Gemeente Breda

Breda trekt half miljoen euro uit om meer bezoekers te werven

In de periode 2008-2010 stelt Breda circa 500.000,- beschikbaar aan initiatieven die leiden tot meer bezoekers aan de stad en meer herhalingsbezoeken.

Wethouder Adank van Economisch Zaken: `Het geld wordt vooral ingezet op doorontwikkeling van de Bredase toeristische kernkwaliteiten `cultuurhistorie & erfgoed' en `evenementen' en het sterker over het voetlicht brengen daarvan. Bij die laatste activiteit moet Breda zich ook meer gaan richten op buitenlandse bezoekers. Concreet betekent dit opnieuw deelname van Breda aan media campagnes van het Nationaal Bureau voor Toerisme in België en Duitsland.'

Ruimer evenementenaanbod

De heropening van de haven brengt de wens met zich mee dit gebied ook via evenementen vaker en bij een grotere groep mensen onder de aandacht te brengen. Vanuit het toeristisch actieplan worden ondernemers, culturele instellingen en (amateur)musici en kunstenaars gestimuleerd om met voorstellen te komen voor onderscheidende havenfestiviteiten, waarbij het succesvolle `Prinsengrachtconcert' als inspiratiebron kan dienen. Er zijn al diverse initiatieven aangemeld. Tegelijkertijd worden organisatoren van grotere evenementen actief gestimuleerd om de kansen van hun evenement op de nieuwe locatie `Bavelse Berg' te onderzoeken. Een actieve uitnodiging die zowel geldt voor de grotere bestaande Bredase evenementen als Breda Hippique, Harleydag en Ballonfiësta, als voor de organisatoren van evenementen die nu buiten Breda plaatsvinden. Met EUR300.000,- stelt Breda 60% van het geld van het Toeristisch Actieplan beschikbaar om het evenementenaanbod te stimuleren.

Sterker bewustzijn van cultuurhistorie

De band tussen Breda en het huis Nassau is één van de meest opvallende thema's uit het rijke verleden van de stad en is door het voortbestaan en de populariteit van ons vorstenhuis nog steeds een actueel thema. In het toeristisch actieplan worden initiatieven ondersteund die ervoor zorgen dat Bredanaars en bezoekers letterlijk en figuurlijk worden geconfronteerd met de `Bredase voorvaderen' van het koninklijk huis en hun geschiedenis. Zo krijgt onder meer de stichting `Breda Nassaustad' een subsidie en wordt een Nassaustad-route uitgewerkt. Ook voor activiteiten rondom de van oorsprong Bredase `kolonist' Adriaen van der Donck, die wordt beschouwd als een van de grondleggers van Manhattan, is in het toeristisch actieplan een reservering gemaakt. Al met al gaat vanuit het plan EUR80.000,- naar cultuurhistorie.

Internationale toeristische stadspromotie

Recente cijfers uit het continu vakantieonderzoek tonen aan dat het aantal bezoekers aan Breda weliswaar nog licht stijgt, maar dat herhalingsbezoeken dalen. Om die trend te keren zet het toeristisch actieplan niet alleen in op promotie van Breda in de Brabantse regio. Ook zet Breda, in samenwerking met VVV en Nederlands Bureau voor Toerisme, de wervingsactiviteiten richting België en Duitsland de komende jaren voort. Bovendien wordt aansluitend op het programma `Expeditie Breda' werk gemaakt van promotie van Breda in het netwerk van steden met een aansluiting op het Europese netwerk van hoge snelheidslijnen. Voor deze activiteiten is in het plan zo'n EUR100.000,- gereserveerd.

Breda, 23 januari 2008