Ondernemershuizen Amsterdam: uitstekend rendement

22/01/2008 16:02



B&A



Ruim 90% van startende ondernemers komt eerste drie jaar goed door

Vanmiddag presenteerde B? de resultaten van de Amsterdamse ondernemershuizen in Podium Mozaïek te Amsterdam. Terwijl landelijk 70% van alle startende ondernemingen na twee, drie jaar nog bestaat, laten de vier Ondernemershuizen in Amsterdam een nog positiever beeld zien. Maar liefst 94% van de starters uit 2003/4 was nog steeds actief in 2006.

Ook de andere resultaten (bron: TNS-NIPO) zijn hoopgevend. Zo start 1 op de 2,7 klanten van het Ondernemershuis een eigen bedrijf en zorgen zij gezamenlijk voor 1.100 arbeidsplaatsen. Bovendien verwacht 76% van deze starters dat hun onderneming nog verder zal groeien. Het eerste Ondernemershuis in Amsterdam werd opgericht in 2000. Inmiddels zijn er vier, verspreid over de hele stad. De belangrijkste financiers zijn het Ministerie van Economische Zaken, de Stadsdeelraden en Europese Unie. Ook in andere regio's is er belangstelling om een Ondernemershuis te openen. De Ondernemershuizen worden uitgevoerd door B? Realisatie in opdracht van de Dienst Economische Zaken van de gemeente Amsterdam en de stadsdelen.

Uit het onderzoek blijkt dat de Ondernemershuizen de overheid enorme besparingen opleveren aan uitkeringsgelden. Afgezet tegen de begeleidingskosten van de startende ondernemers, hun toegenomen arbeidsproductiviteit en belastingopbrengsten: 17 miljoen aan maatschappelijk rendement en 10 miljoen aan overheidsbesparingen tegenover een investering van nog geen 13%. De overige meetbare effecten liegen er ook niet om: afname van de werkloosheid (klanten gaan (weer) in loondienst) en schadebeperking door het voorkomen van slecht ondernemerschap. Bovendien is er minder sprake van leegstand in wijken - worden winkelgebieden juist versterkt - door de toevoeging van startende bedrijven die zich gedurende langere tijd vestigen, groeien en succesvol zijn.

Bijzonder aan de aanpak van de Ondernemerhuizen is dat er vraaggericht wordt gewerkt. De klanten worden begeleid in hun keuzes, maar deze maken zij zelf als ondernemer in spé. Uit een recent gehouden klantenonderzoek blijkt dat de klanten (77%) zeer tevreden zijn over de dienstverlening en de adviseurs deskundig vinden (81%). Met de hulp van hun adviezen heeft 57% van de starters de juiste beslissing kunnen nemen over het eigen bedrijf.

Ook de moeilijk meetbare effecten verdienen aandacht. Denk hierbij aan de vergroting van het zelfbewustzijn van de starters en hun toegenomen verantwoordelijkheid voor hun leefomgeving. Deze groep zou zich anders veel moeilijker een plek in onze maatschappij hebben kunnen verwerven. De verwachting is dat zij zich zullen ontwikkelen tot een rolmodel voor andere ondernemers, klanten, familie en de mensen in hun wijk. Deze resultaten mogen er zijn en passen in de ambitie die veel gemeenten hebben als het gaat om stimulering van wijkeconomie/prachtwijken.





http://WW.BAGROEP.NL