Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 22 januari 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2007/10113 2070806910 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Roefs over het niet verplicht stellen van het voeren van dimlicht overdag voor auto's.


1. Bent u bekend met het artikel `Geen dimlicht auto's overdag'? 1


1. Ja.


2. Hoe denkt u over Motorvoertuig Verlichting Overdag (MVO), gelet op het feit dat uw ambts- voorganger, minister Peijs, wilde wachten met haar standpunt totdat de Europese commissie een uitspraak zou doen, en de uitspraak nu bekend is?


3. Bent u bereid om het verplicht stellen van het voeren van dimlicht overdag te overwegen, ge- geven het feit dat er 45 mensenlevens per jaar gespaard kunnen worden?


2 en 3. De Europese Commissie ziet af van een voorstel om het voeren van dimlicht overdag ver- plicht te stellen omdat er discussie blijft over de invloed op motorrijders. De Commissie zet nu in de eerste plaats in op de verplichte montage op nieuwe auto's van specifieke milieuvriende- lijke dagrijlampen. Dit laatste steun ik ook. De Europese Commissie baseert het afzien van invoering van een gedragsregel op zorgen van motorrijders over hun opvallendheid als ook auto's overdag licht voeren. Daargelaten dat dit


1 De Telegraaf, 5 december 2007

Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax (070) 3516411

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGP-2007/10113

al op grote schaal gebeurt, zijn er geen onderzoeksgegevens waaruit blijkt dat de zorgen van motorrijders of andere verkeersdeelnemers, zoals fietsers, terecht zijn.2 Wat mij betreft wach- ten we dus niet af totdat alle of bijna alle auto's met dagrijlampen zijn uitgerust. Ook in de eerstkomende jaren kunnen we door invoering van licht overdag het aantal verkeersslachtof- fers al met enige tientallen doden en een veelheid daarvan aan gewonden terugdringen. Ik zal dan ook mijn verantwoordelijkheid nemen en met een voorstel komen om op nationale basis het voeren van licht overdag door motorvoertuigen verplicht te stellen. Ik verwacht hier grote steun voor. Een toenemend aantal weggebruikers ziet het nut er al van in en voert vrijwillig verlichting.
Wat het milieuaspect betreft: doordat meer auto's overdag met dimlicht zullen rijden zal er eerst een geringe toename zijn van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Door de pene- tratie van auto's die met zuinige dagrijlampen zijn uitgerust en het geleidelijk "uitsterven" van auto's die deze lampen niet hebben, zullen op den duur het brandstofverbruik en de CO2- uitstoot in relatie tot licht overdag kunnen dalen tot een tiende van het niveau bij gebruik van dimlicht.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


2 Mij is bekend dat de Fietsersbond kanttekeningen zet bij elementen uit het Europese onderzoek. De SWOV en TNO Technische Menskunde hebben aan het rapport meegewerkt. Zij delen de inzichten van de Fietsersbond niet.

---