Brussel, 23 januari 2008
Commissie evalueert stabiliteitsprogramma´s van Duitsland, Luxemburg,
Nederland en Finland
Vandaag heeft de Europese Commissie zich gebogen over de geactualiseerde
stabiliteitsprogramma´s van Finland, Duitsland, Luxemburg en Nederland.
De vier landen hebben ieder een eigen doel gesteld om de overheidsfinanciën
op orde te houden. Ze blijken hun doelstelling te hebben gehaald,
vastgehouden of zelfs te hebben overtroffen. De begrotingsstrategie van
Luxemburg en Nederland sluit aan bij de solide beginselen van het
stabiliteits- en groeipact. Beide landen lijken met het uitgestippelde
traject hun middellangetermijndoelstelling (MTD, zie hieronder) ruimschoots
vast te houden. Duitsland heeft een opmerkelijke prestatie geleverd door
zijn begroting op orde te krijgen, en heeft zijn MTD - een sluitende
begroting - al in 2007 bereikt. Wel zal er in 2008 weer sprake zijn van een
gering structureel tekort, tenzij de uitgaven opnieuw strak in de hand
worden gehouden. Voor Finland is geen aanbeveling nodig geacht omdat ervan
uit wordt gegaan dat het land zijn MTD, een overschot van 2%, in de gehele
programmaperiode gemakkelijk zal halen en zelfs zal overtreffen. Finland
loopt ook weinig risico wat de houdbaarheid van zijn overheidsfinanciën op
lange termijn betreft. Duitsland, Luxemburg en Nederland lopen op dit punt
een middelgroot risico .
Commissaris Joaquín Almunia van economische en monetaire zaken zei
hierover: Het vandaag besproken begrotingstraject van de vier
eurolanden is in veel opzichten opmerkelijk. Duitsland heeft inmiddels
een sluitende begroting door de onverwacht hoge belastingontvangsten
over 2007 niet meteen uit te geven. Om de begroting sluitend te houden
en de overheidsschuld terug te dringen, krijgt het land het advies om
de uitgaven ook in 2008 strak in de hand te houden. Finland krijgt een
compliment voor de beoogde begrotingsoverschotten in de
programmaperiode. Luxemburg en Nederland houden zich ook aan hun
middellangetermijndoelstelling over deze periode. Om de risico´s voor
de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn nog verder
te beperken, is het van essentieel belang dat Duitsland doorgaat met
de economische hervormingen en dat de begrotingsinstanties van het
land meer bevoegdheden krijgen. In Luxemburg zijn hervormingen nodig
om de verwachte stijging van de vergrijzingskosten in de hand te
houden.
Vandaag heeft de Commissie de geactualiseerde stabiliteitsprogramma´s
van Finland, Duitsland, Luxemburg en Nederland geëvalueerd. Ook zijn
de convergentieprogramma´s van Hongarije, Zweden en het Verenigd
Koninkrijk besproken (zie IP/08/76). Op 30 januari volgt een tweede
reeks programma´s. Daarna worden ze waarschijnlijk nog op 12 februari
besproken tijdens de Raad van ministers van Financiën van de EU. In
februari evalueert de Commissie de resterende programma´s.
DUITSLAND
Op 5 december 2007 is Duitsland gekomen met een nieuwe actualisering
van zijn stabiliteitsprogramma. Deze heeft betrekking op de periode
2007-2011.
