd wordt. Voorts kan het aantal mensen met overgewicht in Nederland dalen door de elektrische fiets. Bij forenzen is een daling van circa 0,1 à 0,2 kilogram lichaamsgewicht per jaar mogelijk, terwijl het gewicht gemiddeld jaarlijks juist met 0,5 kilogram toeneemt. Elke kilometer afgelegd op een elektrische fiets in plaats van met de auto of openbaar vervoer betekent minder CO2-uitstoot. In totaal is een winst te boeken van 150 tot 500 kiloton minder CO2-uitstoot per jaar. Hoewel dit slechts een fractie is van de totale uitstoot in Nederland, is dit niet verwaarloosbaar, aldus TNO. Het effect is te vergelijken met het terugbrengen van de uitstoot van alle personenautos in Nederland met één tot enkele grammen per afgelegde kilometer. Om het beeld te bepalen: via de nieuwe slurptax wordt elke gram CO2-uitstoot van een benzineauto boven de 232 gram/km beboet met 110.

BOVAG zal de komende tijd de elektrische fiets extra onder de aandacht brengen bij bestaande en nieuwe doelgroepen. In dat kader pleit de brancheorganisatie ervoor om de belastingvrije vergoeding voor de fiets van de zaak op te trekken van 749 naar 2.000 euro. Daarmee komt de elektrische fiets namelijk in beeld als aantrekkelijk alternatief vervoermiddel voor woon-werkverkeer.

CDA-Kamerlid Joop Atsma pleitte vandaag, tijdens de branchedag van BOVAG Tweewielerbedrijven, ook voor een verruiming van die bedrijfsfietsenregeling. Verder wil Atsma dat gemeenten hun inwoners behalve een scootmobiel straks ook een fiets met trapondersteuning ter beschikking stellen.


* In april 2008 komt het complete TNO-rapport beschikbaar.
** Minimaal 30 minuten per dag op minimaal 5 dagen van de week matig intensief bewegen.
Bron: Persbericht Tweewielerbedrijven
Datum: 21-01-2008