Politieacademie
Lerend vermogen van de politie zit in de frontlinie
Politieacademie markeert start lectoraat Lerende Politie Organisatie
met lectorale rede
Met de titel âInnovatieve leerpraktijkenâ, lerend vermogen in de
frontlinie, spreekt dr. Cees Sprenger op dinsdag 22 januari a.s. zijn
lectorale rede uit. Sprenger is lector van de Politieacademie voor het
lectoraat Lerende Politie Organisatie. De Politieacademie markeert
hiermee officieel de start van dit lectoraat. De lector zal in zijn
rede toelichten hoe de politie het beste kan leren en ingaan op de
unieke rol die hierbij is weggelegd voor de frontlinie.
In zijn rede zal Sprenger het belang van leren voor innoveren voor de
politieorganisatie toelichten. En zijn visie geven op de wijze waarop
dit georganiseerd kan worden dichtbij de frontlinie. âDe diender op
straat ziet het best wat wel en niet werkt. Het is van groot belang
die kennis te delen samen met collegaâs, leidinggevenden en experts.
Op die manier kunnen innovatieve leerpraktijken ontstaan,â, aldus
Sprenger. Hierbij gaat het dan om informeel leren: leren dat ontstaat
door persoonlijke inzet en impulsen uit de omgeving en leren dat leidt
tot het ontwikkelen van eigen bekwaamheden en resultaten. De lector is
dan ook vooral gericht op de sociale kant van het innoveren en leren.
Het gaat dan om politiemensen die met elkaar innoveren. Voorbeelden
van de afgelopen tijd zijn burgernet, wijkpolitie, vernieuwde
opsporingsmethoden en gezamenlijke initiatieven met ketenpartners,
ondernemers en burgers.
Het lectoraat
Het lectoraat Lerende Politie Organisatie doet toegepast onderzoek in
de politieorganisatie naar innovatieve leerpraktijken. De ambitie van
het lectoraat is om een bijdrage te leveren aan leren en vernieuwing
binnen de politieorganisatie. Ze beperkt zich daarbij niet tot de
grenzen van de politieorganisatie, maar wil ook juist de samenwerking
van politie met andere ketenpartners en maatschappelijke organisaties
betrekken. De kennis over leren, die met onderzoek wordt opgedaan, zal
via de onderwijs- en leerprocessen die de Politieacademie organiseert
weer terugkomen in de politieorganisatie.
Lectoraten
De Politieacademie heeft zes lectoraten en een kennisprogramma
ingesteld om haar kennisfunctie verder te ontwikkelen. Dit zijn naast
Lerende Politieorganisatie; Crisisbeheersing, Gemeenschappelijke
Veiligheidskunde; Politieleiderschap & Maatschappelijke Integriteit;
Criminaliteitsbeheersing & Recherchekunde; Verkeer & Milieu (duurzame
handhaving), Openbare Orde & Gevaarsbeheersing.
Elk lectoraat bestaat uit een lector, een programmamanager en een
kenniskring, bestaande uit interne en externe experts. Lectoraat en
kenniskring richten zich op het vermeerderen van praktisch relevante
politiekundige kennis en het versterken van de verbinding tussen
theorie, politiepraktijk en politieonderwijs. Daarvoor doen de
lectoraten onder andere onderzoek voor en met de politie(korpsen),
overheid, ketenpartners, de Politieacademie en kennisinstellingen
(bijv. hogescholen en universiteiten).
In de komende periode richt het lectoraat Lerende Politie Organisatie
een kenniskring in van mensen van binnen en buiten de Politieacademie
die onderzoek doen op dit gebied. Zo ontstaat een platform van
deskundigen die onderling kennis uitwisselen en samen nieuwe kennis
kunnen ontwikkelen die bruikbaar is voor de politie.
Download hier de lectorale rede van Cees Sprenger.
#############
Noot voor de redactie
Politieacademie