Nieuwe Opel Zafira: dynamische flexibiliteit op hoger niveau
(1/22/2008)
Met drie motoren die nog krachtiger en zuiniger zijn, een sportief
uiterlijk en nieuwe modelvarianten die nog meer waar voor hun geld
bieden, is de Opel Zafira van de tweede generatie helemaal klaar voor
zijn verschijning op de markt in februari 2008.
De nieuwe, geperfectioneerde 1.6 ECOTEC benzinemotor met verstelbare
nokkenassen levert een vermogen van 85 kW/115 pk en is de nieuwe
basismotor van de Zafira, die de viercilindermotor van 1,6 liter en 77
kW/105 pk vervangt. Opel blijft zijn strategie van verkleining van de
cilinderinhoud voortzetten, met twee uiterst zuinige 1.7 CDTi
turbodieselmotoren met common rail (81 kW/110 pk en 92 kW/125 pk). De
nieuwe dieselmotoren vervangen de 1,9-litermotor van 74 kW/100 pk en
de 1,9-litermotor van 88 kW/120 pk met handgeschakelde
versnellingsbak.
Sportieve designaccenten en het opgewaardeerde interieur versterken de
opvallend krachtige uitstraling van de volledig variabele zevenzitter.
Het nieuwe model is natuurlijk uitgerust met het typische variabele
Flex7-stoelsysteem van de Zafira - een ongeëvenaarde innovatie
waarmee het interieur van de auto in enkele seconden volledig kan
worden omgebouwd, zonder omslachtige demontage van de stoelen. Dit
meesterwerk van design heeft in grote mate bijgedragen tot het
verkoopsucces van de Zafira sinds 1999: de tweemiljoenste Zafira zal
naar verwachting van de productieband rollen tijdens de lancering van
het nieuwe model. Samen met de kleinere Meriva staat de Zafira aan de
top van het MPV-segment in Europa, sinds de verschijning van de Meriva
op de markt in 2003.
Nieuw motorenaanbod â hoger vermogen en lager verbruik
Bij de ontwikkeling van de onlangs uitgebreide motorenreeks voor de
Zafira stond een hoger rendement centraal in de motorenstrategie van
de ingenieurs van Opel. Het resultaat is dat kopers van een Zafira nu
een dubbel voordeel hebben van de drie nieuwe benzine- en
dieselmotoren, allemaal binnen een zeer populair segment van
cilinderinhoud en vermogen. De klanten genieten van de aanzienlijk
verbeterde prestaties, terwijl ze tegelijk meer brandstof besparen.
Dit lagere brandstofverbruik leidt ook tot een lagere uitstoot van
CO in vergelijking met de vorige succesmotoren.
1.6 ECOTEC: in elk opzicht beter
De nieuwe 1.6 ECOTEC van 85 kW/115 pk is soepeler en âzachterâ en
levert tien procent meer vermogen dan de vorige 1,6-litermotor van 77
kW/105 pk. Hij verbruikt ook minder brandstof en heeft een lagere
CO2-uitstoot: de motor heeft genoeg aan gemiddeld zeven liter
brandstof per 100 kilometer, een vermindering van 4,3 procent in
vergelijking met de voorgaande motor. Vooral het hogere motorkoppel is
voelbaar, met een piek van 155 Nm (3,3 procent hoger dan de 1.6 van
105 pk) en beschikbaar over een breed toerentalbereik. Met deze nieuwe
motor snelt de Zafira in 13,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt
hij een topsnelheid van 185 km/u.
De kwaliteiten van de nieuwe viercilindermotor met vier kleppen per
cilinder zijn in hoofdzaak gebaseerd op de technologie van verstelbare
nokkenassen. Deze technologie omvat een continu variabele kleptiming
op de in- en uitlaatnokkenassen, die aan de rijomstandigheden wordt
aangepast. De beide nokkenassen worden naadloos en onafhankelijk van
elkaar in real-time aangestuurd door het motormanagementsysteem,
waarbij twee compacte hydraulische vleugelmechanismen de timing
regelen. Hierdoor wordt de timing van de inlaat- en uitlaatkleppen, en
dus het reactievermogen van de motor, spontaner en wordt ze beter
afgestemd op het vermogen en de prestaties die op dat ogenblik vereist
zijn. Deze vereisten worden door de bestuurder "bepaald" via het
gaspedaal en het schakelgedrag.
De Opel-ingenieurs hebben het intelligente en uiterst efficiënte
TWINPORT-concept in de 1,6-litermotor van 115 pk verbeterd. De
cilinderkop heeft nu twee afzonderlijke inlaatpoorten per cilinder.
Terwijl er tot nog toe spruitstukkleppen nodig waren om een stabiele
en consistente verbranding te garanderen, heeft de 1.6 ECOTEC die niet
meer nodig dankzij de nieuwe variabele inlaatpijp met dubbele lengte.
