Ingezonden persbericht



---

PERSUITNODIGING

Goedemiddag,

Hierbij nodig ik u uit voor de première 'El ultimo Café' van Andrés Marin op woensdag 23 januari in Vredenburg te Utrecht.

Andrés, ook wel 'Picasso van de flamenco' genoemd, is voor het eerst in Nederland te zien met zijn voorstelling 'El ultimo Café'. In de voorstelling trekt Marin langs de vier beroemdste tablaos (flamencocafés) van Spanje en toont hij de verschillende vormen van flamenco. Hij wordt gezien als een van de leidende flamencodansers omdat zijn voorstellingen innovatief en vooruitstrevend zijn.

Vanaf 23 januari tot en met 25 januari en van 9 maart tot en met 15 maart is 'El ultimo Café' voor het eerst te zien in Nederland. Het optreden bestaat uit drie delen en u kijkt 1,5 uur naar vernieuwende flamenco. Andrés wordt begeleidt door vijf Spaanse instrumentalisten waaronder zanger Jose Valencia en gitarist Salvador Gutierrez.

U bent van harte uitgenodigd voor de Nederlandse première van 'El ultimo Café' op woensdag 23 januari om 20.30 uur in Vredenburg te Utrecht.

Op 23 en 24 januari 's middags is Andrés beschikbaar voor interviews en tv-optredens.

Aanmelden voor de première, interviews en optredens graag voor maandag 14 januari. Dit kan per mail: bertine@soldoutamsterdam.nl of telefonisch 020 - 448 09 31

Meer informatie: www.andresmarin.es

Graag tot 23 januari in Vredenburg, Utrecht.

Hartelijke groeten,

Bertine M ller

El ultimo Café (Un alba del ultimo dia)
Compania Flamenca Andrés Marín

In januari en maart schittert de warmbloedige flamenco in de gestalte van Andrés Marín, de Picasso van de flamenco, en zoon van de beroemde danser Andrés Marín en flamenco zangeres Isabel Vargas. Hij wordt momenteel gezien als een van de leidende dansers in de flamenco. In zijn nieuwe en intieme voorstelling " El ultimo Cafe " toont de grote meester de pracht van de diverse vormen aan Flamenco. In een reis tussen de beroemdste tablaos van Spanje laat hij de vele verschillende vormen van Flamenco zien. De voorstelling heeft een sterk educatief karakter en toeschouwers verlaten de zaal met een schat aan kennis van Flamenco en haar vormen. Andrés Marin balanceert op het vlak tussen traditie en moderniteit vanuit een zeer "puro" benadering. Een ware Picasso

Andrés Marín
Andrés Marín staat bekend als één van de belangrijkste vernieuwers van traditionele flamencostijlen. Sinds zijn debuut in 1993 heeft Andrés de hele wereld bereisd als gastperformer en choreograaf in verschillende gezelschappen en shows. Hij trad op in theaters als Space Zero in Tokyo, de Komische Oper in Berlijn en het Maestranza Theater in Sevilla. Tot zijn meest vooraanstaande optredens behoren zijn presentatie in de Bienal de Arte Flamenco in Sevilla, waar hij een soloptreden deed in het programma Bailaores, zijn gastoptreden bij Manuala Carrasco in La Raíº del Grito, zijn deelname aan Het Slagwerk Percussion Festival waar hij een improvisatie deed met de vroegere drummer van Frank Zappa Terry Bozzio en de tablaspeler Zakir Hussain in de show Masters of Percussion in Amsterdam, zijn samenwerking met het Metropole Orkest in de Vredenburg te Utrecht in een project van fusion tussen flamenco, jazz en de poëzie van Federico Garcia Lorca. Hij is veelvuldig op tournee geweest in de Verenigde Staten met optredens in het Joyce Theater in New York, het Dance Umbrella Festival in Boston en in de Bay Area Dance Series in San Francisco. Andrés speelde een hoofdrol in het programma Triloga: Past, Present and Future, waar hij de toekomst van de flamencodans voorstelde. Dit toegejuichde werk speelde met succes op het 15e Internationale Festival Madrid en Danza, de 12e Bienal de Arte Flamenco in Sevilla en het Flamenco Art Festival in Mons de Marsan. Andrés is ook leider en choreograaf van zijn eigen gezelschap.

