Ingezonden persbericht


Persbericht
23 januari 2008

Vertrouwen Nederlandse opinieleiders in bedrijfsleven en religieuze instellingen neemt af

Meer vertrouwen in media

Ten opzichte van 2007:

* Vertrouwen in de overheid daalt licht maar Nederland nog altijd hoogste na China
* Media meer vertrouwd dan vorig jaar. TV nieuws meest vertrouwde bron van informatie, gevolgd door radionieuws. Telegraaf, Volkskrant en RTL meest gebruikte bronnen. Nederlanders maken minst gebruik van blogs bij nieuwsvergaring
* Non-gouvernementele organisaties (NGO's) worden iets minder vertrouwd. Amnesty International meest vertrouwde NGO wereldwijd en in Nederland zelfs het meest vertrouwde instituut
* Vertrouwen in het bedrijfsleven daalt, met name in de bank- en verzekeringssector.
* Grootste daling van vertrouwen in religieuze instellingen

Dit zijn slechts enkele resultaten van de 9e wereldwijde Edelman Trust Barometer, het jaarlijkse onderzoek van PR-bureau Edelman naar het vertrouwen van opinieleiders in overheden, bedrijfsleven, media, NGO's en religieuze instellingen. Vandaag zijn de resultaten bekend gemaakt in het Hilton Hotel te Amsterdam.

Overheid meest vertrouwd
Wereldwijd is het vertrouwen in het bedrijfsleven sterk gestegen, samen met NGO's zijn zij de meest vertrouwde instituten. Hoewel Nederland in vergelijking met de ons omringende landen nog relatief hoog scoort, is het vertrouwen in het bedrijfsleven (55%) lager dan het vertrouwen in de overheid (64%), media (59%) en NGO's (59%). Met name het vertrouwen in bedrijven als verzekeringsmaatschappijen en banken in Nederland daalt sterk (respectievelijk 6% en 16%). Ook zeggen Nederlandse opinieleiders veel minder vertrouwen te hebben in religieuze instellingen; ten opzichte van 2007 daalde het vertrouwen in deze sector van 55% naar 40%. Hoewel er een lichte daling is te zien van 2%, geeft 64% van de opinieleiders aan vertrouwen te hebben in de overheid. Net als vorig jaar scoort wereldwijd alleen China hoger als het gaat om vertrouwen in de overheid. Ter vergelijking: in 14 van de 18 onderzochte landen wordt het bedrijfsleven meer vertrouwd dan de overheid.

Annemieke Kievit, general manager Edelman in Nederland: "Er zijn vier factoren die het vertrouwen in een organisatie kunnen maken of breken: klanttevredenheid, reputatie, leiderschap en lokale bekendheid. Als het mis gaat, heeft ieder van deze factoren een ander effect. Zo dalen bijvoorbeeld de verkoopcijfers als er iets mis is met de kwaliteit van een product of dienst, daalt de merkvoorkeur bij verslechtering van de reputatie, daalt de koers bij gebrek aan leiderschap en is het lokale gedrag van invloed op het bestaansrecht van een organisatie."

Toename vertrouwen in media

Opvallend is ook het grote vertrouwen in de media: 59% geeft aan hierin vertrouwen te hebben, in vergelijking met 54% vorig jaar. De media genieten hier zelfs het meeste vertrouwen van alle andere ontwikkelde landen. Bovendien is alleen in Nederland een toename in vertrouwen in de media zichtbaar. Nederlandse opinieleiders gebruiken de Telegraaf (40%), de Volkskrant (37%), RTL (33%) en CNN (25%) het meest als bron voor zakelijke informatie. Ook is onderzocht of opinieleiders gebruik maken van blogs voor het vergaren van informatie. Nederland scoort daarin samen met Mexico het laagst; slechts 29% van de respondenten leest blogs voor informatie over organisaties, tegen bijvoorbeeld 51% in Frankrijk en 74% in China.

NGO's

In het merendeel van de Europese landen hebben opinieleiders verreweg het meeste vertrouwen in NGO's. In Nederland is het vertrouwen in NGO's echter lager dan het vertrouwen in de overheid. Amnesty International scoort in Nederland het hoogst van alle onderzochte landen: 83% van de opinieleiders heeft het meeste vertrouwen in deze NGO als bedrijf.

'Iemand net als ik' nog altijd meest vertrouwd

Nederlandse opinieleiders vertrouwen 'mensen zoals zijzelf' het meest voor het leveren van betrouwbare informatie (73%). Ver daarna volgen experts als dokters of andere zorgspecialisten (59%). Wereldwijd vertrouwen opinieleiders het meest op experts en mensen zoals zijzelf voor het leveren van betrouwbare informatie. Wereldwijd scoort "iemand zoals ik" 58% als het gaat om een betrouwbare bron voor informatie. Financiële- of brancheanalisten, academici en dokters of andere zorgspecialisten scoren meer dan 50 procent op vertrouwen (respectievelijk 57%, 56% en 55%).

Over de Trust Barometer

Het jaarlijkse Trust Barometer onderzoek van Edelman is een wereldwijd onderzoek naar het vertrouwen van opinieleiders in overheden, bedrijfsleven, media, non-gouvernementele organisaties (NGO's) en religieuze instellingen. De negende Trust Survey is uitgevoerd door middel van een 30 minuten durend telefonisch interview met 3.100 opinieleiders: 400 in de VS, 300 in China en 150 in zowel Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden, Polen, Rusland, Ierland, India, Japan, Zuid-Korea, Canada, Brazilië als Mexico. Alle interviews zijn afgenomen in oktober en november 2007. Opinieleiders zijn in het onderzoek gedefinieerd als: hoger opgeleiden in de leeftijdscategorie 35-64 jaar. Ze hebben daarnaast aantoonbare interesse in media, economie en politiek.

Over Edelman

Edelman is 's werelds grootste onafhankelijke PR-bureau. Het Nederlandse kantoor is gevestigd in Amsterdam. Ruim veertig mensen werken in vijf gespecialiseerde teams: Corporate, Consumer Brands, Health, Finance en Technology. Edelman is ervaren in het plannen, organiseren en uitvoeren van corporate, crisis en marketingcommunicatieprogramma's voor (inter-)nationale bedrijven en organisaties. Edelman heeft 51 vestigingen in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azië met in totaal 3.000 mensen. In januari 2008 riep Advertising Age Edelman uit tot één van de top-10 communicatiebureaus in 2007.



Ingezonden persbericht