In 2007 heeft het land zijn MTD, namelijk een sluitende begroting, al
bereikt (zie de bijgevoegde tabellen voor de budgettaire en
groeiprognoses van de betrokken landen), veel eerder dan nog werd
verwacht in de actualisering van 2006. Dit was mede te danken aan de
economische groei in 2006 en 2007, die duidelijk krachtiger is geweest
dan in de vijf jaar daarvoor. De gunstige resultaten zijn echter ook
te danken aan het feit dat de overheidsuitgaven in de hand zijn
gehouden en Duitsland de belastingmeevallers heeft gebruikt om het
tekort te verlagen en niet om de uitgaven op te voeren. Wel wordt voor
2008 weer gerekend op een gering structureel tekort van 0,4% van het
bbp (structureel wil zeggen dat het tekort gecorrigeerd is voor
conjunctuurinvloeden en dat eenmalige en tijdelijke maatregelen niet
zijn meegerekend). Daarna wordt de MTD door een verdere beheersing van
de uitgaven stap voor stap weer bereikt. De aan de begrotingsprognoses
verbonden risico´s houden elkaar in evenwicht. In 2010 daalt de schuld
tot onder de referentiewaarde van 60% van het bbp, tegen 65% afgelopen
jaar. Daarmee zet de daling van de schuld door. Duitsland loopt een
middelgroot risico wat betreft de houdbaarheid van de
overheidsfinanciën op lange termijn.
Daarom heeft de Commissie de Raad voorgesteld om Duitsland te
verzoeken: i) de gunstige resultaten van 2007 vast te houden door de
uitgaven, zoals beoogd in het programma, strak in de hand te blijven
houden en door meevallers bij de ontvangsten te gebruiken om de schuld
te verminderen; ii) ervoor te zorgen dat de overheidsfinanciën op
lange termijn beter houdbaar blijven door door te gaan met de
economische hervormingen en door de al bereikte consolidatie van de
begroting vast te houden. In dit verband zouden de
begrotingsinstanties meer bevoegdheden moeten krijgen en zouden met
name de budgettaire relaties binnen de centrale overheid moeten worden
herzien.
LUXEMBURG
Op 27 oktober 2007 is Luxemburg gekomen met een nieuwe actualisering
van zijn stabiliteitsprogramma. Deze heeft betrekking op de periode
2007-2010.
De overheidsfinanciën vertonen sinds 2006 weer een overschot. Daarbij
is sprake van een krachtige groei van het bbp en de werkgelegenheid.
De herziene gegevens die onlangs zijn vrijgegeven , wijzen er zelfs
op dat de overheidsfinanciën een duidelijk minder sterke
verslechtering te zien zullen geven dan eerder werd aangenomen.
Daarmee heeft Luxemburg zich steeds gehouden aan zijn MTD - een gering
tekort van 0,8% - en deze doelstelling zelfs overtroffen. In het
programma wordt erop gerekend dat het overheidssaldo jaarlijks
minstens 1% van het bbp beter uitvalt dan in de vorige actualisering.
Hoewel belastingverlagingen zullen leiden tot een geringe daling van
het overschot in 2008, wordt toch gemikt op een overschot van
gemiddeld 1% van het bbp in de gehele programmaperiode. Het
macro-economische scenario en de begrotingsdoelstellingen van het
programma lijken plausibel en de uiteindelijke budgettaire resultaten
zouden zelfs iets beter kunnen uitvallen dan beoogd. Wel krijgt
Luxemburg in de decennia te maken met hoge vergrijzingskosten. Tot op
heden zijn daar nog geen maatregelen tegen getroffen. Daarom luidt het
oordeel dat Luxemburg ondanks de momenteel solide begrotingssituatie
toch een middelgroot risico loopt wat betreft de houdbaarheid van zijn
overheidsfinanciën op lange termijn.
Daarom zou de Raad Luxemburg moeten verzoeken ervoor te zorgen dat
zijn overheidsfinanciën op lange termijn beter houdbaar blijven en dat
het land met het oog daarop structurele hervormingen doorvoert, met
name op pensioengebied.
NEDERLAND
Op 29 november 2007 is Nederland gekomen met een nieuwe actualisering
van zijn stabiliteitsprogramma. Deze heeft betrekking op de periode
2007-2010.
Het programma is erop gericht een min of meer stabiel overschot te
realiseren en vast te houden, zodat de gehele periode sprake blijft
van een solide begrotingssituatie. In 2007 is een procyclisch beleid
gevoerd. Nederland kende toen een gezonde economische groei van bijna
3%. Vanaf 2008 sluit de begrotingskoers wél aan bij het pact. De aan
de begrotingsdoelstellingen verbonden risico's lijken elkaar voor 2008
min of meer in evenwicht te houden. Als de economische groei vanaf
2009 hoger uitvalt dan waarop in het programma wordt gerekend - en dit
lijkt waarschijnlijk gezien het behoedzame economische scenario - dan
zou dit tot uiting moeten komen in betere begrotingsresultaten dan
beoogd. Daarmee wordt een procyclische koers voorkomen. Nederland
loopt een middelgroot risico wat betreft de houdbaarheid van de
overheidsfinanciën op lange termijn.
