Geluidshinder Schiphol mag toenemen
23 januari 2008 - Door de voorgestelde nieuwe geluidsnormen voor
Schiphol kunnen duizenden mensen extra geluidsoverlast ervaren. Dat is
in strijd met de wettelijke regels die in 2002 zijn vastgesteld. Dit
schrijft Stichting Natuur en Milieu in een brief van 16 januari aan de
leden van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat. Natuur en
Milieu vraagt de Tweede Kamer ervoor te zorgen dat de geluidshinder
niet toeneemt. Dit kan door met de juiste berekeningen de nieuwe
geluidsnormen en geluidscriteria vast te stellen.
Op 24 januari (mogelijk volgt uitstel) bespreekt de commissie in een
algemeen overleg de voorstellen van de Minister over aanpassing van
het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol. Volgens Natuur en Milieu
bieden de voorstellen ruimte voor een groter zogenaamd 'zwaar
geluidsbelast gebied', waardoor dit kan uitbreiden met ruim duizend
woningen. En het aantal mensen dat last krijgt van ernstige
geluidshinder mag met 20.000 stijgen.
Denkfout
Natuur en Milieu schrijft dat het ministerie van V&W een ernstige
denk- of rekenfout heeft gemaakt waardoor er veel meer geluidhinder
wordt toegestaan dan tot nu toe mocht. Het Natuur en Milieu Planbureau
komt tot een zelfde conclusie. Deze denkfout is ook gemaakt in de
Milieu Effect Rapportage bij de 'Wijziging Luchthavenverkeersbesluit
Schiphol, juli 2007'. Hierdoor blijft de geluidstoename verborgen.
De kern van de denkfout is het verschil van interpretatie over de
hardheid van de criteria waarbinnen de geluidshinder van het
vliegverkeer moet blijven. De wijze van berekening die hiermee
samenhangt leidt tot een toename van de geaccepteerde geluidsbelasting
bij omwonenden.
Door de nieuwe berekeningen met nieuwe geluidsnormen en
geluidscriteria worden de gebieden waar ernstige geluidshinder mag
voorkomen groter. Hierdoor stijgt het aantal mensen dat last heeft van
ernstige geluidshinder. In het zwaar geluidsbelaste gebied ervaren
meer dan 40 procent van de bewoners ernstige geluidshinder. Dit gebied
is echter maar een fractie van het totale lawaaigebied waar gemiddeld
20 procent van de bevolking ernstig geluidshinder ervaart. Als het
zwaarbelaste gebied groter mag worden, wordt ook het totale
lawaaigebied meer belast. En omdat daar veel meer mensen wonen neemt
het totale aantal ernstig gehinderden zo sterk toe.
Luchthavenverkeersbesluit 2004
In 2004 is het geluidsnormenstelsel aangepast en vastgelegd in het
Luchthavenverkeersbesluit 2004. Hierbij gold beleidsneutraliteit als
uitgangspunt, dat is vastgelegd in de Wet Luchtvaart.
In artikel 8.17 staat: "elk besluit volgend op het eerste
Luchthavenverkeersbesluit, biedt een beschermingsniveau ten aanzien
van externe veiligheid, geluidbelasting en lokale luchtverontreiniging
dat per saldo gelijkwaardig of beter is dan het niveau zoals dat
geboden werd door het eerste besluit."
De hoeveelheid zwaar belaste woningen en de hoeveelheid ernstig
gehinderden mag dus niet toenemen. Het criterium voor
gelijkwaardigheid, het aantal van maximaal 10.000 zwaar geluidsbelaste
woningen, is dus keihard. Dit criterium is om een tweede reden
keihard, aldus Natuur en Milieu: het is in 1991 als randvoorwaarde
voor het Schiphol geluidsbeleid vastgesteld en sindsdien steeds
toegepast.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt dat het criterium van
maximaal 10.000 zwaar belaste woningen, een uitkomst is van de
berekeningsmethodiek en geen politiek hard criterium. Natuur en Milieu
stelt dat dit al sinds 1991 als hard criterium wordt gehanteerd. Het
ministerie wil nu voor het eerst van dit criterium afwijken.
Brief aan de leden van de vaste commissie voor V&W, 16 januari 2008
Achtergrondinformatie: Fout in MER leidt tot veel meer geluidshinder
Donderdag 24 januari 2008 14:00-16:00 Troelstrazaal; algemeen overleg
met de minister van Verkeer en Waterstaat over zijn brief inzake
ontwerp aanpassing Luchthavenverkeersbesluit Schiphol, d.d. 6
september 2007
Publicatiedatum: 23-01-2008
Stichting Natuur en Milieu