Tieners willen meer internetles op school

Minister Rouvoet neemt eerste van 350.000 Mediawijzers in ontvangst

Hilversum, 22 januari 2008 - Ruim 75 procent van de Nederlandse jongeren tussen tien en veertien jaar wil vaker les over internet. Van dezelfde groep zegt 37 procent op school nooit les over internet te krijgen. Slechts zeven procent van de ondervraagden geeft aan de leraar te zien als iemand van wie ze kunnen leren over internet. Dat blijkt uit representatief onderzoek van de stichting Mijn Kind Online.

In reactie hierop lanceert de stichting samen met jongerenkrant Kidsweek een gratis krant voor kinderen over mediawijsheid, de Kidsweek Mediawijzer. De krant, die verschijnt in een startoplage van 350.000 exemplaren, laat kinderen zien hoe ze op internet professioneel en veilig eigen media kunnen produceren en publiceren. De krant is vanmiddag aangeboden aan Minister André Rouvoet van Jeugd en Gezin door Els Swaab, voorzitter van de Raad voor Cultuur.

Wel les over Word en Excel

De huidige internetlessen op school gaan vooral over effectief zoekgedrag op internet, aldus. Bijna 52 procent van de tieners met internetles geeft dat aan. Ook veiligheid wordt in de lessen behandeld: 44 procent van de tieners zegt dat. Lessen gaan meestal niet over de dingen die kinderen zelf willen leren: hoe je een goede website maakt (slechts 12,5 procent heeft daar les over gehad) en hoe je zelf filmpjes maakt en op internet zet (3,9 procent). Veel tieners krijgen wel les over computergebruik, zoals werken met bijvoorbeeld Word, PowerPoint en Excel.

Het onderzoek is voor stichting Mijn Kind Online uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp onder 366 tieners.

Overhandiging Mediawijzer

Minister André Rouvoet van Jeugd en Gezin ontvangt de eerste Kidsweek Mediawijzer van stichting Mijn Kind Online vanmiddag uit handen van Els Swaab, voorzitter van de Raad voor Cultuur. De Raad voor Cultuur introduceerde in 2005 het begrip 'mediawijsheid'; 'het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld'. Burgers zijn niet langer de 'ontvangers' van informatie, ze produceren zelf steeds vaker media, via internet, betoogde de Raad voor Cultuur in 2005.

De uitreiking gaat vooraf aan 'Beeld en Debat', een besloten discussie over mediawijsheid onder beleidsmakers. Dit debat vindt, net als de overhandiging, plaats in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid op het Mediapark in Hilversum.

Inhoud Kidsweek Mediawijzer

De Kidsweek Mediawijzer gaat er vanuit dat kinderen verslaggever zijn van hun eigen leven en van het leven van anderen. Ze maken steeds vaker websites, filmpjes met een mobiele telefoon en hebben een profiel op Hyves. Ze produceren en publiceren media, maar ze doen dat zonder te worden opgeleid. De Kidsweek Mediawijzer helpt kinderen om nog betere mediaproducenten te worden maar leert ze ook de andere kant. Welke grenzen neem je in acht als je publiceert (op internet)? Een goede mediamaker denkt namelijk na over de gevolgen van wat hij of zij openbaar maakt.

Op de scholen waar internetles wordt gegeven, ligt de nadruk eenzijdig op veiligheid. Lessen gaan bijna louter over risico's. Stichting Mijn Kind Online en Kidsweek pleiten met hun krant voor een nieuwe aanpak. Kinderen moeten meer versterkt worden in hun vaardigheden als mediaproducenten. Door in te spelen op het enthousiasme van kinderen om media te leren maken, kunnen ze juist ook effectiever worden voorgelicht over de keerzijdes. Een goede mediamaker is ook iemand die zijn verantwoordelijkheden kent.

Medewerking Henk Hofland en Joris Luyendijk

De bekende journalisten Henk Hofland en Joris Luyendijk verleenden hun medewerking aan de krant. Henk Hofland vertelt over het eerste krantje dat hij maakte in 1940. Hij was twaalf jaar oud en zijn krant over het bombardement op Rotterdam had een oplage van drie exemplaren. Nu is het een stuk makkelijker geworden om een groot publiek te bereiken via internet. 'Met computerprogramma's kun je de mooiste digitale krantjes maken. Veertig lettertypen, van 8 tot 76 punt, en dat ook nog cursief, vet, of vet cursief en in kleur en met foto's. Als je een computerkrantje wilt maken, een weblog, kun je typografisch zo hard mogelijk schreeuwen of in het kleinste lettertje fluisteren. Dat kan allemaal heel mooi of origineel zijn. Maar de vraag blijft: is het waar?', aldus Henk Hofland.

Aan de Mediawijzer werkten tal van gerenommeerde instellingen mee, waaronder het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Kennisnet, Digibewust, de Publieke Omroep, Ouders Online en Schooltv.

KPN en PcM sponsoren de krant. Dankzij deze twee bedrijven is het mogelijk om scholen in Nederland vijftien gratis Kidsweek Mediawijzers aan te bieden. De kranten kunnen door de scholen tot 18 februari worden aangevraagd. Bij de kranten wordt gratis een lespakket 'Mediawijsheid' geleverd, dat ontwikkeld is door Stichting Onderwijs Maak Je Samen.


----------
Voor meer informatie over de Mediawijzer en het marktonderzoek kunt u contact opnemen met:
* Paul Heere (woordvoerder Mediawijzer): paul@lime-tree.nl of 06-53233183
* Remco Pijpers (Mijn Kind Online): mijnkindonline@planet.nl of 06-51436711