Daarom en omdat de uitgaven in verband met de vergrijzing naar
verwachting een stijging te zien zullen geven en het structurele saldo
onlangs is verslechterd, zou de Raad Nederland moeten verzoeken ervoor
te zorgen dat de overheidsfinanciën op lange termijn beter houdbaar
blijven. In dit verband is het wenselijk dat de budgettaire
consolidatie wordt gerealiseerd zoals die is uitgestippeld in het
programma.
FINLAND
Op 29 november 2007 is Finland gekomen met een nieuwe actualisering
van zijn stabiliteitsprogramma. Deze heeft betrekking op de periode
2007-2011.
Voor Finland wordt gerekend op een begrotingsoverschot van 4,5% over
2007. De gehele periode blijft er een overschot bestaan. Wel loopt het
naar het eind van het programma toe terug door de tragere economische
groei. De aan de begrotingsdoelstellingen verbonden risico's houden
elkaar over het geheel genomen in evenwicht. Wel zijn de prognoses
voor 2008 aan de voorzichtige kant. Op middellange termijn is er
sprake van een solide begrotingssituatie. Daardoor blijft het risico
dat deze op lange termijn niet houdbaar blijft, binnen de perken. Om
een procyclische begrotingskoers in 2008 te voorkomen en om de
gevolgen van een lagere groei en een daaruit voortvloeiende minder
sterke toename van de belastingontvangsten in de programmaperiode op
te vangen, blijft het van essentieel belang dat de uitgaven in de hand
worden gehouden.
Al met al is het niet nodig om Finland te verzoeken bepaalde
maatregelen te treffen.
De Commissie doet de Raad aanbevelingen om over het programma van elk
land een bepaald advies uit te brengen. Deze aanbevelingen zijn te
vinden op:
http://ec.europa.eu/economy_finance/sg_pact_fiscal_policy/sg_programme
s9147_en.htm
GERMANY
Comparison of key macroeconomic and budgetary projections
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Real GDP
(% change)
SP Dec 2007
2.9
2.4
2.0
1½
1½
1½
COM Nov 2007
2.9
2.5
2.1
2.2
n.a.
n.a.
SP Nov 2006
2.3
1.4
1¾
1¾
1¾
n.a.
HICP inflation
(%)
SP Dec 2007
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
COM Nov 2007
1.8
2.2
2.0
1.8
n.a.
n.a.
SP Nov 2006
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
Output gap1
(% of potential GDP)
SP Dec 2007
-0.2
0.7
1.1
0.8
0.5
-0.1
COM Nov 2007^2
-0.5
0.3
0.6
0.9
n.a.
n.a.
SP Nov 2006
-0.3
-0.3
-0.2
0.0
0.0
n.a.
Net lending/borrowing vis-à-vis the rest of the world
(% of GDP)
SP Dec 2007
5.2
6.1
6.1
6.3
6.3
6.3
COM Nov 2007
5.2
5.8
5.8
6.1
n.a.
n.a.
SP Nov 2006
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
General government balance
(% of GDP)
SP Dec 2007
-1.6
0
-½
0
½
½
COM Nov 2007
-1.6
0.1
-0.1
0.2
n.a.
n.a.
SP Nov 2006
-2.1
-1½
-1½
-1
-½
n.a.
Primary balance
(% of GDP)
SP Dec 2007
1.2
3
2½
2½
3
3½
COM Nov 2007
1.2
2.8
2.6
2.8
n.a.
n.a.
SP Nov 2006
½
1
1
1½
2
n.a.
Cyclically-adjusted balance^1
(% of GDP)
SP Dec 2007
-1.5
-0.3
-0.8
-0.4
0.0
0.7
COM Nov 2007
-1.3
-0.1
-0.4
-0.2
n.a.
n.a.
