AutoRai

Lexus LF-A Roadster: open versie van super conceptcar geïntroduceerd

(1/22/2008)
De technici en ontwerpers van Lexus blijven het baanbrekende LF-A premium sportwagenconcept gebruiken als podium om duidelijk te maken hoe high-performance sportwagens er volgens hen niet alleen uit zouden kunnen maar ook uit zouden moeten zien. Bij deze meest recente versie van de LF-A hebben zij het dak van de auto verwijderd, waarmee de geboorte van de Roadster een feit was. De conceptcar is momenteel te zien op de autoshow van Detroit.

De LF-A Roadster is gebaseerd op de solide en tegelijkertijd lichte carrosserie van koolstofvezel en aluminium die ook voor de LF-A Coupé gebruikt wordt en die ook zonder dak over âruim voldoendeâ sterkte en stijfheid beschikt.

Net als zijn gesloten broer wordt de LF-A Roadster aangedreven door een hoogtoerige V10-motor met een cilinderinhoud van bijna 5 liter. De V10, die een vermogen levert van meer dan 500 pk en een topsnelheid mogelijk maakt van meer dan 320 km/h, bevindt zich voor het passagierscompartiment maar achter de hartlijn door de vooras, door de technici van de LF-A omschreven als een âfront-midâ-configuratie.

De motor en de transmissie zijn via een transmissiekoker en een cardanas met elkaar verbonden, geschakeld wordt er met paddle shifters. De transmissiekoker maakt deel uit van het dragend gedeelte en levert een bijdrage aan de stijfheid van de aandrijflijn en het chassis. Tevens zorgt deze constructie ervoor dat trillingen gereduceerd worden.

De styling vindt zijn oorsprong in de Lexus L-Finesse design-filosofie, hetgeen onder meer tot uitdrukking komt in de voorzijde van de LF-A Roadster met zijn compacte, lage en aërodynamische vorm. Net als zijn gesloten broer is de LF-A Roadster slechts 122 cm hoog. De roadsterversie is voor extra downforce voorzien van een snelheidsafhankelijke achterspoiler.

De achterzijde onderscheidt zich door zijn om de hoeken door lopende, pijlvormige achterlichten die een paar grote grilles omlijsten. Deze grilles voeren de warme lucht van de twee achterin de auto gemonteerde radiateurs af naar het aërodynamische kielzog van de LF-A Roadster. De koellucht wordt naar de radiateurs gevoerd via twee grote inlaatluchtopeningen net boven de achterwielkasten. Door de radiateurs achter in de auto te situeren konden de designers niet alleen de voorzijde van de auto laag en smal houden maar was het voor de technici die zich met het chassis bezighielden ook eenvoudiger een optimale gewichtsverdeling te realiseren.

Een bijdrage aan het evenwichtige en in verhouding zijnde design, met een totale lengte van 446 cm en een wielbasis van 261 cm, vormen de high-performance banden op de turbineachtige lichtmetalen velgen. De bandenmaat voor is 265/35R20 en achter 305/30R20. Net als bij de LF-A Coupé is de auto uitgerust met geperforeerde, geventileerde remschijven vóór met een diameter van 361 mm. De eveneens geventileerde en geperforeerde remschijven achter hebben een diameter van 345 mm. Voor is de auto uitgerust met zes zuigerremklauwen, de remklauwen achter hebben elk vier zuigers.

Voorlopige specificaties Lexus LF-A Roadster concept

Carrosserietype: tweezits roadster

Aandrijflijn
Type: âfront-midâ-motor, versnellingsbak/differentieel achter Motor: V10 (minder dan 5,0 liter)
Transmissie: SMT (sequential manual transmission â sequentiële handgeschakelde transmissie)
Vermogen: meer dan 500 pk
Topsnelheid: meer dan 320 km/h

Bandenmaat
Voor: 265/35R20
Achter: 305/30R20

Afmetingen (cm)
Totale lengte: 446
Totale breedte: 189
Totale hoogte: 122
Wielbasis: 261