Gemeente IJsselstein
Vervoer
Bestuur Regio Utrecht haalt Weense tram naar Utrechtse regio
Datum: dinsdag 22 januari 2008
Vanaf deze zomer moeten extra sneltrams gaan rijden tussen Utrecht CS
en Nieuwegein/IJsselstein.
Dat is nodig om stad en regio bereikbaar te houden en reizigers snel
en comfortabel openbaar vervoer te blijven bieden. Bestuur Regio
Utrecht gaat de komende maanden onderzoeken of trams uit Wenen snel
inzetbaar zijn op de bestaande rails. In februari haalt Bestuur Regio
Utrecht een Weense tram naar de Utrechtse regio.
De tram beschikt over een eigen baan die intensiever kan worden
gebruikt. Maar de huidige trams worden al maximaal ingezet. Om op
korte termijn in de toenemende vraag te kunnen voorzien, zoekt Bestuur
Regio Utrecht naar mogelijkheden door inzet van trams die elders al
rijden. Het dagelijks bestuur van de stadsregio besloot deze week om
nu eerst een tram te huren.
Weense tram testen
De Weense tram wordt hier enkele maanden onderworpen aan onderzoek en
praktijktesten in de Utrechtse situatie. Daarbij wordt bezien of
aanpassingen nodig zijn, met name om de hoge perrons aan de trambaan
te kunnen aandoen. Ook kunnen chauffeurs van de huidige
Connexxion-trams de tram uitproberen. Op basis van de uitkomsten neemt
Bestuur Regio Utrecht een besluit over de aanschaf ervan.
Bestuur Regio Utrecht huurt de tram van het Weense trambedrijf Wiener
Linien. De Weense trams rijden nu ook met hoge frequentie in stedelijk
gebied, net als de trams in de Utrechtse stadsregio. Het gaat om trams
die relatief jong zijn en hun betrouwbaarheid hebben bewezen. De
Weense trams komen binnenkort beschikbaar omdat Wenen vroegtijdig
overstapt op nieuw materieel.
Voorwaarden voor de aanschaf van gebruikte trams zijn dat ze nog dit
jaar leverbaar zijn, de kosten acceptabel zijn en dat ze voldoen aan
de technische eisen om de snelle ritten op de bestaande tramlijn te
kunnen rijden. Ook moeten ze betrouwbaar zijn en nog een aantal jaren
comfortabel vervoer kunnen bieden. Na een vergelijking tussen de
verschillende opties, kwamen de Weense trams het meest in aanmerking.
Ze zijn naar verwachting snel inzetbaar.
Snel inspelen op toename tramvervoer
Bestuur Regio Utrecht signaleert een forse toename in het tramvervoer.
Het reizen per tram groeit jaarlijks met meer dan 3%. Ook is het
gebruik van P+R Westraven in 2007 verdubbeld wat leidt tot extra
reizigersstromen. Dit leidt tot forse bezetting van de trams, zowel
tijdens de ochtend- en avondspits als ook bij publieksbeurzen in de
Jaarbeurs en op koopzondagen.
Bovendien bereidt Bestuur Regio Utrecht, als opdrachtgever voor het
openbaar vervoer in de regio, zich voor op extra vraag naar
tramvervoer in de nabije toekomst. Dit als gevolg van de geplande
werkzaamheden in het Stationsgebied, de verbouwing van de OV-terminal
(met het trein- en busstation als belangrijke overstapplaatsen) en
aanpassingen van de wegen in Utrecht West. Naast de huidige
OV-gebruikers zullen ook enkele duizenden automobilisten en zo'n 500
bouwvakkers dagelijks met het OV het stationsgebied in en uit moeten
komen. Parkeren in de bouwput is niet mogelijk, rail is dan de beste
oplossing.
De aanschaf van extra trams op korte termijn staat los van de
voorbereidingen voor de aanschaf van nieuw trammaterieel op langere
termijn. Dit ter vervanging van het huidige materieel, de toenemende
vraag naar vervoer en materieel voor de eventuele uitbreiding van de
tramlijn naar de Uithof. Hierover worden later dit jaar besluiten
verwacht.