SP Nov 2006
-2.0
-1.5
-1.5
-1.0
-0.6
n.a.
Structural balance^3
(% of GDP)
SP Dec 2007
-1.5
-0.3
-0.7
-0.3
0.0
0.7
COM Nov 2007
-1.3
0.0
-0.4
-0.2
n.a.
n.a.
SP Nov 2006
-2
-1.5
-1.5
-1
-0.6
n.a.
Government gross debt
(% of GDP)
SP Dec 2007
67.5
65
63
61½
59½
57½
COM Nov 2007
67.5
64.7
62.6
60.3
n.a.
n.a.
SP Nov 2006
68
67
66½
65½
64½
n.a.
Notes:
1Output gaps and cyclically-adjusted balances from the programmes as
recalculated by Commission services on the basis of the information in
the programmes.
2Based on estimated potential growth of 1.2%, 1.6%, 1.8% and 1.9%
respectively in the period 2006-2009.
3Cyclically-adjusted balance excluding one-off and other temporary
measures. One-off and other temporary measures are 0.1% of GDP in 2008
and 2009; all deficit-increasing, according to the most recent
programme; and 0.1% of GDP in 2007 and 2009; all deficit-increasing,
according to the Commission services' autumn forecast.
Source:
Stability programme (SP); Commission services' autumn 2007 economic
forecasts (COM); Commission services' calculations
LUXEMBOURG
Comparison of key macroeconomic and budgetary projections
2006
2007
2008
2009
2010
Real GDP
(% change)
SP Nov 2007
6.1
6.0
4.5
5.0
4.0
COM Nov 2007
6.1
5.2
4.7
4.5
n.a.
SP Nov 2006
5.5
4.0
5.0
4.0
n.a.
HICP inflation
(%)
SP Nov 2007
3.0
2.3
2.0
2.1
2.1
COM Nov 2007
3.0
2.5
2.8
2.3
n.a.
SP Nov 2006
2.9
1.4
2.0
2.0
n.a.
Output gap1
(% of potential GDP)
SP Nov 2007
-0.4
0.5
0.1
0.2
-0.8
COM Nov 2007^2
-0.2
0.0
-0.2
-0.6
n.a.
SP Nov 2006
-0.3
-0.8
-0.5
-1.6
n.a.
Net lending/borrowing vis-à-vis the rest of the world
(% of GDP)
SP Nov 2007
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
COM Nov 2007
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
SP Nov 2006
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
General government balance
(% of GDP)
SP Nov 2007
0.7
1.0
0.8
1.0
1.2
COM Nov 2007
0.7
1.2
1.0
1.4
n.a.
SP Nov 2006
-1.5
-0.9
-0.4
0.1
n.a.
Primary balance
(% of GDP)
SP Nov 2007
0.9
1.2
1.1
1.2
1.5
COM Nov 2007
0.9
1.3
1.2
1.5
n.a.
SP Nov 2006
-1.3
-0.8
-0.2
0.3
n.a.
Cyclically-adjusted balance^1
(% of GDP)
SP Nov 2007
0.9
0.7
0.8
0.9
1.6
COM Nov 2007
0.8
1.2
1.2
1.7
n.a.
SP Nov 2006
-1.3
-0.5
-0.1
0.9
n.a.
Structural balance^3
(% of GDP)
SP Nov 2007
0.6
0.7
0.8
0.9
1.6
COM Nov 2007
0.8
1.2
1.2
1.7
n.a.
SP Nov 2006
-1.3
-0.5
-0.1
0.9
n.a.
Government gross debt
(% of GDP)
SP Nov 2007
6.6
6.9
7.1
7.2
7.0
COM Nov 2007
6.6
6.6
6.0
5.4
n.a.
SP Nov 2006
7.5
8.2
8.5
8.5
n.a.
Notes:
1Output gaps and cyclically-adjusted balances according to the
programmes as recalculated by Commission services on the basis of the
information in the programmes.
