Stichting Natuur en Milieu

23 januari 2008 - Het nieuwe Europees energieplan haalt het Bali-akkoord onderuit. Op de internationale klimaatconferentie in Bali in december is vastgesteld dat de CO2-uitstoot van rijke landen met 25 tot 40 procent omlaag moet in 2020. Helaas laat de Europese commissie nu de teugels vieren, zo blijkt uit het vandaag gepresenteerde energiepakket waarin een doelstelling van 20% minder CO2-uitstoot in 2020 is opgenomen. 'Europa trekt een grote broek aan tijdens de klimaatonderhandelingen in Bali, maar éénmaal thuis laat de Europese Commissie de klimaatambities zakken,' zegt Mirjam de Rijk. 'Dat slaat de bodem weg onder de internationale onderhandelingen: Europa moet juist het goede voorbeeld geven om andere landen mee te krijgen.'

Verdeling van CO2-rechten
Positief in de Europese plannen is dat de elektriciteitssector in Europa vanaf 2012 emissierechten moet kopen op een veiling en deze niet meer gratis krijgt. Dit betekent dat eindelijk de vervuilers, zoals kolencentrales, gaan betalen voor de CO2 die zij uitstoten. Hierdoor wordt het ook aantrekkelijker te investeren in hernieuwbare energiebronnen zoals wind, zon en biomassa. Fossiele bronnen zoals kolencentrales moeten immers gaan betalen voor de milieubelasting die zij veroorzaken. En voor de concurrentiepositie van grootverbruikers van elektriciteit maakt veiling van rechten voor de elektriciteitsector niet uit omdat producenten van elektriciteit de waarde van gratis verkregen emissierechten toch al doorberekende in de elektriciteitprijzen van hun klanten.

Vreemd is dat de luchtvaartsector nog wel gratis emissierechten krijgt volgens de EU-plannen. Veiling van emissierechten aan de luchtvaartsector zou de concurrentiepositie van bijvoorbeeld KLM niet aantasten. Luchtvaartmaatschappijen van buiten de EU moeten volgens de EU-plannen ook rechten kopen als ze naar Europa vliegen. Mirjam de Rijk: "Luchtvaart blijft hierdoor de goedkoopste manier om onze planeet te vervuilen."

10% doelstelling voor biobrandstoffen is onverantwoord Zorgelijk is dat de Europese Commissie in de strijd tegen de CO2-uitstoot heeft besloten dat in elk Europees land tien procent van de autobrandstof uit landbouwproducten moet bestaan in 2020. 'Voedsel in de benzinetank stoppen, is slecht voor mens en milieu', stelt Mirjam de Rijk. 'De meeste agrobrandstoffen vervuilen het klimaat meer dan fossiele brandstoffen.' Zo is voor de teelt van raapzaad en suikerbieten veel kunstmest nodig die energie kost. En grootschalig gebruik van eetbare oliën (raapzaadolie, palmolie) voor autobrandstoffen leidt tot ontbossing en een flinke prijsstijging voor voedsel en veevoer. De Europese Commissie zegt deze negatieve effecten van sommige soorten biomassa te voorkomen door het stellen van duurzaamheidscriteria. Probleem is echter dat het nog jaren duurt voordat certificeringsystemen beschikbaar zijn om duurzaamheid te garanderen. De opzet van het certificeringssysteem FSC voor duurzaam hout heeft immers ook jaren geduurd. Fundamenteler is echter dat voedselconcurrentie en ontbossing door verschuivingen in landgebruik niet in certificeringsystemen zijn te vatten. Ondertussen zullen wel alle 'foute' biobrandstoffen in de benzinetank verdwijnen onder druk van de nieuwe bijmengdoelstelling van 10%.

Publicatiedatum: 23-01-2008