Groen!

Brussel, 23/01/2008

Liberalisering De Post: Groen! trekt aan de alarmbel

Krijgen onze burgers binnenkort nog alle dagen post? Zullen we binnenkort grotere vertragingen krijgen bij de postbedeling? Zullen er nog genoeg postkantoren in de buurt zijn om courante, maar belangrijke handelingen uit te voeren? Wat wordt de kwaliteit en de kost van de postdiensten in de toekomst? Sneuvelen er nog meer jobs in de postsector?

Nu Europa in 2011 de markt van postdiensten volledig zal liberaliseren, vraagt Groen! aan de regering duidelijke maatregelen om de kwaliteit van de postbedeling en de sociale positie van de werknemers te waarborgen. Immers, als De Post haar monopolie op het bedelen van de gewone brievenpost zal verliezen, is het risico groot dat zowel de universele dienstverlening als het sociaal statuut van de werknemers afgebouwd wordt.

Nu reeds wordt de bedeling van huis aan huis-reclame uitgevoerd door mensen die slechts een kleine sociale bescherming genieten en de extra inkomsten nodig hebben om te kunnen overleven. Soms worden werknemers hierbij geholpen door hun kinderen, om toch maar genoeg stukken te kunnen verdelen. Hun betaling hangt immers af van het aantal stukken dat ze bezorgen.

Privébedrijven op de postmarkt zijn enkel geïnteresseerd in de economisch rendabele deelmarkten, zoals de bedeling voor grote bedrijven of in de steden. De individuele consument is economisch veel minder aantrekkelijk. De postbodes dreigen te worden weggeconcurreerd door goedkope zelfstandige medewerkers. Daarnaast lopen we het risico op een verhoging van de prijzen voor de gewone consument.

Kamerlid Stefaan Van Hecke wijst op de noodzaak van duidelijke spelregels: Een goede dienstverlening vereist dat elke concurrent op het hele grondgebied actief is en minstens eenmaal per dag een postophaling en postbedeling organiseert. Dat minister Vervotte dit nu in vraag stelt, is voor ons onaanvaardbaar. Sinds de uitvinding van het postwezen enkele honderden jaren geleden is de dienstverlening steeds verbeterd en voor iedereen toegankelijk geworden. Het kan toch niet zijn dat we deze grootse realisatie zouden terugdraaien opdat bedrijven meer winst kunnen maken ten nadele van werknemers en klanten? Een financiële bijdrage van alle spelers op de markt om de universele dienstverlening betaalbaar te houden is daarom nodig.

De regering moet volgens Groen! maximumprijzen vastleggen en een onafhankelijke ombudsdienst oprichten. Om de werknemers te beschermen, is een paritair comité nodig, zodat alle werknemers in de sector dezelfde sociale voorwaarden hebben en er geen sociale dumping ontstaat.

Door de sluiting van kleine postkantoren en de doorgedreven timing van de bedelingrondes komt de sociale rol van De Post in gevaar. Van Hecke: Vooral ouderen maken veel gebruik van De Post als bankkantoor. Zij zijn veel minder mee met de technologische vernieuwingen zoals online banking. Daarenboven zijn ze minder mobiel. De sluiting van kleine postkantoren waar ze met hun overschrijvingen terecht kunnen of waar ze hun pensioen kunnen ophalen, is voor hen een dubbele hindernis. Groen! wil daarom dat de overheid zorgt voor de financiering van de postkantoren en dat er een duidelijke omschrijving komt van de sociale rol van de kantoren en postbode en hoe die gefinancierd wordt.

2011 is al morgen! Uitstel is geen optie. Groen! zal er bij de interim-regering dan ook op aandringen dat zij haar verantwoordelijkheid neemt om deze liberalisering zo goed mogelijk voor te bereiden.

Opgesomd vraagt Groen!
* Dat de spelregels voor de toekomstige concurrenten van de Post snel worden vastgelegd. De volgende licentievoorwaarden moeten daarbij gesteld worden: een geografische dekking van het ganse land, minimum een ophaling en uitreiking op elke werkdag, een financiële bijdrage te betalen voor de universele dienstverlening, minimumeisen inzake de kwaliteit van de dienstverlening en maatregelen ter bescherming van de consument
* Dat er een paritair comité voor de postdiensten opgericht wordt, zodat alle werknemers in de sector dezelfde sociale voorwaarden hebben en er geen sociale dumping ontstaat;
* Dat de overheid, in navolging van het Verenigd Koninkrijk en Italië, blijft zorgen voor de financiering van de postkantoren;
* Dat er snel een duidelijke omschrijving vastgelegd wordt van de overheidsdiensten die door de Post moeten verzekerd worden en hoe men die zal financieren; de sociale rol van de kantoren en postbodes moet objectief gevaloriseerd worden en waar nodig vergoed door de overheid

Stefaan Van Hecke Volksvertegenwoordiger