In 2006 schitterde hij op de Bienal de Flamenco de Sevilla met un alba del ultimo dia (in Nederland onder de titel el ultimo cafe gebracht.

Andres Marin - el ultimo cafe

Datum Plaats Locatie Tel WWW
Wo 23 jan Utrecht Vredenburg 030 - 23 14 544 www.vredenburg.nl Do 24 jan Zaandam Zaantheater 075 - 6 555 333 www.zaantheater.nl Vr 25 jan Breda Chasse Theater 076 - 5 30 31 32 www.chasse.nl Zo 27jan Hoogeveen Theater de Tamboer 0528 - 280 180 www.detamboer.nl

Wo 5 mrt Maastricht Theater aan het Vrijthof 043 - 3 50 55 55 www.theateraanhetvrijthof.nl Zo 9-mrt Groningen Schouwburg Groningen 050 - 368 0 368 www.de-oosterpoort.nl Di 11 mrt Eindhoven Parktheater 040 - 2 11 11 22 www.parktheater.nl Wo 12 mrt Arnhem Schouwburg Arnhem 026 - 443 73 43 www.schouwbugarnhem.nl Vr 14-mrt Dusseldorf Tanzhaus +49 (0)211 17270-0 www.tanzhaus-nrw.de Za 15 mrt Den Haag Lucent Danstheater 070-88 00 333 www.dapz.ldt

Over deze voorstelling van Andrés Marín schreef de grote Spaanse pers naar aanleiding van zijn optreden op de Bienal de Flamenco in Sevilla 2007:

El Mundo

Deze voorstelling, zonder twijfel de beste van de Biennale.

ABC

De dansstijl van Andrés Marín is geometrisch. Zijn extreme buigzaamheid laat hem naar voren leunen alsof hij een torero is, waarbij de armen hem in balans houden. Zijn voetenwerk is zuiver scherp en zeker ... Marín is een danser die risico's durft te nemen ...

Een prachtige voorstelling en een magnifiek resultaat van deze zes mannen die zich confronteren met de nostalgie.

Correo de Andalucía

Gisteren zagen en hoorden we de beste voorstelling van de Biennale van Sevilla. Alle voorstellingen hieraan voorafgaand hebben we gezien en gehoord en daarom voel ik me gelegitimeerd om deze mening te hebben. Andrés Marín is een talent: een écht talent en dus niet zoals vele anderen die zich geniaal wanen en daarom nu al in een garage liggen te slapen. Dit is avant gardisme zonder dwaasheden. Dit is innovatie, creativiteit en vooruitgang zonder verwoestingen aan te richten. Andrés kent als geen ander de zang, gitaar en de Andaluzische muziek en dat helpt hem zoiets schitterends te brengen als gisteravond.

"The return of dance. The return of creativity

The way in which he stops still on stage is amazing, his movements surprise, as does the harmoniousness of his dance, which is unique in his precision" Flamenco-world

