Productschap Margarine


Home

30.11.2007

Minimaal 10% CO2-emissiereductie in 2020 door biotransportbrandstoffen

Naar verwachting zal de Europese Commissie op 23 januari 2008 een wetsvoorstel presenteren voor aanscherping van het biotransportbrandstoffenbeleid. De lidstaten hebben maart 2007 afgesproken dat biobrandstoffen in 2020 minimaal 10% moeten uitmaken van de benzine en diesel die door voertuigen worden gebruikt. Dat doel is een onderdeel van het algemene doel om in 2020 minimaal 20% energie te halen uit hernieuwbare bronnen.

De Commissie heeft onder druk van milieugroepen aangegeven dat er specifieke criteria zullen komen voor biobrandstoffen. De Commissie heeft nog geen besluiten genomen over de duurzaamheidscriteria, aldus een vertegenwoordiger van de Commissie. Het doel is om een eenvoudig systeem te ontwikkelen dat voldoet aan de voorschriften van de wereldhandelsorganisatie WTO en rekening houdt met andere praktische aspecten.

De duurzaamheidscriteria zullen zowel gelden voor biobrandstoffen die worden geproduceerd in de EU als voor biobrandstoffen die worden geproduceerd buiten de EU. In het voorstel zal het gebruik van 2e generatie biobrandstoffen worden bevoordeeld ten opzichte van 1e generatie biobrandstoffen.

De Commissie werkt bij de voorstellen ook aan een systeem om het doel van 20% hernieuwbare energie in 2020 over de lidstaten te verdelen. Op dit moment wordt ongeveer 8,5% hernieuwbare energie gebruikt. De Commissie zal waarschijnlijk voorstellen om iedere lidstaat te verplichten om gelijkelijk te delen in de eerste 5,75%-stijging. Voor de volgende 5,75%-stijging wil de Commissie het Bruto Nationaal Product (BNP) als wegingsfactor gebruiken. In de voorstellen zal ook handel in nationale verplichtingen worden geĂŻntroduceerd. Rijkere landen die al veel hebben gedaan zoals Zweden of die weinig mogelijkheden hebben zoals Luxemburg kunnen dan "credits" kopen van andere landen met bijvoorbeeld veel windenergie zoals Griekenland.

Klik hier voor meer informatie.