Innovatieve nieuwe 1.6 dieselmotor levert veel vermogen en A Label voor Fiat
Bravo
(1/23/2008)
Met de JTD common rail dieseltechnologie gaf Fiat de autowereld een
nieuw gezicht. De hierop doorontwikkelde 1.6 16v MultiJetmotor is
wederom baanbrekend: 120 pk, 300 Nm bij 1.500 tpm en toch het meest
groene milieulabel.
Een jaar na zijn introductie heeft de Fiat Bravo bewezen te kunnen
concurreren in de top van het belangrijkste segment van de Europese
automarkt. De verkoopcijfers zijn hiervan het beste bewijs: In Europa
zijn in 2007 meer dan 90.000 Bravoâs zijn verkocht (verwachting was
70.000 eenheden) en 120.000 orders werden genoteerd waarvan 60% buiten
Italië.
De Bravo is en blijft een innovatieve auto. Onlangs werd, in het kader
van downsizing, de 1.4 T-Jet (120 en 150 pk) motor op dit model
geïntroduceerd. Deze compacte motoren maken gebruik van een nieuwe
generatie turbo. Ondanks de kleine inhoud van de motor presteert deze
uitmuntend en zijn de prestaties te vergelijken met die van grotere
motoren. Eveneens opmerkelijk is het feit dat de T-Jet motoren minder
verbruiken en minder schadelijke stoffen uitstoten.
Wederom zet Fiat de traditie van vernieuwen voort, nu in de vorm van
de nieuwe 1.6 MultiJet 16 v dieselmotor. Deze laatste generatie
turbodieselmotor bevestigt Fiatâs uitmuntende technologische âkunnenâ
als het gaat om ontwerpen en ontwikkelen van dieselmotoren. Met de JTD
common rail-dieseltechnologie gaf Fiat immers de autowereld een nieuw
gezicht. De nieuwe 1.6 MultiJetmotor komt er met 105 en 120 pk en is
ontwikkeld door Fiat Powertrain Technologies. De nieuwe motor is de
ultieme combinatie van het succes van de MultiJet turbodiesel en de
vele voordelen van de âdownsizeâ-filosofie. De Fiat Bravo1.6 MultiJet
16v 105 met A label is er vanaf ⬠22.995.
Vergeleken met de bekende 120 pk sterke 1.9 MultiJet is de 1.6
MultiJet-serie een enorme stap voorwaarts met vele voordelen:
* Toename van koppel met zoân 25% (300 Nm bij 1.500 tpm) en 8%
brandstofverbruikbesparing (gemeten conform NEDC cyclus).
* Acceleratie van 0 naar 100 km/h in slechts 10,5 seconden terwijl
de sprint van 80 naar 120 km/h in de 5^e versnelling bijna 4
seconden sneller gaat.
* Verhoging rijcomfort door o.a. 5% geluidsreductie.
Tevens heeft de Fiat Bravo dankzij deze nieuwe 1.6 dieselmotor een
paar nieuwe records gevestigd:
* Het is de eerste auto die aan de Euro5-normen voldoet -ver voor de
wettelijk gestelde deadline- en heeft de laagste HCNOx emissie in
zijn categorie.
* Hij heeft het hoogste specifieke koppel in de klasse tot 200 pk.
* Het maximum koppel is beschikbaar bij het laagste toerental: bij
1.500 tpm 290 en 300 Nm bij respectievelijk de 105 en 120 versie.
* Beste acceleratie van motoren tot 120 pk.
* Enige auto met een onderhoudsinterval van 35.000 kilometer,
waarmee onderhoudskosten zoân 25% lager zijn.
Kortom, de nieuwe 1.6 MultiJet 16v motor voegt heel wat toe en
bevestigt Fiatâs wereldwijde leiderschap als het gaat om
dieselmotoren.