"He is the Picasso of dance" El correo de Andalucia

"Andrés Marin, whose essence lies in the honesty of his dancing and his unique aesthetic conception, has fulfilled his promise: at the Bienal, his melodies and figures were as pleasing as the refreshing spring rains" (El Mundo)

achtergronden
"The only way to innovate within flamenco is by being personal," says dancer and choreographer Andrés Marín, proclaiming his deep-rooted belief in flamenco as a living, evolving art form. Simultaneously defying the constraints of traditional flamenco while remaining true to the art form's pure rhythms and soulful roots, this second-generation flamenco artist (the son of dancer Andrés Marín, Sr. and singer Isabel Vargas) has created a physical vocabulary altogether his own - passionate, intense, and thoroughly original. "Andrés moves in a way no male flamenco dancer has ever moved before," says the Los Angeles Times, which cited his newly formed company's debut production of Más Allá Del Tiempo ("Beyond Time") at the 2002 World Flamenco Festival as one of the year's most important performances. In this fast-paced, varied, and intensely musical 90-minute work, the musicians, singers, and dancers of Compañía Flamenca Andrés Marín explore five flamenco styles and traditions as expressed through Marín's highly personal aesthetic.

Andrés Marín (b. Seville, 1969). Bailaor
The son of bailaor Andrés Marín and cantaora Isabel Vargas, he began dancing as a child. From 1992 onward his solo work began to draw attention from around the world. Spanish TV channel Telecinco, together with the leading Japanese channel, made a documentary on his dance and his studio. A year later he performed solo and choreographed 'Sadayacco en Barcelona', which ran at the Space Zero theater in Tokyo and the Grand Theater in Osaka. In 1994 he traveled to Holland as solo artist and choreographer for the show '¡Viva Cadiz!', shown at Amsterdam's Paradiso theater and at the Rasa theater in Utrecht. He also took part in the 'Cultura va por barrios' season in Seville, and performed at the Sala Caracol in Madrid in 'El baile flamenco de Andrés Marín'.

He returned to Spanish stages in 1995 to dance in '¡Ay, flamenco!', which he took to Finland and Estonia, touring until 1996. That year also saw him take part in the Percussion Masters Festival in Amsterdam, the Hague and Utrecht, rubbing shoulders with artists such as great Indian tabla player Zakir Hussain. He spent the rest of the year between Japan, Spain, U.S.A. and Holland. In Japan he was guest artist at the Space Zero theater in Tokyo. At the Festival Bienal de Sevilla he was on the 'Bailaores' bill, performing solo at Teatro de la Maestranza. In the States he toured theaters like Cowell Theater and Fort Mason Center in San Francisco, and he performed in Holland alongside his group.

In 1997 he toured the U.S., stopping in California and Nevada, and returned to Japan to head the bill at the tablao El Flamenco in Tokyo. In 1998 he performed in Berlin (Germany) in 'Andrés Marín, los jóvenes del flamenco'. In addition, he toured American cities in the states of California, Arizona, Oregon, rounding off at the Joyce Theater in New York. The following year, he went on another two month tour of American soil, besides performing in France as guest artist with Manuela Carrasco's company in 'La raíz del grito'.

At Seville's Biennial Festival in 2000, he formed part of the élite band of artists performing the show 'Trilogía', giving a taste of the future of flamenco dance, and he toured across Europe and the U.S.A. with this production. He also ran dance courses in Berlin, Tokyo, Holland, Seville and the U.S.

In 2002 he presented his company's first production, with the première of his show 'Más allá del tiempo' at Maison de la Danse in Lyon (France). He took part in the event '¡Mira!' at the TNT in Toulouse in March, the same month he performed at the Festival de Jerez together with Rafael Campallo in a show that also toured Holland.

Later in the same season, he gave three performances of 'Mas allá del tiempo' at the Los Angeles New World Flamenco Festival in August, a show which he also performed for the first time at the Seville Biennial Festival. He took part in the Arte channel's program Dance Celebration in November, and performed at Lyon's Maison de la Danse alongside choreographers such as Montalvo, Jiri Kylian and Bill T. Jones. In total he gave more than sixty performances of 'Más allá del tiempo' in different countries, including hallowed venues such as Théâtre de la Ville in Paris, the 2003 Festival de Jerez and Lille's Opera house. He spent summer 2004 preparing 'Asimetrías', a new show which was premièred at the 2004 Festival Bienal de Sevilla. (bron Flamenco-world)

---- --