Productschap Margarine
Home
30.11.2007
Minimaal 10% CO2-emissiereductie in 2020 door biotransportbrandstoffen
Naar verwachting zal de Europese Commissie op 23 januari 2008 een
wetsvoorstel presenteren voor aanscherping van het
biotransportbrandstoffenbeleid. De lidstaten hebben maart 2007
afgesproken dat biobrandstoffen in 2020 minimaal 10% moeten uitmaken
van de benzine en diesel die door voertuigen worden gebruikt. Dat doel
is een onderdeel van het algemene doel om in 2020 minimaal 20% energie
te halen uit hernieuwbare bronnen.
De Commissie heeft onder druk van milieugroepen aangegeven dat er
specifieke criteria zullen komen voor biobrandstoffen. De Commissie
heeft nog geen besluiten genomen over de duurzaamheidscriteria, aldus
een vertegenwoordiger van de Commissie. Het doel is om een eenvoudig
systeem te ontwikkelen dat voldoet aan de voorschriften van de
wereldhandelsorganisatie WTO en rekening houdt met andere praktische
aspecten.
De duurzaamheidscriteria zullen zowel gelden voor biobrandstoffen die
worden geproduceerd in de EU als voor biobrandstoffen die worden
geproduceerd buiten de EU. In het voorstel zal het gebruik van 2e
generatie biobrandstoffen worden bevoordeeld ten opzichte van 1e
generatie biobrandstoffen.
De Commissie werkt bij de voorstellen ook aan een systeem om het doel
van 20% hernieuwbare energie in 2020 over de lidstaten te verdelen. Op
dit moment wordt ongeveer 8,5% hernieuwbare energie gebruikt. De
Commissie zal waarschijnlijk voorstellen om iedere lidstaat te
verplichten om gelijkelijk te delen in de eerste 5,75%-stijging.
Voor de volgende 5,75%-stijging wil de Commissie het Bruto Nationaal
Product (BNP) als wegingsfactor gebruiken. In de voorstellen zal ook
handel in nationale verplichtingen worden geĂŻntroduceerd. Rijkere
landen die al veel hebben gedaan zoals Zweden of die weinig
mogelijkheden hebben zoals Luxemburg kunnen dan "credits" kopen van
andere landen met bijvoorbeeld veel windenergie zoals Griekenland.
Klik hier voor meer informatie.