Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

"Onafhankelijk advies gaat veel verder dan het laagste rentetarief"

Goede resultaten voor Obvion in markt met toenemende concurrentie

Heerlen, 22 januari 2008 - Obvion kijkt terug op een succesvol jaar waarin de hypotheekverstrekker haar nettowinst na belastingen zag stijgen naar ¤ 35,8 mln. Belangrijkste aanleiding voor deze toename is een sterke groei van de portefeuille. Verder werd in 2007 een drietal succesvolle securitisatietransacties uitgevoerd, voor een totaalbedrag van 6,8 mld. De totale productie van Obvion, inclusief overbruggingskredieten, komt neer op ¤ 5,3 mld, tegen een productie van ¤ 6 mld in 2006. Deze daling is primair veroorzaakt door het dalen van de hypotheekmarkt naar ¤ 100 mld. Dit had geen invloed op het marktaandeel van Obvion, dat zoals verwacht op 5,2% uitkwam.

Keuzevrijheid
De dochteronderneming van Rabobank en ABP voorziet dat de concurrentie op de hypotheekmarkt in 2008 verder zal toenemen. Voor de consument zal het moeilijker worden om uit al die aanbiedingen een keuze te maken. Verder verwacht Obvion dat de consument in 2008 meer waarde zal hechten aan onafhankelijk advies. Directievoorzitter Roy van Diem: "De toenemende concurrentie zie je terug in het adverteerdersveld, met veel aantrekkelijke aanbiedingen met lage rentes. Door de vaak ingewikkelde voorwaarden laten mensen zich dan onbewust leiden door de hoogte van de rente of de maandlasten. Een onafhankelijke adviseur helpt je door het product als het ware te ontrafelen en het toe te passen op de individuele situatie. Obvion werkt samen met zorgvuldig geselecteerde tussenpersonen. Daarvan weten we dat ze betrouwbare adviezen verstrekken en dat ze hun keuzevrijheid ook daadwerkelijk gebruiken om consumenten het product aan te bieden dat het beste bij hen past. Dat is in het belang van de consument, de tussenpersoon en uiteindelijk natuurlijk ook van Obvion. Je moet elkaar dus scherp houden, helemaal in een markt met toenemende concurrentie."

Financiële armslag
Obvion deed eind vorig jaar drie beloften aan de consument: een verantwoord advies, tegen de beste rente en op basis van heldere voorwaarden. Met deze campagne wil Obvion de consument duidelijk maken waar het bij een hypotheek om gaat en hoe je zo'n ingrijpende financiële beslissing op verantwoorde wijze kunt nemen. De drie beloften zijn er dan ook vooral op gericht om die beslissing makkelijker te maken en om het vertrouwen van consumenten in financiële instellingen te versterken. Van Diem: "Je moet als consument het gevoel hebben dat er een realistisch beeld geschetst wordt van je financiële armslag. Dat moet het uitgangspunt zijn voor een verantwoord en kwalitatief advies. Dus moet er tijd en aandacht worden besteed aan het inzichtelijk maken van de individuele situatie van een consument. Want ook al lijken de maandlasten nu betaalbaar, het geeft uiteindelijk meer rust als je weet dat er in het advies ook rekening is gehouden is met een mogelijke verandering in de toekomst, zoals een gezinsuitbreiding of een echtscheiding. Een onafhankelijk advies gaat echt veel verder dan het laagste rentetarief."

Over Obvion
Obvion (www.obvion.nl) is een eigentijds hypotheekbedrijf in Heerlen dat zich met 320 enthousiaste medewerkers uitsluitend op de markt van onafhankelijke intermediairs richt. Dat doet Obvion, voortgekomen uit een samenwerkingsverband van Rabobank en ABP, met een filosofie die gebaseerd is op zes pijlers: open & eerlijk, onafhankelijk, snel & flexibel, professioneel, betrouwbaar en individuele aandacht.

NOOT VOOR DE REDACTIE EN