De ingenieurs zijn hierin geslaagd dankzij een geoptimaliseerde
uitlijning van de inlaatpoorten in combinatie met verstelbare
nokkenassen. De daaruit volgende gasuitwisseling zonder smoorkleppen
komt de zuinigheid ten goede.
Voor het eerst in deze motorklasse gebruikt Opel in de 1.6 ECOTEC
lasergestructureerde cilinderboringen. De precies gedefinieerde,
minieme uitsparingen worden tijdens een speciale fase in het
productieproces gemaakt en fungeren als een piepkleine drukkamer. Dit
leidt tot minder wrijving en slijtage van de zuigers en vermindert het
verbruik van brandstof en olie. Andere technologische hoogstandjes van
de hightech motor zijn de schematisch gestuurde thermostaat en het
lage uitlaatspruitstuk met geïntegreerde katalysator.
Twee nieuwe 1.7 CDTi motoren versterken het dieselgamma
De beide nieuwe 1.7 CDTi motoren (81 kW/110 pk en 92 kW/125 pk) worden
standaard uitgerust met een handgeschakelde 6-versnellingsbak en -
zoals alle Zafira dieselmotoren - een onderhoudsvrij
dieselpartikelfilter. Net als de benzinemotoren onderscheiden ze zich
van hun voorgangers van 1,9 liter door hun hoger vermogen en lagere
verbruiks- en emissiewaarden. Beide 1.7 CDTi motoren beschikken over
een common-rail directe injectie en vier kleppen per cilinder met
wervelingscontrole voor een uitgesproken raffinement, een hoog
responsgehalte en een voorbeeldige efficiëntie. Met een gemiddeld
verbruik van 5,7 liter per 100 km zijn de twee dieselmotoren flink
zuiniger dan de 1.9 CDTi motoren die ze vervangen. Met hun kleinere
cilinderinhoud stoten de 1.7 CDTi motoren 152 g CO2/km uit - een
verbetering van ongeveer vijf procent in vergelijking met de
1,9-litermotoren.
Ook de rijprestaties van deze hightech motoren zijn verbeterd: voor de
acceleratie van nul tot 100 km/u heeft de nieuwe turbomotor van 110 pk
13,4 seconden nodig en de versie van 125 pk slechts 12,3 seconden. De
motoren van 110 en 125 pk halen respectievelijk een topsnelheid van
179 en 189 km/u.
Het gamma ultramoderne turbodieselmotoren voor de Zafira reikt nu van
de nieuwe 1.7 CDTi van 81 kW/110 pk tot de 1.9 CDTi van 110 kW/150 pk.
De krachtigste dieselmotor is beschikbaar met handgeschakelde
6-versnellingsbak of 6-trapsautomaat. De 120 pk sterke dieselmotor van
1,9 liter met 6-trapsautomaat blijft in het gamma.
Vijf van de negen: een motor op aardgas (CNG) en vier benzinemotoren
De nieuwe Zafira is verkrijgbaar met keuze uit negen verschillende
motoren. Er zijn nu vier benzinemotoren, plus de 1.6 CNG motor die
voor werking op aardgas werd geoptimaliseerd. De motor boven de nieuwe
1.6 ECOTEC is de 1.8 ECOTEC van 103 kW/140 pk, die eveneens met twee
verstelbare nokkenassen is uitgerust om het verbruik en het vermogen
te optimaliseren. De 1,8-litermotor is gekoppeld aan een manuele
vijfversnellingsbak of als optie aan de geautomatiseerde Easytronic
handgeschakelde versnellingsbak.
De 2.2 DIRECT ECOTEC aluminiummotor met directe injectie levert een
vermogen van 110 kW/150 pk en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde
6-versnellingsbak of als optie aan een 4-trapsautomaat. De sportieve
topversie is het âhigh-speedâ OPC-model met een krachtige turbomotor
(177 kW/240 pk) die dit sportieve model in 7,8 seconden van 0 tot 100
km/u voortstuwt. Met zijn topsnelheid van 231 km/u is deze OPC-versie
de snelste compacte MPV ter wereld.
De motorenreeks bestaat verder uit de uitzonderlijk zuinige en
milieuvriendelijke 1.6 CNG (Compressed Natural Gas) motor. De op
aardgas aangedreven Zafira stelt ook nieuwe normen: met een gemiddeld
brandstofverbruik van ongeveer 5 kg L-gas per 100 km worden de
brandstofkosten aanzienlijk teruggedrongen. De Zafira met aardgasmotor
van 69 kW/94 pk is ook zeer gunstig voor het milieu: dit motortype
produceert 80 procent minder stikstofoxide dan een dieselmotor en de
uitlaatgassen bevatten vrijwel geen roetdeeltjes. De gemiddelde
CO2âemissie bedraagt slechts 137 g/km â een topwaarde in het segment
van de compacte MPVâs. Met zes passagiers en de bestuurder stoot de
Zafira 1.6 CNG â als Opel ecoFLEX model verkrijgbaar vanaf de lente
2008 â dus nog geen 20 gram CO2/km per inzittende uit.
