Breda trekt half miljoen euro uit om meer bezoekers te werven
In de periode 2008-2010 stelt Breda circa 500.000,- beschikbaar aan
initiatieven die leiden tot meer bezoekers aan de stad en meer
herhalingsbezoeken.
Wethouder Adank van Economisch Zaken: `Het geld wordt vooral ingezet
op doorontwikkeling van de Bredase toeristische kernkwaliteiten
`cultuurhistorie & erfgoed' en `evenementen' en het sterker over het
voetlicht brengen daarvan. Bij die laatste activiteit moet Breda zich
ook meer gaan richten op buitenlandse bezoekers. Concreet betekent dit
opnieuw deelname van Breda aan media campagnes van het Nationaal
Bureau voor Toerisme in België en Duitsland.'
Ruimer evenementenaanbod
De heropening van de haven brengt de wens met zich mee dit gebied ook
via evenementen vaker en bij een grotere groep mensen onder de
aandacht te brengen. Vanuit het toeristisch actieplan worden
ondernemers, culturele instellingen en (amateur)musici en kunstenaars
gestimuleerd om met voorstellen te komen voor onderscheidende
havenfestiviteiten, waarbij het succesvolle `Prinsengrachtconcert' als
inspiratiebron kan dienen. Er zijn al diverse initiatieven aangemeld.
Tegelijkertijd worden organisatoren van grotere evenementen actief
gestimuleerd om de kansen van hun evenement op de nieuwe locatie
`Bavelse Berg' te onderzoeken. Een actieve uitnodiging die zowel geldt
voor de grotere bestaande Bredase evenementen als Breda Hippique,
Harleydag en Ballonfiësta, als voor de organisatoren van evenementen
die nu buiten Breda plaatsvinden. Met EUR300.000,- stelt Breda 60% van
het geld van het Toeristisch Actieplan beschikbaar om het
evenementenaanbod te stimuleren.
Sterker bewustzijn van cultuurhistorie
De band tussen Breda en het huis Nassau is één van de meest opvallende
thema's uit het rijke verleden van de stad en is door het voortbestaan
en de populariteit van ons vorstenhuis nog steeds een actueel thema.
In het toeristisch actieplan worden initiatieven ondersteund die
ervoor zorgen dat Bredanaars en bezoekers letterlijk en figuurlijk
worden geconfronteerd met de `Bredase voorvaderen' van het koninklijk
huis en hun geschiedenis. Zo krijgt onder meer de stichting `Breda
Nassaustad' een subsidie en wordt een Nassaustad-route uitgewerkt. Ook
voor activiteiten rondom de van oorsprong Bredase `kolonist' Adriaen
van der Donck, die wordt beschouwd als een van de grondleggers van
Manhattan, is in het toeristisch actieplan een reservering gemaakt. Al
met al gaat vanuit het plan EUR80.000,- naar cultuurhistorie.
Internationale toeristische stadspromotie
Recente cijfers uit het continu vakantieonderzoek tonen aan dat het
aantal bezoekers aan Breda weliswaar nog licht stijgt, maar dat
herhalingsbezoeken dalen. Om die trend te keren zet het toeristisch
actieplan niet alleen in op promotie van Breda in de Brabantse regio.
Ook zet Breda, in samenwerking met VVV en Nederlands Bureau voor
Toerisme, de wervingsactiviteiten richting België en Duitsland de
komende jaren voort. Bovendien wordt aansluitend op het programma
`Expeditie Breda' werk gemaakt van promotie van Breda in het netwerk
van steden met een aansluiting op het Europese netwerk van hoge
snelheidslijnen. Voor deze activiteiten is in het plan zo'n
EUR100.000,- gereserveerd.
Breda, 23 januari 2008
Gemeente Breda