Lexus LF-A Roadster: open versie van super conceptcar geïntroduceerd
(1/22/2008)
De technici en ontwerpers van Lexus blijven het baanbrekende LF-A
premium sportwagenconcept gebruiken als podium om duidelijk te maken
hoe high-performance sportwagens er volgens hen niet alleen uit zouden
kunnen maar ook uit zouden moeten zien. Bij deze meest recente versie
van de LF-A hebben zij het dak van de auto verwijderd, waarmee de
geboorte van de Roadster een feit was. De conceptcar is momenteel te
zien op de autoshow van Detroit.
De LF-A Roadster is gebaseerd op de solide en tegelijkertijd lichte
carrosserie van koolstofvezel en aluminium die ook voor de LF-A Coupé
gebruikt wordt en die ook zonder dak over âruim voldoendeâ sterkte en
stijfheid beschikt.
Net als zijn gesloten broer wordt de LF-A Roadster aangedreven door
een hoogtoerige V10-motor met een cilinderinhoud van bijna 5 liter. De
V10, die een vermogen levert van meer dan 500 pk en een topsnelheid
mogelijk maakt van meer dan 320 km/h, bevindt zich voor het
passagierscompartiment maar achter de hartlijn door de vooras, door de
technici van de LF-A omschreven als een âfront-midâ-configuratie.
De motor en de transmissie zijn via een transmissiekoker en een
cardanas met elkaar verbonden, geschakeld wordt er met paddle
shifters. De transmissiekoker maakt deel uit van het dragend gedeelte
en levert een bijdrage aan de stijfheid van de aandrijflijn en het
chassis. Tevens zorgt deze constructie ervoor dat trillingen
gereduceerd worden.
De styling vindt zijn oorsprong in de Lexus L-Finesse
design-filosofie, hetgeen onder meer tot uitdrukking komt in de
voorzijde van de LF-A Roadster met zijn compacte, lage en
aërodynamische vorm. Net als zijn gesloten broer is de LF-A Roadster
slechts 122 cm hoog. De roadsterversie is voor extra downforce
voorzien van een snelheidsafhankelijke achterspoiler.
De achterzijde onderscheidt zich door zijn om de hoeken door lopende,
pijlvormige achterlichten die een paar grote grilles omlijsten. Deze
grilles voeren de warme lucht van de twee achterin de auto gemonteerde
radiateurs af naar het aërodynamische kielzog van de LF-A Roadster.
De koellucht wordt naar de radiateurs gevoerd via twee grote
inlaatluchtopeningen net boven de achterwielkasten. Door de radiateurs
achter in de auto te situeren konden de designers niet alleen de
voorzijde van de auto laag en smal houden maar was het voor de
technici die zich met het chassis bezighielden ook eenvoudiger een
optimale gewichtsverdeling te realiseren.
Een bijdrage aan het evenwichtige en in verhouding zijnde design, met
een totale lengte van 446 cm en een wielbasis van 261 cm, vormen de
high-performance banden op de turbineachtige lichtmetalen velgen. De
bandenmaat voor is 265/35R20 en achter 305/30R20. Net als bij de LF-A
Coupé is de auto uitgerust met geperforeerde, geventileerde
remschijven vóór met een diameter van 361 mm. De eveneens
geventileerde en geperforeerde remschijven achter hebben een diameter
van 345 mm. Voor is de auto uitgerust met zes zuigerremklauwen, de
remklauwen achter hebben elk vier zuigers.
Voorlopige specificaties Lexus LF-A Roadster concept
Carrosserietype: tweezits roadster
Aandrijflijn
Type: âfront-midâ-motor, versnellingsbak/differentieel achter
Motor: V10 (minder dan 5,0 liter)
Transmissie: SMT (sequential manual transmission â sequentiële
handgeschakelde transmissie)
Vermogen: meer dan 500 pk
Topsnelheid: meer dan 320 km/h
Bandenmaat
Voor: 265/35R20
Achter: 305/30R20
Afmetingen (cm)
Totale lengte: 446
Totale breedte: 189
Totale hoogte: 122
Wielbasis: 261
AutoRai