Gemeente Rotterdam

23 januari 2008

Wolfert van Borselenpenning voor Dora Dolz

Op donderdag 17 januari 2008 heeft kunstenares Dora Dolz (Barcelona, 1941), in aanwezigheid van haar kinderen, de Wolfert Van Borselenpenning in ontvangst genomen. Wethouder van Participatie en Cultuur, de heer Orhan Kaya heeft de Rotterdamse onderscheiding namens het gemeentebestuur uitgereikt als blijk van waardering voor de betekenis en invloed van haar werk voor de stad.

Dora Dolz kan bogen op een carrière van ruim veertig jaar. Ze kwam samen met haar man en eerste kind in 1965 vanuit Zuid Amerika in Rotterdam. Als jonge moeder werd ze verteerd door heimwee. Onder andere de voor haar onbekende gebruiken, de Nederlandse taal, het klimaat en een totaal andere omgeving versterkten deze gevoelens. De kunst bleek haar redding. Ze ging naar de Rotterdamse Kunstacademie, vond haar plek in de Nederlandse samenleving en speelde met haar werk in op wat ze hier miste. Ten eerste was dit kleur en ten tweede, waardoor ze ook bekendheid kreeg bij het grote publiek, de monumentale banken, stoelen en chaise longues. Met haar kleurige, keramische objecten in parken en op pleinen heeft ze ontmoetingsplekken willen creëren die in haar geboorteland zo vanzelfsprekend zijn. Deze staan op vele plaatsen in binnen-en buitenland opgesteld. Bekende Rotterdamse voorbeelden zijn het bankje in het Zocherspark bij de Euromast, de grote monumentale wanden in de Russische straat en de zetels op de hoek van de Heemraadssingel en voor de kerk in het oude Noorden. Inmiddels bestaat haar oeuvre uit: schilderijen, tapijten, keramiek, glas en boerenzilver allemaal met het typische Dolz karakter dat zich het best omschrijft als vrolijk, exotisch en weelderig. In haar eigen woorden, "geometrisch barok".

Wethouder Orhan Kaya tijdens de bijzondere ontmoeting met de Spaanse Rotterdamse en haar kinderen Sonia en Pedro Herman Dolz, schoondochter Mischa van Teeffelen en collega Hedy Gubbels:

"Zowel nationale als internationale erkenning heb je reeds gekregen voor jouw werk en de bezieling waarmee je jouw vak verstaat, Rotterdam kan en wil niet achterblijven. Wij zijn trots deze kunstenares binnen onze stadsgrenzen te mogen hebben. Het leuke van mijn functie is dat ik persoonlijk hen mag eren die eer toekomt, jij bent er daar één van. Dora, bedankt voor het aanbrengen van wat meer kleur in onze stad. Deze kleur bedoel ik een beetje dubbel in de zin dat jouw kunstwerken zeer kleurrijk en expressief zijn en dat jij tegelijkertijd laat zien dat je met twee benen in een andere cultuur staat en je toch staande weet te houden. Jouw aanpassingsvermogen en drang te participeren hebben er voor gezorgd dat je volledig geïntegreerd bent in deze samenleving, daarmee ben je een succesvol voorbeeld voor andere (vrouwelijke) immigranten. En laat je ook zien dat de Nederlandse samenleving zo gebaat is bij invloeden uit andere culturen. Je hebt ooit in een interview gezegd dat je van Nederland hebt leren houden, dit is geheel wederzijds".

De Wolfert van Borselenpenning werd in 1967 ingesteld ter herinnering aan de stichter van de stad, de edelman Wolfert van Borselen (1250-1299). De penning is van zilver en vertoont aan de voorzijde het ruiterzegel van Wolfert van Borselen. Op de achterzijde worden bij elke uitreiking 4 persoonlijke woorden over de ontvanger ingegraveerd. De penning van Dora Dolz heeft de inscriptie "Schilderen is haar bron" meegekregen. Schilderen is voor haar een urgentie, iets waar ze niet zonder kan omdat ze ongelukkig zou zijn als ze het niet deed. Schilderen staat ook altijd aan de basis van haar driedimensionale werk, alle ideeën komen eerst op schilderij. Of het nou haar wandkleden, glaswerk, keramische vazen of chaise-longues zijn. De inscriptie "Schilderen is haar bron" is dan ook op meerdere manieren op te vatten. Bij de penning hoort ook een draagspeld.