Ford met Focus WRC weer op titeljacht in Rally Monte Carlo
(1/22/2008)
Ford heeft 53 dagen na het behalen vorig jaar van de wereldtitel bij
de constructeurs de jacht geopend op het voor de derde
achtereenvolgende maal winnen van dit wereldkampioenschap. Voor het
Ford WRC-team start de campagne op 24 januari wanneer de startvlag
valt van de immens populaire en legendarische Rally Monte Carlo.
Veel zaken zijn dit jaar nieuw voor het team van het merk met de âBlue
Ovalâ: een nieuwe teamidentiteit, een opvallend kleurschema voor de
snelle Focus RS World Rally Car en twee jeugdige en tegelijkertijd
toch ervaren coureurs.
Onder de nieuwe teamnaam BP Ford Abu Dhabi World Rally Team verschijnt
Ford met dezelfde Focus RS aan de start waarmee vorig jaar de
wereldtitel werd behaald. Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen, die vorig
jaar met drie overwinningen als derde eindigden in de rangschikking
voor de rijders, worden vergezeld door hun Finse landgenoten
Jari-Matti Latvala en Miikka Anttila. Zij reden de afgelopen twee jaar
voor het privé-team van Stobart VK M-Sport. Beide Ford-rijders hebben
ondanks hun jonge leeftijd al een enorme ervaring in het WRC. Hirvonen
(27) en Latvala (22) hebben aan respectievelijk 70 en 52 WRC-rallies
deelgenomen.
Valence is het centrum van de Rallye Monte Carlo die voornamelijk over
asfaltwegen wordt verreden. De grote onzekere factor is het
onvoorspelbare weer. De rijders kunnen geconfronteerd worden met droge
wegen, kletsnat asfalt en verraderlijk glad, beijzeld wegdek. Terwijl
in de hoger gelegen gebieden de kans op sneeuw aanwezig is. En die
omstandigheden kunnen zich allemaal voordoen op één en dezelfde
klassementsproef, wanneer het parcours stijgt en daalt over de
onherbergzame bergen.
De rally kan worden gewonnen of verloren door de juiste of verkeerde
bandenkeuze. Die keuze wordt bemoeilijkt omdat die al drie uur voor de
start van de proef bepaald moet worden. Ook kunnen de omstandigheden
op de proef per traject verschillen. Er is dan ook geen perfecte keuze
mogelijk, zeker niet vanwege de nieuwe bandenbepalingen. Het geheim
voor succes is dan ook veelal om het bandentype te vinden dat het
minste verlies oplevert op de slechte stukken.
Hirvonen
Dit is Hirvonenâs vijfde Rallye Monte Carlo en met de
weersverwachting, dat hoog in de bergen winterse omstandigheden zullen
heersen, is hij zich terdege bewust van de moeilijkheidsgraad. âBij de
Monte Carlo draait alles om het weer. Wanneer het droog en mild is, is
het gewoon als iedere andere asfaltrally. Maar wanneer er sneeuw en
ijzel ligt, dan kunnen de omstandigheden snel veranderen en niemand
kan inschatten wat er dan gebeurt. Het enige dat je kunt voorspellen
is dat het onvoorspelbaar zal zijn,â zegt Hirvonen.
âIk kan niet wachten om weer in actie te komen. Ik zal dit jaar iedere
keer van start gaan met het doel om te winnen. Maar als dat niet lukt
is een tweede plek ook goed. Het zal moeilijk voor mij zijn om de rol
van Marcus Grönholm binnen het team over te nemen, maar ik ben er
klaar voor. Ik heb gedurende de laatste twee seizoenen veel van hem
geleerd, maar nu is het tijd voor mij om door te stoten. Ik zal laten
zien dat ik ook kan strijden voor de rijderstitel,â voegt hij eraan
toe.
Latvala
Latvala doet zijn intrede in het team na het vorige seizoen uitstekend
te hebben afgesloten. In Italië beklom hij voor het eerst het podium
en tijdens de Rally Wales won hij een serie van
klassementsproeven. âIk denk dat sommige proeven besneeuwd en beijzeld
zullen zijn, maar bij rallyrijden gaat het om uitdagingen. Ik presteer
over het algemeen goed onder moeilijke omstandigheden en kan dan
flinke tijdwinst boeken. Ook het rijden in het donker is moeilijk,
maar ook dat is een uitdaging; daarom is deze sport zo opwindend.â
âDoor de nieuwe bandenreglementering zal ik moeten wennen aan het
rubber van Pirelli, zonder mousse en met minder mogelijkheden zoals in
het verleden. Ik heb de nieuwe banden tijdens tests uitgeprobeerd en
ik kon merken dat ze harder waren. Doordat mousse niet langer
toegestaan is zullen we de bochten niet zo vaak meer afsnijden zoals
in voorgaande jaren. Daar is dus enige voorzichtigheid geboden, maar
dat heb ik wel geleerd in het Production WRC,â aldus Latvala.
Khalid Al Qassimi
Khalid Al Qassimi uit Abu Dhabi zal de derde officiële auto besturen
tijdens zijn Rally Monte Carlo debuut. Hij wordt weer genavigeerd door
co-driver Michael Orr, waarmee hij in 2004 het FIA Middle East Rally
Championship heeft gewonnen. âMijn grootste zorg is hoe ik mij aan zal
passen aan het rijden op sneeuw en ijs. Dat heb ik nog nooit eerder
gedaan, dus dat wordt oppassen geblazen. Op grote hoogte, waar het
âicyâ kan zijn, is cruisen alleen al snel! Maar ik kan mij nu nog geen
enkel idee vormen. Ik zal mijn pace-note systeem aanpassen voor meer
en nauwkeuriger details,â aldus Al Qassimi.
Nieuws over het team
Het team heeft als voorbereiding diverse tests afgelegd in Frankrijk.
De nieuwe bandenpartner, Pirelli, heeft twee types beschikbaar voor de
rally. Voor droog asfalt wordt PZero met een soft compound
beschikbaar; voor meer winterse omstandigheden zal de Sottozero 'Snow'
band worden gemonteerd. Daarbij kunnen de rijders ervoor kiezen om ook
spijkers te monteren. Iedere auto kan twee reservebanden meenemen. De
rijders mogen voor iedere groep van klassementsproeven zes banden
gebruiken, zowel met als zonder spijkers.
Rallyroute
De route is grotendeels gelijk aan die van vorig jaar. De eerste drie
dagen wordt er gestreden in de omgeving van Valence, maar de vierde
dag wordt hoog in de Alpen ten noorden van Monaco gekoerst. Voor de
liefhebbers staat de fameuze passage over de Col de Turini weer op het
programma. Dit is de enige WRC-rally die vier dagen duurt, terwijl op
de eerste dag in het donker wordt gereden. De rally wordt afgesloten
met een superspecial over een deel van het parcours van de Formule I
race van Monaco. De 1.481,25 kilometer lange rally heeft 19
klassementsproeven met in totaal 365,09 wedstrijdkilometers.
AutoRai