Beroepschauffeurs protesteren tegen nieuwe Wet Wegvervoer Goederen

22/01/2008 14:55



FNV Bondgenoten



FNV Bondgenoten en beroepschauffeurs protesteren tegen nieuwe Wet Wegvervoer Goederen

Ongeveer vijftig beroepschauffeurs in het goederenvervoer demonstreren op donderdag 24 januari tussen 10.00 uur en 11.00 uur voor de ingang van de Tweede Kamer. Zij zullen daar om 10.15 uur aan de Tweede Kamer elfduizend handtekeningen presenteren tegen het huidige voorstel voor de nieuwe Wet Wegvervoer Goederen (WWG).

De elfduizend getekende kaarten van de actie 'Ik teken voor een goede toekomst!' worden aangevoerd in een klein elektrisch aangedreven 'vrachtautootje', bestuurd door chauffeurtje van bijna vier jaar oud. Bestuurder Jan Heilig van FNV Bondgenoten biedt de handtekeningen aan minister Eurlings aan. De WWG wordt om 10:45 uur plenair besproken in de Tweede Kamer.

De nieuwe WWG is sociaal volledig uitgekleed, concludeert FNV Bondgenoten. "Zo wordt de eis van dienstbetrekking geschrapt, in strijd met Europese richtlijnen. Dat schept mogelijkheden om de cao te ontduiken." stelt Jan Heilig. Op die manier kunnen straks Oost-Europese chauffeurs worden tewerkgesteld, zogenaamd als zelfstandige zonder personeel, ver onder het bestaande cao-loon en zonder de bescherming van een arbeidscontract. "We hebben net samen met de werkgevers in de cao alle Oost-Europese ontduikingsconstructies trachten te dichten en nu verzint de minister er weer een nieuwe", aldus Jan Heilig.

Ieder goederenvervoerbedrijf moet voldoen aan eisen van betrouwbaarheid, vakbekwaamheid en kredietwaardigheid om de noodzakelijke vergunning te krijgen. De door Europa opgelegde controle op naleving van de cao wordt in het voorstel voortaan overgelaten aan het Ministerie van Justitie. Maar er is niet beschreven op welke manier. "Daardoor krijgt de eis van betrouwbaarheid onvoldoende invulling", aldus Heilig. "Ook dat is in strijd met Europese richtlijnen".

Tenslotte is minister Eurlings van plan om de ondergrens voor de vergunningplicht op te hogen van 500 kg laadgewicht naar 3500 kg totaalgewicht. Dit betekent dat bijna 500 ondernemers met ruim 8800 werknemers in de sector, voornamelijk koeriersbedrijven, niet meer hoeven te voldoen aan de eisen van betrouwbaarheid, kredietwaardigheid en vakbekwaamheid. "Niet verstandig," vindt Jan Heilig, "Er wordt in dit deel van de sector al te veel gerommeld met de regels."

Het hele beroepsgoederenvervoer wordt, ondanks de economische voorspoed, nog steeds veelvuldig geplaagd door cao-ontduikingen en andere misstanden. De sector geeft zelf niet voor niets ieder jaar vier miljoen euro uit aan controle op cao-naleving. Goede wetgeving is dan ook heel hard nodig, vindt FNV Bondgenoten. FNV Bondgenoten overweegt naar het Europees Hof te stappen als de wet ongewijzigd wordt aangenomen.