Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa stelt aanvullende regels voor opzegvergoedingen energiecontracten

22-01-2008

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) stimuleert energieleveranciers duidelijke informatie over contractverlengingen te verstrekken aan consumenten die een contract met een vaste looptijd zijn aangegaan. Energiebedrijven die contracten stilzwijgend verlengen en geen aankondiging versturen, mogen slechts een beperkte opzegvergoeding van 25 euro in rekening brengen als de consument na deze stilzwijgende verlenging besluit over te stappen naar een andere energieleverancier. Energiebedrijven die de consument een aankondiging sturen dat hun contract binnenkort afloopt, mogen een zogeheten volledige opzegvergoeding van 50 euro vragen als de consument besluit over te stappen

Consumenten gaven de NMa via ConsuWijzer te kennen dat het niet altijd even duidelijk is of, en zo ja wanneer, contracten met een looptijd van 1, 2 of 3 jaar worden verlengd. De consument is dan in de veronderstelling dat zijn contract bij zijn huidige leverancier is afgelopen, maar komt er bij overstap naar een andere leverancier achter dat deze stilzwijgend is verlengd. Dit is niet goed voor de inzichtelijkheid en de dynamiek op de energiemarkt, zegt Peter Plug, directeur van de Directie Toezicht Energie van de NMa. Wij verplichten de bedrijven om vooraf duidelijk in hun contractvoorwaarden aan te geven hoe ze omgaan met verlengingen. Daarbij komt nu dat we de bedrijven stimuleren de consument een aankondiging te versturen voordat zijn contract wordt verlengd.

Naast deze aanvullende regel op het gebied van opzegvergoedingen, stelt de NMa een termijn vast voor het in rekening brengen van opzegvergoedingen. Energiebedrijven moeten de opzegvergoeding binnen twee maanden na afloop van het contract bij de consument in rekening hebben gebracht. Deze termijn is gelijk aan de termijn voor het versturen van de eindafrekening. Via ConsuWijzer vernam de NMa dat een aantal bedrijven te lang wacht met het in rekening brengen van de opzegvergoeding.

De aanvullende regels omtrent opzegvergoedingen en de stappen die u kunt ondernemen als een energiebedrijf een te hoge opzegvergoeding in rekening brengt, vindt u op www.consuwijzer.nl

Naast signalen over onverwachte of te hoge opzegvergoedingen, is de NMa geĂŻnteresseerd in ervaringen van consumenten met een vast contract en een variabel tarief. Deze variabele tarieven zouden onverwacht verhoogd worden kort na aanvang van het contract. Consumenten die dit ervaren, roept de NMa op dit te melden bij ConsuWijzer (www.consuwijzer.nl ), telefoon 088 070 7070. Op basis van deze signalen kan de NMa besluiten hier wel of geen onderzoek naar in te stellen.