Ingezonden persbericht


PERSINFORMATIE NHP: NOMINATIE HYPOTHEEKPRODUCT VAN HET JAAR

Nationale HypotheekPas (NHP, www.nhp.nl), het initiatief van fiscaal jurist Pieter Lijesen (39) dat afgelopen zomer van start ging, is naast Delta Lloyd, Florius, MNF en Rabobank, genomineerd voor de verkiezing van Hypotheekproduct van het jaar 2008. Deze verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door IIR. De jury (namen hieronder) beoordeelt alle geïntroduceerde hypotheekproducten van het afgelopen jaar. De meest innovatieve producten worden genomineerd. Op 13 februari presenteren de genomineerden hun product en hun visie tijdens het Hypothekenevent van IIR (www.hypothekenevent.nl), waarna de winnaar bekend wordt gemaakt.

Juryleden
Hedwig Dros, Manager Distributie MoneyView
Rob Goedhart, Beleidsmedewerker Consumentenbond
Edmond Hilhorst, Directeur bij Independer
Martin Koot, Manager Product Management Koot & Van Basten Arno Manschot, Manager Operations FinanCenter

Eerdere winnaars

2007: Design Protection Hypotheek, Allianz
2006: WelQom Hypotheek, ELQ Hypotheken
2005: Pensioen Optimaal Hypotheek, BLG Hypotheken/NAFD 2004: SpaarXtra Hypotheek, WestlandUtrecht Hypotheekbank 2003: Risk Based Pricing in de Plus Spaarhypotheek, GMAC 2002: FlexGarantHypotheek, Acadium Bastion
2001: De Beleggingshypotheek, Stad Rotterdam Verzekeringen 2000: Flexibele BeleggingsHypotheek, Rabobank
1999: Mens & Leven Hypotheek, Woonfonds

Onderbouwing nominatie NHP
De visie van Pieter Lijesen en NHP is dat de beloning van een adviseur niet mag afhangen van de hoogte van de hypotheek of het bedrag van de premie. NHP vindt ook dat consumenten op de hoogte moeten zijn van de verborgen kosten in diverse hypotheekgerelateerde verzekeringen. NHP heeft er daarom voor gekozen de hypotheekmarkt op een eigen, volstrekt nieuwe, wijze te benaderen.

Innovatief
Op 24 augustus 2007 lanceerde NHP de zerohypotheek met losse provisievrije bouwstenen. NHP lanceerde ook een eigen provisievrije overlijdensrisicoverzekering. Deze overlijdensrisicoverzekering kent geen provisie in de maandelijkse premies en is hierdoor de overlijdensrisicoverzekering met de laagste premies in Nederland. NHP is door de Consumentenbond als beste getest (zie http://nationalehypotheekpas.nl/pers.php). NHP rekent ook geen provisie aan de consument op beleggings- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. In plaats hiervan ontvangt NHP een vast bedrag van 795 euro per bouwsteen, per financieel product. Dit leidt ertoe dat de consument ongekend grote bedragen bespaart over de looptijd van de hypotheek.

Prijs/kwaliteit verhouding
Iedere hypotheeksituatie is uniek. Door de verschillende financiële producten aan te bieden als bouwstenen kan per individuele situatie invulling worden gegeven aan de wensen van de consument. Hierdoor bestaat er geen vaste (te hoge) prijs voor hypotheekadvies en wordt de prijs bepaald door het aantal producten waarover wordt geadviseerd. De Hoge Raad bepaalde dat bemiddelingsprovisie op hypotheken fiscaal aftrekbaar is, dit vergroot het voordeel voor de consument nog verder. De klant wordt altijd volledig begeleid door een bij NHP aangesloten Erkend Hypotheekadviseur.

Echt onafhankelijk
Onafhankelijkheid wordt pas gewaarborgd als een adviseur er geen baat bij heeft om een bank te adviseren waar meer provisie wordt verkregen dan bij een andere. Wanneer een adviseur niet betaald krijgt door een bank maar door de consument maakt het niet uit bij welke bank de adviseur het financiële product onderbrengt. De vergoeding bedraagt immers altijd 795 euro. Zo kan de adviseur voor het eerst oprecht onafhankelijkheid claimen. Provisiebeloning ongeacht de hoogte van hypotheek of premie is de nieuwe norm.

Toepasbaarheid
De NHP zerohypotheek en de provisievrije bouwstenen zijn toepasbaar in alle denkbare situaties. Via deelname ELQ zijn zelfs BKR noteringen niet uitgesloten. Daarbij geldt ook dat, mocht een consument voordeliger uit zijn op de traditionele methode (bijvoorbeeld bij een hypotheek onder de EUR 79.500), de NHP adviseur altijd de voordeligste methode voor de consument zal adviseren. Iedere consument is door de trendbreuk van NHP gegarandeerd beter uit. NHP elimineert alle kosten waar mogelijk en wint daarmee het hart van de consument.



Ingezonden persbericht