NMa stelt aanvullende regels voor opzegvergoedingen energiecontracten
22-01-2008
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) stimuleert
energieleveranciers duidelijke informatie over contractverlengingen te
verstrekken aan consumenten die een contract met een vaste looptijd
zijn aangegaan. Energiebedrijven die contracten stilzwijgend verlengen
en geen aankondiging versturen, mogen slechts een beperkte
opzegvergoeding van 25 euro in rekening brengen als de consument na
deze stilzwijgende verlenging besluit over te stappen naar een andere
energieleverancier. Energiebedrijven die de consument een aankondiging
sturen dat hun contract binnenkort afloopt, mogen een zogeheten
volledige opzegvergoeding van 50 euro vragen als de consument besluit
over te stappen
Consumenten gaven de NMa via ConsuWijzer te kennen dat het niet altijd
even duidelijk is of, en zo ja wanneer, contracten met een looptijd
van 1, 2 of 3 jaar worden verlengd. De consument is dan in de
veronderstelling dat zijn contract bij zijn huidige leverancier is
afgelopen, maar komt er bij overstap naar een andere leverancier
achter dat deze stilzwijgend is verlengd. Dit is niet goed voor de
inzichtelijkheid en de dynamiek op de energiemarkt, zegt Peter Plug,
directeur van de Directie Toezicht Energie van de NMa. Wij verplichten
de bedrijven om vooraf duidelijk in hun contractvoorwaarden aan te
geven hoe ze omgaan met verlengingen. Daarbij komt nu dat we de
bedrijven stimuleren de consument een aankondiging te versturen
voordat zijn contract wordt verlengd.
Naast deze aanvullende regel op het gebied van opzegvergoedingen,
stelt de NMa een termijn vast voor het in rekening brengen van
opzegvergoedingen. Energiebedrijven moeten de opzegvergoeding binnen
twee maanden na afloop van het contract bij de consument in rekening
hebben gebracht. Deze termijn is gelijk aan de termijn voor het
versturen van de eindafrekening. Via ConsuWijzer vernam de NMa dat een
aantal bedrijven te lang wacht met het in rekening brengen van de
opzegvergoeding.
De aanvullende regels omtrent opzegvergoedingen en de stappen die u
kunt ondernemen als een energiebedrijf een te hoge opzegvergoeding in
rekening brengt, vindt u op www.consuwijzer.nl
Naast signalen over onverwachte of te hoge opzegvergoedingen, is de
NMa geĂŻnteresseerd in ervaringen van consumenten met een vast contract
en een variabel tarief. Deze variabele tarieven zouden onverwacht
verhoogd worden kort na aanvang van het contract. Consumenten die dit
ervaren, roept de NMa op dit te melden bij ConsuWijzer
(www.consuwijzer.nl ), telefoon 088 070 7070. Op basis van deze
signalen kan de NMa besluiten hier wel of geen onderzoek naar in te
stellen.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)