Politieacademie


Lerend vermogen van de politie zit in de frontlinie

Politieacademie markeert start lectoraat Lerende Politie Organisatie met lectorale rede

Met de titel âInnovatieve leerpraktijkenâ, lerend vermogen in de frontlinie, spreekt dr. Cees Sprenger op dinsdag 22 januari a.s. zijn lectorale rede uit. Sprenger is lector van de Politieacademie voor het lectoraat Lerende Politie Organisatie. De Politieacademie markeert hiermee officieel de start van dit lectoraat. De lector zal in zijn rede toelichten hoe de politie het beste kan leren en ingaan op de unieke rol die hierbij is weggelegd voor de frontlinie.

In zijn rede zal Sprenger het belang van leren voor innoveren voor de politieorganisatie toelichten. En zijn visie geven op de wijze waarop dit georganiseerd kan worden dichtbij de frontlinie. âDe diender op straat ziet het best wat wel en niet werkt. Het is van groot belang die kennis te delen samen met collegaâs, leidinggevenden en experts. Op die manier kunnen innovatieve leerpraktijken ontstaan,â, aldus Sprenger. Hierbij gaat het dan om informeel leren: leren dat ontstaat door persoonlijke inzet en impulsen uit de omgeving en leren dat leidt tot het ontwikkelen van eigen bekwaamheden en resultaten. De lector is dan ook vooral gericht op de sociale kant van het innoveren en leren. Het gaat dan om politiemensen die met elkaar innoveren. Voorbeelden van de afgelopen tijd zijn burgernet, wijkpolitie, vernieuwde opsporingsmethoden en gezamenlijke initiatieven met ketenpartners, ondernemers en burgers.

Het lectoraat
Het lectoraat Lerende Politie Organisatie doet toegepast onderzoek in de politieorganisatie naar innovatieve leerpraktijken. De ambitie van het lectoraat is om een bijdrage te leveren aan leren en vernieuwing binnen de politieorganisatie. Ze beperkt zich daarbij niet tot de grenzen van de politieorganisatie, maar wil ook juist de samenwerking van politie met andere ketenpartners en maatschappelijke organisaties betrekken. De kennis over leren, die met onderzoek wordt opgedaan, zal via de onderwijs- en leerprocessen die de Politieacademie organiseert weer terugkomen in de politieorganisatie.

Lectoraten
De Politieacademie heeft zes lectoraten en een kennisprogramma ingesteld om haar kennisfunctie verder te ontwikkelen. Dit zijn naast Lerende Politieorganisatie; Crisisbeheersing, Gemeenschappelijke Veiligheidskunde; Politieleiderschap & Maatschappelijke Integriteit; Criminaliteitsbeheersing & Recherchekunde; Verkeer & Milieu (duurzame handhaving), Openbare Orde & Gevaarsbeheersing.

Elk lectoraat bestaat uit een lector, een programmamanager en een kenniskring, bestaande uit interne en externe experts. Lectoraat en kenniskring richten zich op het vermeerderen van praktisch relevante politiekundige kennis en het versterken van de verbinding tussen theorie, politiepraktijk en politieonderwijs. Daarvoor doen de lectoraten onder andere onderzoek voor en met de politie(korpsen), overheid, ketenpartners, de Politieacademie en kennisinstellingen (bijv. hogescholen en universiteiten).

In de komende periode richt het lectoraat Lerende Politie Organisatie een kenniskring in van mensen van binnen en buiten de Politieacademie die onderzoek doen op dit gebied. Zo ontstaat een platform van deskundigen die onderling kennis uitwisselen en samen nieuwe kennis kunnen ontwikkelen die bruikbaar is voor de politie.

Download hier de lectorale rede van Cees Sprenger.

#############


Noot voor de redactie

Politieacademie