DAF Trucks PERSBERICHT

Ultra-modern en veel aandacht voor het milieu:
Minister-president Balkenende opent DAF Engine Test Center

Minister-president J.P. Balkenende heeft woensdag 23 januari in Eindhoven het 'state-of-the-art' DAF Engine Test Center officieel geopend. Dit nieuwe motorentestcentrum telt 20 geavanceerde testcellen en is een van de modernste ter wereld. 'Dit nieuwe testcentrum is niet alleen belangrijk voor DAF Trucks, maar ook voor de technologieregio Zuid-Oost Brabant en voor de BV Nederland', aldus Aad Goudriaan, president-directeur van DAF Trucks N.V., die eraan toevoegde dat met de realisatie van het nieuwe DAF Engine Test Center zo'n 80 additionele, hoogwaardige arbeidsplaatsen zijn gecreëerd.

Met een jaarproductie van meer dan 50.000 motoren, behoort DAF Trucks N.V. in Europa tot de grotere fabrikanten van dieselmotoren voor trucks. 'Het Engine Test Center zal een belangrijke rol spelen binnen de ontwikkeling van toekomstige, nog efficiëntere en schonere motoren en DAF in staat stellen haar toonaangevende positie in motorenontwikkeling verder uit te bouwen', zei Aad Goudriaan, president-directeur van DAF Trucks N.V. 'De investering van ruim ¤ 50 miljoen in dit ultramoderne testcentrum onderstreept ook het belang dat ons moederconcern PACCAR hecht aan de kennis en ervaring die DAF in meer dan vijftig jaar motorenontwikkeling en -productie heeft opgebouwd.' Behalve motoren voor DAF, ontwikkelt de onderneming ook motoren voor Peterbilt en Kenworth, de andere truckmerken van PACCAR.

Toekomst voor de dieselmotor
In zijn toespraak ging Goudriaan in op de enorme ontwikkeling die de dieselmotor de afgelopen decennia heeft doorgemaakt, onder andere op het gebied van emissies. 'De steeds strengere wetgeving op dit gebied heeft tot steeds schonere motoren geleid', zo sprak hij. 'Een moderne vrachtauto of bus met Euro 5-motor produceert 75% minder NOx (stikstofoxiden) en 94% minder vaste deeltjes dan een Euro 1-motor van tien, vijftien jaar geleden. En de toekomstige Euro 6-motoren zullen zelfs respectievelijk 95% en 97% schoner zijn dan Euro 1. Overigens bereikt een moderne dieselmotor nu al emissiewaarden, waarvan een aantal jaren geleden nog werd aangenomen dat die alleen met gasmotoren bereikt konden worden. Inmiddels wint de diesel het op tal van fronten. Het is daarom in onze ogen onbegrijpelijk dat er gemeentelijke en provinciale overheden zijn, die bij aanbestedingen van openbaar vervoer of gemeentereinigingsdiensten, gasmotoren eisen. DAF is ervan overtuigd dat de dieselmotor ook in de toekomst een belangrijke rol zal blijven spelen, al dan niet in combinatie met hybridetechnologie, die DAF eveneens ontwikkelt.'

Zeven dagen per week
Het nieuwe DAF Engine Test Center bevat twintig testcellen en vormt een aanvulling op de reeds bestaande testfaciliteiten (met 14 testunits). In het nieuwe complex is een aantal cellen ingericht voor duurproeven, waarbij motoren zeven dagen per week, 24 uur per dag draaien bij omgevingstemperaturen tot 50o Celsius. Ook koude-tests ­ bij temperaturen tot min 20o Celsius ­ , en en het complete scala aan geluid-, vermogens- en emissiemetingen kunnen in het nieuwe motorentestcentrum volgens de laatste stand der techniek worden uitgevoerd. Het laboratorium is bovendien voorbereid om beproevingen onder wisselende atmosferen te doen om zo hoogtes tot 4.000 meter te kunnen simuleren.

Veel aandacht voor milieu
Bij het ontwerp van het DAF Engine Test Center stond niet alleen de toepassing van de meest geavanceerde technologieën voorop, maar is ook veel aandacht besteed aan het milieu. 'In plaats van de in de truckindustrie meer gebruikelijke waterremmen, wordt in de testcellen gebruik gemaakt van elektrische rem-units', voegde Ron Borsboom toe, directeur Product Ontwikkeling van DAF Trucks. 'Tijdens de beproevingen belasten die de motoren vergelijkbaar aan omstandigheden uit de praktijk, maar tegelijkertijd fungeren ze als dynamo>'s. Gezamenlijk hebben deze rem-units de capaciteit om 8 Megawatt of twintig procent van de totale elektriciteitsbehoefte van DAF in Eindhoven te leveren.'

36.000m3 lucht per uur per cel
Naast een kelder met technische installaties, bestaat het nieuwe gebouw - dat ruim 60 bij 130 meter meet - uit twee lagen: de eerste verdieping wordt geheel in beslag genomen door apparatuur voor lucht- en waterbehandeling. Deze is in staat om per uur 36.000 m3 lucht per testcel te laten recirculeren, de motoren met water te koelen, verbrandingslucht geconditioneerd aan te voeren en uitlaatgassen gecontroleerd ­ geluidgedempt - af te voeren.

DAF Truckss N.V. ­ een dochteronderneming van het Amerikaanse PACCCAR Inc, een van de grootste producenten van zware trucks in de wereld - is een toonaangevende producent van lichte, middelzware en zware trucks met in Europa*) een marktaandeel van 14% in de klasse boven 15 ton. De onderneming leverde het afgelopen jaar in totaal bijna 61.000 vrachtauto's af op markten binnen en buiten Europa. Daarnaast is DAF toonaangevend op het gebied van de diensten àchter het product: Multi Support Reparatie- en Onderhoudscontracten, financiële diensten van PACCAR Financial en een eersteklas onderdelen-voorziening. DAF Trucks N.V. heeft fabrieken in Eindhoven en in het Belgische Westerlo, meer dan 1.000 dealers en servicepunten in Europa en telt meer dan 9.000 medewerkers.

Eindhoven, 23 januari 2008