AutoRai

Mazda5 facelift 2008: nog meer comfort voor zeven personen

(1/22/2008)
Vanaf eind maart introduceert Mazda de Facelift van de Mazda5 in Nederland. Deze doorontwikkelde versie van de populaire midi-MPV met de unieke dubbele schuifdeuren biedt, naast een gewijzigd uiterlijk en interieur, beduidend meer comfort en bedieningsgemak, naast een lager brandstofverbruik en geringere CO2-emissies. Nieuw zijn ook een handgeschakelde zesversnellingsbak en een vijftraps automaat.

De in 2005 in Europa geïntroduceerde Mazda5 was een innovatieve 'Compact Multi-Activity Vehicle' (C-MAV) die als eerste in het segment beschikte over twee schuifdeuren. Andere punten waarmee de oorspronkelijke Mazda5 zich onderscheidde waren het flexibele Karakuri zit- en opbergsysteem, een comfortabel interieur en het typische Mazda 'Zoom-Zoom'-rijplezier. Inmiddels zijn er over de hele wereld meer dan 275.00 exemplaren (tot december 2007) van de Mazda5 verkocht, waarmee het Mazda's op twee na best verkochte model wereldwijd is. In Europa levert de Mazda5 met meer dan 100.000 verkochte auto's (tot november 2007) en een marktaandeel van ongeveer 3,3 % in het belangrijke midi-MPV-segment een forse bijdrage aan de groei van Mazda Motor Europe. De vernieuwde Mazda5 moet dit succes voortzetten met een geperfectioneerd design, de nieuwe keuzemogelijkheid voor een automatische versnellingsbak, een sportieve versie met een meer individuele uitstraling, een exclusievere interieurafwerking, toegenomen comfort en gebruiksgemak, aangepaste wielophanging voor een nog betere wegligging en motoren met een lager brandstofverbruik en geringere CO2-emissie.

Een geperfectioneerd design en een sportieve versie met een meer individuele uitstraling
Het Europese midi-MPV-segment staat niet bekend om zijn in het oog springende designs. In 2005 zette de Mazda5 een nieuwe trend met zijn stijlvolle, sportieve exterieur, dat opviel door zijn dynamische wigvorm, krachtige front, gebogen daklijn en enigszins taps naar binnen toelopende achterzijde. De vernieuwde Mazda5 onderscheidt zich nu nog duidelijker van de massa van vermomde minibusjes door de subtiele perfectionering van zijn krachtige design en een sportpakket dat zijn dynamische en individuele karakter nog sterker benadrukt.

Het geperfectioneerde design van de Facelift legt nog meer nadruk op het rijplezier dat de Mazda5 te bieden heeft. De nieuwe voorbumper maakt de auto lager en gestroomlijnder, terwijl de nieuwe onderspoiler en grotere uitsparingen voor de mistlampen het front een krachtige uitstraling geven. Dit wordt versterkt door het sportief ogende honingraatgaas van de scherper omlijnde vijfpuntige Mazda-grille. De exclusief ogende koplampen (optioneel met Xenon-lampen en automatische hoogteverstelling) hebben een nieuwe zilverkleurige omlijsting en anders afgewerkte randen. Ook de achterlichtunits hebben een nieuw design, dat opvalt door een verticale verdeling in twee vlakken met een afwijkend kleureffect.

Voor de sportief georiënteerde rijder is de vernieuwde Mazda5 ook in een sportieve uitvoering leverbaar, de GT-M. Deze versie heeft een sportievere grille, een nieuwe voorbumper met spoiler (waardoor de auto 10 mm langer is dan de huidige Mazda5 GT-M en 60 mm langer dan de vernieuwde Mazda5 ) en naar voren priemende mistlampen die het front een agressievere uitstraling geven. Aan de zijkanten maken zijskirts de auto lager, terwijl de achterkant sportiever oogt dankzij de subtiele dakspoiler. De koplampen en speciale achterlichten met led-verlichting hebben een zwarte omlijsting.

Elektrisch bedienbare schuifdeuren achter voor maximaal comfort Eén van de unieke kenmerken van de Mazda5 zijn de twee grote schuifdeuren aan weerszijden van de auto, die een opening bieden van maar liefst 700 mm breed en 1083 mm hoog. Bij de Mazda5 Facelift wordt het gemak van de schuifdeuren verder vergroot doordat ze elektrisch kunnen worden geopend en gesloten.* De bediening vindt plaats door middel van schakelaars op het dashboard bij de bestuurdersplaats, via de deurgrepen binnen en buiten of met de afstandsbediening van de centrale portiervergrendeling. De deuren openen in minder dan 4 seconden en sluiten schokvrij in minder dan 5 seconden. Voor extra veiligheid zijn beide deuren voorzien van een knelbeveiliging: het sluiten stopt direct zodra er weerstand wordt ondervonden. Zowel de normale als de sportieve uitvoering zijn verkrijgbaar met nieuwe 16-inch en 17-inch lichtmetalen velgen en in elf carrosseriekleuren, waarvan zeven nieuw: Icy Blue, Stormy Blue, Aurora Blue Mica, True Red, Copper Red Mica, Crystal White Pearl en Golden Sand Metallic. Deze laatste is een effectlak, die al naar gelang de lichtinval van kleur verandert.

