Gemeente Den Haag

Persbericht Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling

Den Haag, dinsdag 22 januari 2008

Meerjarenplan Verkeersveiligheid 2008-2011

Extra aandacht voor veiligheid in verkeer rond scholen

Verbeterde verkeersveiligheid op schoolroutes en rondom scholen krijgt in de aanpak van de verkeersveiligheid extra aandacht. Daarnaast wordt aandacht besteed aan verbeterde veiligheid op risicovolle wegen en kruispunten, zoals winkelstraten en ontsluitingswegen zonder fietspaden. Ook wordt ingezet op meer verkeerseducatie voor basisschoolleerlingen en voorlichtingscampagnes over snelheid, gordelgebruik, fietsverlichting en alcoholverbruik, die tot verkeersveiliger gedrag moeten leiden. In woonwijken worden 30-kilometer gebieden ingericht voor betere leefbaarheid en verkeersveiligheid. Rond deze vier thema's is het verkeersveiligheidsbeleid van Den Haag de komende jaren gericht. Dit staat in het Meerjarenplan Verkeersveiligheid 2008-2011 dat het college van burgemeester en wethouders voorlegt aan de Raad.

Verkeerswethouder Peter Smit: 'Het is belangrijk dat iedereen veilig aan het verkeer kan deelnemen. Jongeren moeten veilig naar school kunnen fietsen, maar ook in woonwijken en winkelgebieden moet je veilig de straat over kunnen steken.' Het meerjarenplan verkeersveiligheid 2008-2011 is op vier punten uitgebreid in vergelijking met het verkeersveiligheidsplan 2003-2006. Subjectieve verkeersveiligheid is in de doelstelling opgenomen. Er is een veiligheidsanalyse gemaakt om het beleid te kunnen onderbouwen. Voor de verkeersveiligheidsanalyse zijn de wegkenmerken geactualiseerd. Als laatste is er met een structurele en wijkgerichte aanpak meer aandacht voor veiligheid in de schoolomgeving.

De aanvulling van het meerjarenplan 2008-2011 is mede tot stand gekomen door de conclusies uit het onderzoeksrapport 'Sturen op Verkeersveiligheid' van november 2006. Daaruit bleek dat het Haagse verkeersveiligheidsplan slechts gedeeltelijk voldeed aan de landelijke uitgangspunten. Een andere conclusie was dat de belangrijkste maatregelen uit het plan van 2003-2006 slechts marginaal bijdroegen aan vermindering van de ongevallen. Op basis van deze conclusies is in samenwerking met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en het Stadsgewest Haaglanden door een adviesbureau een nieuwe methodiek ontwikkeld. Met behulp van deze methodiek kan de inzet van verkeersveiligheidsmaatregelen beter worden onderbouwd en kan er meer inzicht worden verkregen in de effecten van de maatregelen. Den Haag is een proefproject in de toepassing van deze methodiek.

De vier beleidsthema's van het Meerjarenplan Verkeersveiligheid worden uitgewerkt in Uitvoeringsprogramma's met concrete projectvoorstellen en de benodigde financiering. Het eerste Uitvoeringsprogramma zal medio 2008 worden vastgesteld.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Noot voor de redactie,