Radboud Universiteit Nijmegen


Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit

`Gratis openbaar vervoer maakt files niet korter'

In vijf jaar groeide de filedruk met 40 procent, en alleen al in 2007 was de schade door files ruim een miljard euro. Om aandacht te vragen voor de `filecrisis' vindt begin februari de Week van de Filebestrijding plaats. Mobiliteitsdeskundige Henk Meurs waarschuwt voor schijnoplossingen zoals meer wegen en gratis openbaar vervoer.

Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit `Ik ben tegenstander van gratis openbaar vervoer als oplossing voor het fileprobleem. Uit onderzoek blijkt dat je daarmee mensen niet verleid om de auto te laten staan. Bovendien is het raar om als overheid bedrijven te subsidiëren. Vervoersbedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor goede marketing.

Meer wegen zijn slechts in bijzondere gevallen een oplossing. Als je weet dat in Almere 60.000 nieuwe woningen komen, met bewoners die veelal in Amsterdam werken, dan zul je echt wat aan de snelweg Almere-Amsterdam moeten doen, want die zit nu al verstopt. Maar in het algemeen bieden meer wegen slechts voor één tot twee jaar uitkomst. Betere wegen leiden namelijk tot meer autogebruik en tot rijden in de spits. In no time zitten de wegen dus weer verstopt.

Politici komen vaak met kortetermijnoplossingen. Als wetenschappers zoeken we juist naar oplossingen op de lange termijn. De beste oplossing is een betere afstemming tussen ruimtelijke ordening en infrastructuur. Zorg bijvoorbeeld dat een nieuwbouwwijk in de buurt van openbaarvervoerknooppunten komt. Denk niet, zoals nu gebeurt: `dat openbaar vervoer regelen we later wel'. Want dan zijn bewoners inmiddels gewend aan autogebruik.

Verder moet rekeningrijden ingevoerd worden. Op dit moment betalen mensen veel geld voor het bezit van een auto en weinig voor het gebruik ervan. Dat stimuleert natuurlijk niet tot minder autorijden. Als je daarentegen mensen voor elke gereden kilometer laat betalen, prikkelt dat wel tot het zoeken naar alternatieven. Voor rekeningrijden is nu eindelijk ook maatschappelijk draagvlak en in 2011, 2012 zal het waarschijnlijk ingevoerd worden.

Ik zou nog wel verder willen gaan. Laat mensen betalen voor het gebruik van de ruimte. Op dit moment betaalt een automobilist bijvoorbeeld voor parkeren slechts eenderde van de kosten. Dus ook parkeren moet duurder worden. Daar is nu zeker nog geen draagvlak voor.

We doen in Nijmegen niet alleen onderzoek naar de beste oplossingen, maar ook naar de beste manier om partijen bij elkaar te brengen. Zodat goede plannen ook uitgevoerd worden.'
Naar boven

* Henk Meurs in de Kennisbank

Contact
Henk Meurs
(06) 53 42 62 00
h.meurs@fm.ru.nl

Wetenschapsredactie
(024) 361 60 00
info@communicatie.ru.nl