Persbericht

22 januari 2008

ABN AMRO maakt online informatie beter toegankelijk met Q-go

ABN AMRO gaat het de bezoekers van zijn website mogelijk maken om vragen te stellen in natuurlijke taal met behulp van de technologie van Q-go. De bank is hiervoor een meerjarige samenwerking aangegaan met Q-go, producent van Natural Language Search (NLS)-technologie. Dankzij de NLS-technologie kunnen bezoekers via de website vragen stellen over bijvoorbeeld spaarrekeningen. Q-go begrijpt de essentie van de vraag en presenteert hierop een relevant antwoord.

Momenteel beschikt ABN AMRO over een website waarop vragen gesteld kunnen worden via zoektermen. Dankzij de NLS-technologie van Q-go hoeven klanten niet meer net als het systeem te denken, maar kunnen ze vragen stellen in hun eigen taal. Ook verkrijgt ABN AMRO een goed inzicht in de behoeften van de klant, met behulp van de door Q-go geleverde managementrapportages. Daarnaast zorgt de mogelijkheid van het stellen van een vraag in natuurlijke taal voor een drastische vermindering van het aantal inkomende verzoeken via telefoon of e-mail. Dit brengt een aanzienlijke kostenbesparing met zich mee.

Op de vernieuwde website kunnen klanten van de ABN AMRO-groep in het Nederlands gebruik maken van de verbeterde zoekfunctie. In de toekomst wil ABN AMRO de dienstverlening uitbreiden naar het Engels, een chatfunctionaliteit aan de site toevoegen en de technologie van Q-go ook implementeren in andere kanalen zoals het callcenter.

Marcel Smit, CEO van Q-go, is verheugd over de samenwerking met ABN AMRO. "ABN AMRO is al jaren wereldwijd een voorloper op het gebied van 'customer experience'. Het is de dertigste financiële instelling in Europa die de Natural Language Search-technologie van Q-go gaat gebruiken. Daarmee bedienen we een aanzienlijk deel van de financiële sector. Voor grote financiële instellingen is een goede interactie met klanten via alle kanalen, waaronder het internet, van cruciaal belang. Ik ben blij dat wij als Q-go een online rol vervullen om nog beter te voorzien in de behoeften van de relaties van ABN AMRO."

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Q-go
Q-go is een snelgroeiende internationale onderneming van Nederlandse oorsprong. De unieke Natural Language Search (NLS)-technologie van Q-go ondersteunt alle belangrijke Europese talen en zorgt ervoor dat mensen in hun eigen bewoordingen een vraag kunnen stellen via interactieve kanalen. De NLS-technologie van Q-go levert organisaties daardoor maximaal inzicht in het échte vraaggedrag van hun klanten of medewerkers. Q-go heeft vestigingen in Amsterdam, Bonn, München, Zürich, Madrid en Barcelona en ondersteunt organisaties als ING, Postbank, Fortis, La Caixa, PGGM, Deutsche Telekom, UWV, Deutsche Postbank, Unigarant, BBVA en Telefonica.