2Based on estimated potential growth of 4.8%, 5.0%, 5.0% and 4.9%
respectively in the period 2006-2009.
3Cyclically-adjusted balance excluding one-off and other temporary
measures. There are no one-off or other temporary measures for the
period 2007-2010 in the most recent programme and in the Commission
services' autumn forecast.
Source:
Stability programme (SP); Commission services' autumn 2007 economic
forecasts (COM); Commission services' calculations
THE NETHERLANDS
Comparison of key macroeconomic and budgetary projections
2006
2007
2008
2009
2010
Real GDP
(% change)
SP Nov 2007
3.0
2¾
2½
1¾
1¾
COM Nov 2007
3.0
2.7
2.6
2.5
n.a.
SP Nov 2006
3¼
3
1¾
1¾
n.a.
HICP inflation
(%)
SP Nov 2007
1.7
1½
2¼
2
2
COM Nov 2007
1.7
1.6
2.3
2.7
n.a.
SP Nov 2006
1½
1¾
1¾
1¾
n.a.
Output gap1
(% of potential GDP)
SP Nov 2007
-0.6
0.0
0.4
0.1
-0.4
COM Nov 2007^2
-1.0
-0.4
0.0
0.3
n.a.
SP Nov 2006
-0.5
0.6
0.6
0.3
n.a.
Net lending/borrowing vis-à-vis the rest of the world
(% of GDP)
SP Nov 2007
7.7
6.6
6.5
7.2
7.5
COM Nov 2007
7.3
6.6
7.2
7.9
n.a.
SP Nov 2006
6.9
6.7
7.1
7.5
n.a.
General government balance
(% of GDP)
SP Nov 2007
0.6
-0.4
0.5
0.6
0.7
COM Nov 2007
0.6
-0.4
0.5
1.3
n.a.
SP Nov 2006
0.1
0.2
0.3
0.9
n.a.
Primary balance
(% of GDP)
SP Nov 2007
2.8
1.8
2.7
2.7
2.7
COM Nov 2007
2.8
1.8
2.7
3.3
n.a.
SP Nov 2006
2.4
2.4
2.4
2.9
n.a.
Cyclically-adjusted balance^1
(% of GDP)
SP Nov 2007
1.0
-0.4
0.3
0.5
0.9
COM Nov 2007
1.1
-0.2
0.5
1.1
n.a.
SP Nov 2006
0.4
-0.1
0.0
0.7
n.a.
Structural balance^3
(% of GDP)
SP Nov 2007
1.0
-0.4
0.3
0.2
0.9
COM Nov 2007
1.1
-0.2
0.5
0.7
n.a.
SP Nov 2006
0.4
-0.1
0.0
0.4
n.a.
Government gross debt
(% of GDP)
SP Nov 2007
47.9
46.8
45
43
41.2
COM Nov 2007
47.9
46.8
44.8
41.7
n.a.
SP Nov 2006
50.2
47.9
46.3
44.2
n.a.
Notes:
1Output gaps and cyclically-adjusted balances according to the
programmes as recalculated by Commission services on the basis of the
information in the programmes.
2Based on estimated potential growth of 2.1%, 2.2%, 2.2% and 2.2%
respectively in the period 2006-2009.
3Cyclically-adjusted balance excluding one-off and other temporary
measures. According to the most recent programme and the Commission
services' autumn forecast, one-off and other temporary measures are
0.3% of GDP in 2009; deficit-reducing.
Source:
Stability programme (SP); Commission services' autumn 2007 economic
forecasts (COM); Commission services' calculations
FINLAND
Comparison of key macroeconomic and budgetary projections
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Real GDP
(% change)
SP Nov 2007
5.0
4.4
3.3
3.0
2.5
2.1
COM Nov 2007
5.0
4.3
3.4
2.8
n.a.
n.a.
SP Dec 2006
4.5
3.0
2.9
2.6
2.1
n.a.
HICP inflation4
(%)
SP Nov 2007
1.6
2.4
2.4
2.2
2.0
2.0
COM Nov 2007
1.3
1.5
2.4
2.1
n.a.
n.a.