Fiat Bravo
De elegante maar tevens agressieve lijnen van de Fiat Bravo zijn
getekend door Fiatâs eigen styling centrum. De auto is 434 cm lang,
179 cm breed, 149 cm hoog en heeft een wielbasis van 260 cm. Zijn
bagageruimte van 400 liter is een van de beste in zân klasse. De
volbloed Italiaan heeft dankzij veel veiligheidsmiddelen (o.a. 7
airbags, anti-whiplash hoofdsteunen, ABS, EBD, ESP en ASR) 5 EuroNCAP
toebedeeld gekregen. Naast veiligheid en âfun to driveâ is de Bravo
uitgerust met de laatste technologieën die comfort verzekeren.
Dankzij een uitgebreid motorenaanbod is er voor elk wat wils: 1.4 16v
met 90 pk, 120 en 150 pk sterke 1.4 T-Jet en 1.9 MultiJet (120 en 150
pk). Daar komt nu dus de nieuwe 1.6 MultiJet 16v (105 en 120 pk) bij.
De nieuwe viercilinder diesel met 16 kleppen heeft een cilinderinhoud
van 1.598 cc. Hij komt er in twee varianten. De eerste heeft 105 pk
bij 4.000 tpm en een maximum koppel van 290 Nm bij 1.500 tpm. De
tweede heeft 120 pk bij 4.000 tpm en een koppel van maar liefst 300 Nm
bij eveneens 1.500 tpm. Ten opzichte van de bekende 120 pk sterke 1.9
MultiJet is de nieuwe 1.6 een reuze stap voorwaarts in termen van
prestaties, comfort, uitstoot en operationele kosten. Het koppel is
maar liefst 25% hoger en het verbruik is 8% minder (gemeten conform
NEDC cyclus).
De auto is vele malen prettiger om (in) te rijden dankzij meer
vermogen bij lage toerentallen. Een belangrijke verantwoordelijke voor
deze hoge prestaties is het multi-injectie systeem dat zich aanpast
aan de omstandigheden van de motor, waardoor het de prestaties verder
optimaliseert.
Pas na 35.000 kilometer onderhoud
De 1.6 MultiJet heeft, zeker gezien de cilinderinhoud, een
buitengewoon hoog koppel: de 290 Nm in de 105 pk versie (zelfs 300 Nm
in de 120 pk variant) zorgt ervoor dat het de best presterende motor
is van motoren tot 1.8 liter cilinderinhoud. Als we het specifieke
vermogen bekijken (verdeeld over de cilindercapaciteit), dan is de 1.6
zelfs de best presterende motor in de categorie tot 200 pk (m.u.v.
super-sports motoren)! En dat is niet alles. In ogenschouw nemende dat
het maximum vermogen al leverbaar is bij slechts 1.500 tpm, is er geen
enkele andere motor die zulke prestaties kan leveren bij zulke lage
toerentallen.
Kortom: de nieuwe 1.6 MultiJet is een revolutie op het gebied van
dieselmotoren.
In slechts 10,5 seconden (zelfde als in de 1.9 MultiJet met 120 pk)
accelereert de Bravo 1.6 naar 100 km/h. de tussensprint van 80 naar
120 km/h in vijfde versnelling is zelfs 4 seconden sneller (1 seconde
in 6^e versnelling).
Last but zeker not least: De 1.6 MultiJet heeft pas na 35.000
kilometer onderhoud nodig!
Nieuwe motor krijgt A milieulabel
Een van de hoogste prioriteiten bij het ontwikkelen van deze motor was
het milieu zoveel mogelijk te ontzien. Dat de Fiat Bravo 1.6 MultiJet
(105 pk) in Nederland een A-label heeft gekregen, zegt genoeg. Fiat is
een van de weinige automerken die over de hele lijn groen gelabelde
modellen aanbiedt. In de voetsporen van de Fiat 500 heeft de Bravo een
belangrijk record gevestigd: dankzij de 1.6 MultiJet is de Fiat Bravo
de eerste auto in zijn klasse die uitgerust is met motoren die aan de
strenge Euro5 normen voldoet.
Deze knappe prestatie is grotendeels te danken aan innovatieve
uitlaatgasbehandelingsystemen als dieselpartikelfilter en EGR (Exhaust
Gas Recirculation). Deze verbeteren de temperatuurcontrole en
verminderen de uitstoot terwijl ze tevens het brandstofverbruik doen
afnemen.
