Mobiele trends nader bekeken Consument zoekt loyaliteit

22/01/2008 07:48



IMCI



IMCI - International Marketing Concepts & Innovation deed een jaar lang, op de eigen internetsite; www.beltegoed.nl, marktonderzoek naar de wensen van de consument op het gebied van mobiele telefonie. Hier zijn de belangrijkste resultaten samengevat.

Belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de consument nog steeds op zoek is naar loyaliteit. Daarnaast is men, door de relatief hoge kosten en het intensievere gebruik van de telefoon, steeds op zoek naar ' de beste deal'. Maar liefst 51% van de deelnemers vertaalt deze twee behoeften in de wens mee te kunnen doen aan een spaarprogramma voor beltegoed.

Op de vraag waarvoor men de mobiele telefoon het liefst gebruikt, scoort foto's maken het best met 31%. Zeker met de nieuwe generatie telefoons wordt het maken van films en foto's, ook in 2008, één van de grote trends voor de mobiele telefoon. Daarnaast gebruikt men de telefoon voornamelijk voor chatten/msn en betalingen via SMS. Opvallend is dat de consument meer mogelijkheden wil om te kunnen betalen via de mobiel, vooral parkeren en bepaalde impulsaankopen worden daarbij genoemd.

Ook over de voorkeur voor het merk telefoontoestel is de consument helder. Al groeien fabrikanten als Samsung snel, in Nederland heerst NOKIA nog steeds! Met 44% van de stemmen, lijkt de NOKIA-telefoon met het gebruikersvriendelijke menu doorslaggevend te zijn voor de consument.

Vanaf 11 februari gaat de grootste beurs voor ontwikkelingen in mobiele telefonie van start, The Mobile World Congress 2008. Hier zullen komende trends als Mobiel Internet, Windows Mobile en mobiele TV in de schijnwerpers staan.





http://www.beltegoed.nl