SP Dec 2006
1.5
1.3
1.7
1.7
1.7
n.a.
Output gap1
(% of potential GDP)
SP Nov 2007
-0.3
0.6
0.7
0.5
-0.1
-0.7
COM Nov 2007^2
-0.4
0.4
0.5
0.1
n.a.
n.a.
SP Dec 2006
0.1
0.2
0.1
-0.2
-0.8
n.a.
Net lending/borrowing vis-à-vis the rest of the world
(% of GDP)
SP Nov 2007
4.8
4.9
4.6
5.0
5.0
4.8
COM Nov 2007
5.9
5.3
5.2
5.1
n.a.
n.a.
SP Dec 2006
5.4
4.8
4.6
4.4
4.1
n.a.
General government balance
(% of GDP)
SP Nov 2007
3.8
4.5
3.7
3.6
2.8
2.4
COM Nov 2007
3.8
4.6
4.2
4.0
n.a.
n.a.
SP Dec 2006
2.9
2.8
2.7
2.7
2.4
n.a.
Primary balance
(% of GDP)
SP Nov 2007
5.3
6.0
5.2
5.0
4.1
3.6
COM Nov 2007
5.3
6.0
5.6
5.3
n.a.
n.a.
SP Dec 2006
4.5
4.3
4.2
4.1
3.7
n.a.
Cyclically-adjusted balance^1
(% of GDP)
SP Nov 2007
4.0
4.2
3.3
3.3
2.8
2.8
COM Nov 2007
4.1
4.4
3.9
4.0
n.a.
n.a.
SP Dec 2006
2.9
2.7
2.7
2.8
2.8
n.a.
Structural balance^3
(% of GDP)
SP Nov 2007
4.0
4.2
3.3
3.3
2.8
2.8
COM Nov 2007
4.1
4.4
3.9
4.0
n.a.
n.a.
SP Dec 2006
2.9
2.7
2.7
2.8
2.8
n.a.
Government gross debt
(% of GDP)
SP Nov 2007
39.2
35.3
32.8
30.4
29.0
27.9
COM Nov 2007
39.2
35.7
32.4
29.8
n.a.
n.a.
SP Dec 2006
39.1
37.7
36.2
35.0
33.7
n.a.
Notes:
1Output gaps and cyclically-adjusted balances from the programmes as
recalculated by Commission services on the basis of the information in
the programmes.
2Based on estimated potential growth of 3.4%, 3.4%, 3.2% and 3.2%
respectively in the period 2006-2009.
3Cyclically-adjusted balance excluding one-off and other temporary
measures. No one-offs have been identified in the most recent
programme or in the Commission services' autumn forecast.
4 The most recent programme provides inflation projections on the
basis of the national CPI rather than the HICP. CPI inflation was
markedly higher than HICP inflation in 2007. The Finnish authorities
have indicated that the corresponding HICP inflation projections are
1.3%, 1.6%, and 2.3% for 2006-2008 respectively and that there would
be no difference between both series in the remaining years.
Source:
Stability programme (SP); Commission services' autumn 2007 economic
forecasts (COM); Commission services' calculations
---
Op grond van Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad over
versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op
en de coördinatie van het economisch beleid (gewijzigd bij Verordening
(EG) nr. 1055/2005) moeten de lidstaten elk jaar komen met
geactualiseerde macro-economische en budgettaire prognoses. Dergelijke
actualiseringen worden stabiliteitsprogramma´s genoemd in het geval
van de landen die de euro al hebben ingevoerd, en
convergentieprogramma´s in het geval van de landen die dat nog niet
hebben gedaan. Genoemde verordening wordt ook wel het preventieve deel
van het stabiliteits- en groeipact genoemd.
Om te kunnen uitmaken of overheidsfinanciën op lange termijn
houdbaar blijven, wordt gekeken naar de huidige schuld, het lopende
begrotingstekort of -overschot en de verwachte kosten van de
vergrijzing bij ongewijzigd pensioenbeleid.
Zie het meest recente persbericht van Eurostat (nr. 141/2007) van
22 oktober 2007 over de tekorten en schulden.
European Union