Nieuw internationaal beeldmerk hoger onderwijs

22/01/2008 11:03



Stichting Nuffic



Study in Holland: Open to international minds

Nieuw beeldmerk zet Nederlands hoger onderwijs internationaal op de kaart

Een nieuw beeldmerk speelt de centrale rol in de nieuwe, internationale branding van het Nederlands hoger onderwijs die deze maand van start gaat. De officiële aftrap vindt plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst, die de Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs op 29 januari in Media Plaza, Utrecht organiseert. De campagne is groter dan ooit dankzij ondersteuning door het ministerie van OCW.

Aan het Nederlands hoger onderwijs studeren ruim 570.000 studenten. Ongeveer 50.000 van hen komen uit het buitenland. Het aantal internationale cursussen en opleidingen heeft inmiddels de 1300 overschreden. Ons land is daarmee de grootste aanbieder van Engelstalig hoger onderwijs op het Europese vasteland.

De 50,000 studenten komen, zo blijkt uit onderzoek, af op de kwaliteit van het onderwijs en de kosmopolitische sfeer. Omgekeerd hebben de Nederlandse instellingen voor hoger onderwijs buitenlandse studentennodig, omdat zij alleen door internationale netwerkvorming wetenschappelijk en didactisch op peil kunnen blijven.

Het aantal studenten op zoek naar een opleiding in het buitenland wordt geschat op vijf miljoen in de hele wereld. Naar verwachting zal dit aantal binnen de komende tien jaar verdubbelen. Het marktaandeel van Nederland is in het licht van deze cijfers gering. Dat komt vooral doordat het Nederlands hoger onderwijs internationaal nog te onbekend is. Ons land staat niet of veel te vaag op de kaart bij jong talent, dat internationaal naar opleidingsmogelijkheden zoekt. Datzelfde geldt voor instellingen die internationaal naar partners zoeken voor samenwerking van instelling tot instelling.

Beeldmerk
Het doel van de nieuwe branding is om het specifieke karakter van het Nederlands hoger onderwijs zichtbaar te maken. Kwaliteit en internationale gerichtheid komen tot uiting in de pay-off "Study in Holland, open to international minds". Het beeldmerk zelf is bedoeld om dit in één oogopslag zichtbaar te maken. Daarom combineert het traditionele Nederlandse symbolen, zoals de tulp en de molen met die van hoger onderwijs en onderzoek. Omdat niet gekozen is voor traditionele windmolens, maar voor een modern model dat elektrische energie opwekt, wordt een brug geslagen naar de wetenschapsbeoefening en research, die worden weergegeven door de elektrische lamp en de erlenmeyer. Het boek en de beide afstudeercaps staan voor studie, onderwijs en het behalen van een academische graad, succes en ambitie.

Het beeldmerk is ontworpen door Fabrique Communicatie en Design in Delft. De Nuffic heeft het proces van de totstandkoming begeleid in nauwe samenwerking met de onderwijsinstellingen, de koepelorganisaties VSNU en HBO-raad, de Neso-kantoren in het buitenland en het ministerie van OCW.

Bij de keuze van het uiteindelijke ontwerp speelden buitenlandse studenten een doorslaggevende rol. Zij waren vooral enthousiast over de verschillende symbolen waaruit het logo bestaat.

Het nieuwe beeldmerk zal prominent deel uitmaken van alle uitingen in de Study in Holland-campagne, die de Nuffic jaarlijks organiseert om het Nederlands hoger onderwijsaanbod wereldwijd onder de aandacht te brengen. Zie hiervoor www.studyin.nl. Het zal ook worden gebruikt door de Netherlands Education Support Offices (Neso's), bijkantoren van de Nuffic die gevestigd zijn op locaties, waar voor het Nederlands hoger onderwijs kansen liggen. Er zijn Neso's in Beijing, Taipei, Jakarta, Ho Chi Minh-stad en Mexico City. De Nuffic hoopt nog dit jaar vestigingen te openen in Bangkok en Moskou.

Gebruik door instellingen
Instellingen voor hoger onderwijs kunnen het beeldmerk gebruiken ter ondersteuning van eigen internationale activiteiten, uiteraard met behoud van hun eigen logo's, die in sommige gevallen een traditie van eeuwenhebben.. Hun internationale studieprogramma's moeten wel geaccrediteerd zijn door de Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) en bovendien aan extra eisen voldoen, die zijn neergelegd in de gedragscode met betrekking tot de opvang en het onderwijs aan buitenlandse studenten. Tegen misbruik van het beeldmerk door onbevoegden zal worden opgetreden.

Iedereen is welkom op de kick-offbijeenkomst van 29 januari. Tijd: 13.30 - 17.30 uur. Locatie: Media Plaza, Hal 6 Jaarbeurs, Utrecht. Gelieve uw komst per e-mail aan te melden bij pbijlsma@nuffic.nl.





http://www.nuffic.nl/home/news-events/upcoming-events/launch-of-global-branding-

http://www.nuffic.nl