Overzicht van alle Zafira-motoren:
Benzinemotoren
1.6 ECOTEC
1.8 ECOTEC
2.2 DIRECT ECOTEC
2.0 turbo ECOTEC OPC
1.6 CNG ECOTEC (aardgas)
Aantal cilinders / kleppen per cilinder
4 / 4
4 / 4
4 / 4
4 / 4
4 / 4
Cilinderinhoud
1598
1796
2198
1998
1598
Max. vermogen
85 (115) / 6000
103 (140) / 6300
110 (150) / 5600
177 (240) / 5600
69 (94) / 6200
Max. koppel
155 / 4000
175 / 3800
215 / 4000
320 / 2400 â 5000
133 / 4200
Transmissies1)
MT5
MT5, ET5
MT6, AT4
MT6
MT5
Gemiddeld verbruik
7,1
7,4 (7,2)
8,2
9,6
5,0 kg
(L-gas)
Gemiddelde CO2-emissie in g/km
169
177 (172)
197
230
13 7
Acceleratie van 0-100 km/u
13,4
11,5
10,6
7,8
17,0
Topsnelheid
185
197
200
231
165
Dieselmotoren
1.7 CDTi ECOTEC
1.7 CDTi ECOTEC
1.9 CDTi ECOTEC
1.9 CDTi ECOTEC
Aantal cilinders / kleppen per cilinder
4 / 4
4 / 4
4 / 2
4 / 4
Cilinderinhoud
1686
1686
1910
1910
Max. vermogen
81 (110) / 3800
92 (125) / 4000
88 (120) / 3500
110 (150) / 4000
Max. koppel
260 / 2300
280 / 2300
280 / 2000-2750
320 / 2000-2750
Transmissies1)
MT6
MT6
AT6
MT6, AT6
Gemiddeld verbruik
5,7
5,7
7,2
6,1
Gemiddelde CO2-emissie in g/km
152
152
194
165
Acceleratie van 0-100 km/u
13,4
12,3
12,5
10,4
Topsnelheid
179
189
182
202
1) Transmissies: standaard, optie; AT=Automaat, ET=Easytronic,
MT=Handgeschakelde versnellingsbak, 4/5/6=aantal versnellingen
Alle gegevens zijn voorlopig. De cijfers voor rijprestaties,
brandstofverbruik en CO2-emissie gelden voor de basisversie van de
Zafira met handgeschakelde versnellingsbak.
Dynamische vormgeving: kenmerkende designelementen vóór en achter
De nieuwe Zafira wordt gekenmerkt door meer uitgesproken
designelementen aan voor- en achterzijde, die de compacte MPV een
sportieve uitstraling verlenen. De helling van de motorkap mondt uit
in de vastberaden brede chroombalk met geïntegreerd Opel-logo en in
de lamellen van het tweedelig radiatorrooster, die nu volledig
verchroomd zijn. Door de kenmerkende lijnen rond de uitsparingen van
de mistlampen is ook de bumper geïntegreerd in de dynamische V-stijl;
de koplampbehuizingen zijn eveneens met chroom afgewerkt. Met zijn
krachtige, volle frontspoiler laat de Zafira Sport geen twijfel
bestaan over de dynamische kwaliteiten van de modelreeks. De welving
strekt zich uit over de hele zijkant, van de brede wielkasten over de
zijdrempels tot het geprononceerde achterpaneel. Een ander nieuw
opvallend kenmerk zijn twee transparante 3D-cellen in de rode
achterlichten. De verfraaiing van het design wordt afgerond met een
zilverwitte strip over de achterlichten, die in de achterste
chroombalk doorloopt.
Glanzende bedieningselementen met chroomring voor klimaatregeling en
radio en de decoratieve afwerking van het instrumentenbord en de
deuren geven het interieur een nog luxueuzere uitstraling. De
Cosmo-versie heeft een elegante pianolakafwerking op de middenconsole
en een sierinleg op het stuurwiel.
De infotainmentsystemen met navigatie-, cd-, dvd- en MP3-functies
beschikken ook over stereo-ingangen voor externe audiotoestellen zoals
een iPod.
Flexibel en veelzijdig: omgebouwd in een paar seconden
De nieuwe Zafira is natuurlijk uitgerust met het typische variabele
Flex7-stoelsysteem â een ongeëvenaarde innovatie. Met het
Flex7-systeem wordt het interieur van de auto in enkele seconden
omgebouwd van een zevenzitter tot een vijf-, vier-, drie- of
tweezitter zonder omslachtige demontage van de stoelen, waarmee het
ook buiten zijn eigen segment nieuwe normen in flexibiliteit stelt.
