Groot onderhoud snelwegen afgerond: file overlast beperkt gebleven
Aanpak Rijkswaterstaat oogst waardering weggebruiker
Nieuwsbericht | 23-01-2008
Het groot onderhoud aan de weg is afgerond. In de afgelopen twee jaar
is in totaal 2250 km snelweg voorzien van nieuw asfalt. Daarbij is de
fileoverlast door wegwerkzaamheden beperkt gebleven tot 4 procent in
2006 en 5,2 procent in 2007 van de totale filehinder.
Dit valt ruim binnen de met de Tweede kamer afgesproken maximale
verdubbeling tot tien procent van de fileoverlast door onderhoud ten
opzichte van voorgaande jaren. Dit schrijft minister Eurlings van
Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Door onder andere slim
plannen van werkzaamheden en uitgebreide communicatie over de
werkzaamheden, bleven de files door werkzaamheden beperkt. Deze
vernieuwde werkwijze van Rijkswaterstaat werd door weggebruikers zeer
gewaardeerd. Uit onderzoek blijkt dat de waardering is gestegen van 58
procent in 2006 naar 64 procent in 2007. Het groot onderhoud was
vooral nodig om het achterstallig onderhoud aan de Nederlandse
snelwegen, dat in de jaren daarvoor was opgetreden, weg te werken.
Echt nieuw in de werkwijze van Rijkswaterstaat, is het terugdringen
van de ergernissen van weggebruikers bij wegwerkzaamheden. Een van de
grootste ergernissen zijn wegafzettingen met pionnen waar niet
(zichtbaar) achter gewerkt wordt. In twee jaar tijd heeft
Rijkswaterstaat het percentage `werken achter pionnen' verhoogd van 45
procent naar 80 procent. Op plekken waar niet zichtbaar wordt gewerkt,
werden borden met uitleg geplaatst zoals `asfalt koelt af'. De
tevredenheid van weggebruikers over informatie ter plaatse is eveneens
aanzienlijk gestegen, van 73 procent in 2006 tot 81 procent vorig
jaar.
Rijkswaterstaat heeft de afgelopen twee jaar gewerkt met een
zogenaamde viersporen aanpak. Hierbij gaat het om slim plannen van
werkzaamheden, het slim uitvoeren van het onderhoud, de inzet van
allerlei mobiliteitsmaatregelen en het goed communiceren over de
werkzaamheden. Binnen die aanpak wordt er samengewerkt met vele
partijen zoals NS, Connexxion, de transportbranche en diverse
aanbieders van actuele verkeersinformatie. Slim gepland werd er
bijvoorbeeld door grote onderhoudswerkzaamheden zoals de A4/A10 bij
Amsterdam in de verkeersluwe zomerperiode van 2006 uit te voeren. Slim
uitgevoerd werd er door onder andere bij diezelfde A4/A10
werkzaamheden tijdelijk een extra rijstrook op de omleidingsroute A9
aan te leggen. Vervolgens werden allerlei mobiliteitsmaatregelen
ingezet zoals het aanbieden van goedkoop alternatief openbaar vervoer.
Tot slot is er veel gecommuniceerd over alle onderhoudswerkzaamheden.
Via www.vananaarbeter.nl, het landelijke informatienummer van
Rijkswaterstaat 0800-8002, advertenties in diverse dagbladen en via
borden langs de weg, werden weggebruikers geïnformeerd over de diverse
afsluitingen en alternatieven. De weggebruikers zelf hebben daarmee
ook een aanmerkelijke bijdrage geleverd aan de beperkte filehinder
door zich vooraf goed te informeren over de werkzaamheden en gebruik
te maken van alternatieve vervoerswijzen, zoals het openbaar vervoer.
Deze viersporen aanpak blijft Rijkswaterstaat de komende jaren
toepassen. Onderhoud en vernieuwing van wegen blijft immers
voortdurend nodig.
Tijdens het groot onderhoud zijn honderden trajecten aangepakt, zoals
de A9 tussen Velsen en knooppunt Holendrecht, de A12 Maarsbergen -
Veenendaal en de A58 Roosendaal - Bergen op Zoom.
Meer informatie
* 20084059903 Voortgangsrapportage Groot Onderhoud 4e kwartaal 2007
Verwante informatie
* Aanleg en onderhoud wegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat