Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Datum:

23 januari 2008

Lifehacking leert studenten meer doen in minder tijd

Op maandag 14 januari maakten studenten van de opleiding Commerciële Economie van de Hanzehogeschool Groningen kennis met lifehacking, een nieuwe stijl van (over)leven in het informatietijdperk. Aanleiding was de opdracht om een korte film te maken over het onderwerp. De resultaten werden tijdens een workshop van de Nederlandse lifehacking-'goeroe' Martijn Aslander beoordeeld.

Lifehacking

Lifehacking staat voor het efficiënt omgaan met informatie. Door gebruik te maken van technologieën als 'RSS-feeds', 'social bookmarks' en 'weblogs' is het niet meer nodig om te zoeken naar informatie, deze informatie biedt zichzelf aan bij de gebruiker. Door deze nieuwe levensstijl kan veel tijd worden bespaard. Minister-president Jan-Peter Balkenende zei op 6 december 2007 in een toespraak dat Nederland slimmer moet gaan werken. Lifehacking is dé manier om dit te realiseren. De term lifehacking werd in 2004 voor het eerst gebruikt door de Britse technologiejournalist Danny O'Brian.

Martijn Aslander

Martijn Aslander (35) is een voorloper in Nederland op het gebied van lifehacking. Hij is expert op het gebied van netwerk-dynamica en medeoprichter van www.lifehacking.nl. "Ik heb nog nooit een echte baan gehad, en ik heb nog nooit een uitkering gehad", aldus Aslander. De lifehacking-'goeroe' geeft landelijk lezingen en workshops over lifehacking, hierbij probeert hij waarde te creëren voor zijn publiek. Als dat niet zo is dan was hij op de verkeerde plek. Aslander heeft de intentie om mensen te helpen om hun leven makkelijker te maken. Hij zegt zelf: 'Ik doe niets, ik fungeer als doorgeefluik'. Door zijn uitgebreide netwerk van ruim 5000 bijzondere mensen is er altijd wel iemand waarmee hij mensen in contact kan brengen.

Hanzehogeschool Groningen

Aanleiding voor het bezoek van Aslander aan de hogeschool was een opdracht voor studenten Commerciële Economie. Wim Velema, docent IM&M, maakt zelf gebruik van lifehacking. Na een bezoek van een workshop van Aslander wilde hij zijn studenten ook kennis laten maken met het begrip 'lifehacking'. De studenten volgen op dit moment een managementgame, waarbij ze de rol hebben van producent van mobiele telefoons. De studenten hebben de opdracht gekregen om op een creatieve manier te laten zien hoe een telefoon een toevoeging kan zijn aan lifehacking. De resultaten van deze opdracht zijn te vinden op www.youtube.nl onder de zoeknaam 'velema'.

Lifehacking Academy

De Lifehacking Academy is een evenement waarbij diverse presentaties worden gegeven over lifehacking door experts op dit gebied. Deelnemers leren wat lifehacking is en hoe dit op een handige manier gebruikt kan worden in het dagelijkse leven. De studenten die het origineelste lifehack-filmpje maakten, ontvingen als prijs deelname aan de Lifehacking Academy.


---