Als vijfzitter overtreft hij met een laadvolume van 645 liter zelfs
alle compacte MPVâs met zeven zitplaatsen en in de configuratie met
twee zitplaatsen beschikt hij over een kofferinhoud van 1820 liter.
Verder kan de passagiersstoel vooraan worden uitgerust met een
neerklapbare rugleuning, een groot opbergvak onder de zitting en een
klaptafeltje op de rugleuning. Het FlexOrganizer-systeem is als optie
verkrijgbaar voor de Zafira. Dit doordachte indeelsysteem van de
bagageruimte bestaat uit geïntegreerde zijrails in de beide zijden
van de bagageruimte. Met bevestigingspunten voor verschillende
indeelelementen, opbergboxen, netten en haken kunnen allerlei vrachten
veilig en ordelijk worden vervoerd. Voor de praktische organisatie van
het interieur zorgt de dakconsole die over de hele lengte van het
plafond loopt en vijf grote afgesloten opbergvakken omvat. Deze
voorziening wordt gecombineerd met het unieke panoramadak, waarvan de
vier getinte glaspanelen de auto een nog elegantere en dynamischere
uitstraling verlenen. In fel zonlicht bedekt het elektrisch bediend
schaduwsysteem van het panoramadak alle panelen gelijktijdig en
perfect gesynchroniseerd (met één afdekscherm per paneel). Het
panoramadak is optioneel verkrijgbaar op de Zafira Temptation en
Cosmo.
Innovatie en technologische expertise: van IDSPlus tot AFL
De nieuwe Zafira beschikt ook over innovatieve technologische systemen
die uniek zijn in deze klasse. Zoals het adaptieve IDSPlus
chassissysteem (Interactive Driving System) met elektronische
Continuous Damping Control (CDC). In dit geïntegreerd
chassisregelsysteem wisselen de regeleenheden en sensoren van ESPPlus,
ABS en CDC voortdurend informatie uit om de fijne afstelling van het
onderstel vrijwel ogenblikkelijk te optimaliseren en het rijcomfort en
de rijveiligheid naar een nog hoger plan brengen.
Ook met het doorontwikkelde Trailer Stability Assist (TSA) systeem,
dat alleen verkrijgbaar is in combinatie met ESPPlus, onderscheidt het
nieuwe model zich van andere merken. Het verfijnde systeem controleert
de intensiteit van gierbewegingen in de combinatie auto/aanhangwagen.
Deze bewegingen worden door regelelektronica gestabiliseerd door
middel van gedoseerd afremmen. Een andere innovatie in de Zafira is
het AFL bixenonkoplampsysteem (Adaptive Forward Lighting) met
dynamische bochtenverlichting, dat Opel met de Zafira voor het eerst
in het segment van de compacte MPVâs introduceerde. Hill Start Assist
(HSA), Open & Start Keyless Entry en infotainmentsystemen van hoge
kwaliteit met navigatie-, cd-, dvd- en MP3-functies maken de
comfortuitrusting van de Zafira compleet.
SAFETEC-systeem voor een nog hogere prijs-kwaliteitverhouding
Het standaard SAFETEC-systeem van de Zafira garandeert een hoogstaand
veiligheidsniveau. Dat gaat van het Interactive Driving System (IDS)
met McPherson vooras, de gepatenteerde achteras met torsiestang en
elektronische hulpsystemen tot de talloze beschermende voorzieningen
voor de inzittenden. De Zafira wordt af fabriek uitgerust met acht
airbags, actieve hoofdsteunen, ISOFIX-bevestigingen voor kinderzitjes
en het gepatenteerde Pedal Release System (PRS) van Opel, dat de
pedalen bij een frontale botsing loskoppelt. In de Euro NCAP crashtest
(European New Car Assessment Programme) behaalde de Zafira de
maximumscore van vijf sterren voor de bescherming van de inzittenden.
De compacte MPV garandeert bovendien ook voor kinderen en voetgangers
een uitstekende bescherming.
De nieuwe Zafira beantwoordt ook aan de strengste normen op het vlak
van betrouwbaarheid en duurzaamheid. Door de lange
onderhoudsintervallen worden de bedrijfskosten voor de klant tot een
minimum beperkt. Ook de uitvoerig gegalvaniseerde carrosserie en de
garantie van 12 jaar op doorroesten dragen bij tot het langdurige
waardebehoud. Mede dankzij al deze kwaliteiten haalde Opel in 2006 de
eerste plaats in de categorie âBeste prijs-kwaliteitverhoudingâ in het
Duitse vaktijdschrift âAuto Bildâ.
AutoRai