Het interieur van de vernieuwde Mazda5 is evenals voorheen een stijlvol ingerichte ruimte die plaats biedt aan zeven personen **. Er zijn twee nieuwe zwarte interieuruitvoeringen ** met bekledingsstoffen van hogere kwaliteit. Nieuw zijn verder de titaniumkleurige of zwarte panelen op de middenconsole en rond de versnellingspook en de keuzemogelijkheid voor zwartleren stoelbekleding.


* Alleen op GT-M

** Afhankelijk van uitvoering en markt

Overzicht van de belangrijkste wijzigingen

Exterieur â meer dynamischere styling

* nieuwe vóór- en achterbumper

* nieuwe koplampen en achterlichtunits

* nieuwe markantere vijfpuntige Mazda-grille met sportief honingraatgaas

* nieuwe 16-inch en 17-inch lichtmetalen velgen *
* 11 carrosseriekleuren, waarvan 7 nieuw

* nieuwe sportieve uitvoering met een meer individuele uitstraling

Nog steeds aanwezig:
zeer goede aerodynamische eigenschappen en lage luchtweerstandcoëfficiënt (Cw 0,29)

Interieur â nieuwe materialen, kleuren en bekledingsstoffen
* twee nieuwe zwarte interieuruitvoeringen in combinatie met zwarte of titaniumkleurige panelen voor middenconsole en rond de versnellingspook *

* nieuwe stoelbekleding van zwart leer (alleen als accessoire)

Nog steeds aanwezig:
zeven stoelen met flexibel Karakuri-interieursysteem (versie met vijf stoelen eveneens leverbaar)

Functionaliteit, comfort en uitrusting â meer praktisch gebruiksgemak
* elektrische bediening voor de zijschuifdeuren (GT-M)
* Xenon-koplampen met automatische hoogteverstelling (GT-M)
* achterlichtunits met 12 ledâs (GT-M)

* witte instrumentenverlichting met dimfunctie
* vergrote centrale display voor gegevens boordcomputer, radio en airco, verder naar voren geplaatst voor betere afleesbaarheid
* CD-speler geschikt voor mp3-CD's

* aux-ingang voor aansluiten mp3-speler op audiosysteem van de auto
* nieuw spraakgestuurd DVD-navigatiesysteem met multifunctioneel 7-inch touchscreen in middenconsole dat tevens wordt gebruikt voor weergave van de beelden van de achteruitrijcamera (optie op Executive en GT-M)

* spraakgestuurd Bluetooth(TM)-handsfreesysteem met bedieningsknoppen op het stuurwiel (Executive en GT-M)

* in dashboard geïntegreerde CD-wisselaar voor 6 CD's (Executive en GT-M)

* verbeterde geluidsisolatie en trillingsdemping door toepassing van multi-resonatorsysteem in het inlaatsysteem voor frisse lucht, Thinsulate^(TM)-isolatiemateriaal onder de hemelbekleding en stijvere velgen voor minder rijgeluiden in het interieur

Nog steeds aanwezig:

* Karakuri zit- en opbergsysteem standaard
* 2 opklaptafeltjes voor passagiers op 2^e zitrij
* 45 opbergruimtes

* kofferklep met twee stahoogtes


* Afhankelijk van uitvoering en markt

Motoren en versnellingsbakken â lager brandstofverbruik, geringere CO2-uitstoot en nieuwe automatische transmissie

2.0-liter benzinemotor grondig herzien:

* nu voorzien van sequentiële kleptiming (S-VT) voor efficiëntere verbranding en elektronische gasklepbediening voor directere respons op bediening gaspedaal

* nieuwe lambdasonde voor optimale emissieregeling
* 107 kW/146 pk bij 6500 t/min

* brandstofverbruik 0,3 l/100 km lager (4%), CO2-uitstoot 11 g/km minder

* standaard met handgeschakelde zesversnellingsbak
* optioneel leverbaar met vijftrapsautomaat (nieuw voor de Mazda5)


1.8-liter benzinemotor overgenomen:

* 85 kW/115 pk bij 5300 t/min, 165 Nm bij 4000 t/min
* brandstofverbruik 0,3 l/100 km lager (4%), CO2-uitstoot 8 g/km minder


2.0-liter CiTD common rail turbodiesel in twee varianten:
* 81 kW/110 pk bij 3500 t/min en 310 Nm bij 2000 t/min
* 'High Power' 105 kW/110 pk bij 3500 t/min en 360 Nm bij 2000 t/min
* brandstofverbruik 0,2 l/100 km lager (3%), CO2-uitstoot 11 g/km minder

Rijdynamiek en veiligheid â aanpassingen aan de wielophanging voor nog meer stabiliteit

* verbeterde stabiliteit achterzijde door hogere bevestiging voorste dwarsarmen achterwielophanging

* rembekrachtiger geoptimaliseerd voor verbeterde respons en feedback

* achterlichten met 12 ledâs: hogere lichtopbrengst, snellere aan/uit-reactie remlichten, lager energieverbruik en langere levensduur *

Nog steeds aanwezig:

* hoogste score in klasse bij EuroNCAP crashtests (5 sterren, 33 punten **)

* front-, zij- en gordijnairbags standaard
* licht- en regensensor voor automatisch inschakelen verlichting en ruitenwissers (optioneel)

* ABS, EBD en remassistentie standaard

* dynamische stabiliteitsregeling (DSC) en tractiecontrole (TCS) standaard of optioneel. ***


* Alleen bij GT-M

** Oorspronkelijk model, getest in 2005

*** Afhankelijk van uitvoering en markt