Radboud Universiteit Nijmegen
Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit
`Gratis openbaar vervoer maakt files niet korter'
In vijf jaar groeide de filedruk met 40 procent, en alleen al in 2007
was de schade door files ruim een miljard euro. Om aandacht te vragen
voor de `filecrisis' vindt begin februari de Week van de
Filebestrijding plaats. Mobiliteitsdeskundige Henk Meurs waarschuwt
voor schijnoplossingen zoals meer wegen en gratis openbaar vervoer.
Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit `Ik ben
tegenstander van gratis openbaar vervoer als oplossing voor het
fileprobleem. Uit onderzoek blijkt dat je daarmee mensen niet verleid
om de auto te laten staan. Bovendien is het raar om als overheid
bedrijven te subsidiëren. Vervoersbedrijven zijn zelf verantwoordelijk
voor goede marketing.
Meer wegen zijn slechts in bijzondere gevallen een oplossing. Als je
weet dat in Almere 60.000 nieuwe woningen komen, met bewoners die
veelal in Amsterdam werken, dan zul je echt wat aan de snelweg
Almere-Amsterdam moeten doen, want die zit nu al verstopt. Maar in het
algemeen bieden meer wegen slechts voor één tot twee jaar uitkomst.
Betere wegen leiden namelijk tot meer autogebruik en tot rijden in de
spits. In no time zitten de wegen dus weer verstopt.
Politici komen vaak met kortetermijnoplossingen. Als wetenschappers
zoeken we juist naar oplossingen op de lange termijn. De beste
oplossing is een betere afstemming tussen ruimtelijke ordening en
infrastructuur. Zorg bijvoorbeeld dat een nieuwbouwwijk in de buurt
van openbaarvervoerknooppunten komt. Denk niet, zoals nu gebeurt: `dat
openbaar vervoer regelen we later wel'. Want dan zijn bewoners
inmiddels gewend aan autogebruik.
Verder moet rekeningrijden ingevoerd worden. Op dit moment betalen
mensen veel geld voor het bezit van een auto en weinig voor het
gebruik ervan. Dat stimuleert natuurlijk niet tot minder autorijden.
Als je daarentegen mensen voor elke gereden kilometer laat betalen,
prikkelt dat wel tot het zoeken naar alternatieven. Voor
rekeningrijden is nu eindelijk ook maatschappelijk draagvlak en in
2011, 2012 zal het waarschijnlijk ingevoerd worden.
Ik zou nog wel verder willen gaan. Laat mensen betalen voor het
gebruik van de ruimte. Op dit moment betaalt een automobilist
bijvoorbeeld voor parkeren slechts eenderde van de kosten. Dus ook
parkeren moet duurder worden. Daar is nu zeker nog geen draagvlak
voor.
We doen in Nijmegen niet alleen onderzoek naar de beste oplossingen,
maar ook naar de beste manier om partijen bij elkaar te brengen. Zodat
goede plannen ook uitgevoerd worden.'
Naar boven
* Henk Meurs in de Kennisbank
Contact
Henk Meurs
(06) 53 42 62 00
h.meurs@fm.ru.nl
Wetenschapsredactie
(024) 361 60 00
info@communicatie.ru.nl