Dankzij een speciaal pakket, zal de 1.6 MultiJet een CO2-uitstoot
van minder dan 120 gr/km bereiken. Dit pakket omvat aanpassingen ter
bevordering van de aërodynamica, verlaagt de weerstand en doet het
brandstofverbruik verder afnemen.
Zowel de 105 al de 120 pk versie krijgen standaard een handgeschakelde
zesversnellingsbak.
Dit verlaagt het toerental met als gevolg minder geluid en een lager
brandstofverbruik. Tevens zal er op korte termijn een 6 versnellings
Dual Logic transmissie beschikbaar komen om de stijgende vraag naar
automatische transmissies tegemoet te komen.
Prijzen Fiat Bravo 1.6 16v MultiJet
1.6 MultiJet Active 105 ECO ⬠22.995
1.6 MultiJet Dynamic 105 ECO ⬠24.495
1.6 MultiJet Corporate 105 ECO ⬠25.495
1.6 MultiJet Dynamic 120 ⬠25.695
1.6 MultiJet Corporate 120 ⬠26.695
1.6 MultiJet Edizione Sport 120 ⬠27.295
1.6 MultiJet Emotion 120 ⬠29.295
Direct ingespoten dieselmotoren: een Fiat verhaal
Met de ontwikkeling van het MultiJet-systeem veroverde Fiat de wereld
van dieselmotoren. In 1986 presenteerde het Italiaanse merk de eerste
direct ingespoten turbo diesel: de Fiat Croma TDI; in die tijd een
revolutionaire auto. Dankzij deze Fiat-uitvinding (overgenomen door
bijna alle andere autofabrikanten) werd het brandstofverbruik
drastisch verminderd en verbeterden de prestaties van dieselautoâs.
Het enige probleem was het geluid van de dieselmotoren, die nog steeds
zeer rumoerig waren. Hier begint de geschiedenis van de UniJet; de
ontwikkeling van een meer ontwikkeld direct ingespoten injectiesysteem
dat drastisch geluid deed afnemen van de luide ontbranding.
De UniJet had positieve gevolgen als brandstofverbruikvermindering en
leverde betere prestaties. Om geluidsoverlast van de luidruchtige
verbranding te verminderen, investeerde Fiat in de ontwikkeling van
een direct ingespoten injectiesysteem. Het principe van de common
rail-techniek werd geboren. Elf jaar na de lancering van de Fiat Croma
TDI werd opnieuw een baanbrekende auto voorgesteld: de Alfa Romeo 156
JTD uitgerust met een revolutionaire turbodieselmotor die ongekende
prestaties leverde. Autoâs die werden uitgerust met deze motor waren
vele malen stiller dan de âoudeâ diesels en de prestaties evenaarden
die van een benzinemotor. Vergeleken met de vorige generatie
dieselmotoren presteerden de nieuwe JTD 12% beter en deden het
brandstofverbruik met 15% afnemen. Deze motor werd niet alleen in
andere Fiat modellen gebruikt, ook andere merken maakten er gretig
gebruik van.
In 2002 presenteerde Fiat Group Automobiles de tweede generatie JTD
motoren met een multi injectiesysteem en 16 kleppen. In de herfst van
2002 werd de 1.9 MultiJet 16v gelanceerd en snel gevolgd door de
revolutionaire 1.3 MultiJet 16v en de krachtige 2.4 MultiJet 20v.
Nu, in 2008 neemt de nieuwe 1.6 MultiJet 16v het stokje over en is de
onbetwiste leider in zijn segment. De tweede generatie turbo diesel is
gebaseerd op het principe van de âcommon railâ, een elektronisch
gestuurd injectiesysteem onder hoge druk. Daarbij heeft de nieuwe
generatie iets extra: het aantal inspuitingen gedurende elke
motorcyclus is groter dan de twee van de UniJet. Dezelfde hoeveelheid
brandstof wordt verbrand in de cilinder, maar is verdeeld in meerdere
delen zodat de verbranding geleidelijker is. De voordelen hiervan zijn
minder emissie, minder geluid en verbeterde prestaties (zoân 7%).
AutoRai