Groen!
Brussel, 23/01/2008
Liberalisering De Post: Groen! trekt aan de alarmbel
Krijgen onze burgers binnenkort nog alle dagen post? Zullen we
binnenkort grotere vertragingen krijgen bij de postbedeling? Zullen er
nog genoeg postkantoren in de buurt zijn om courante, maar belangrijke
handelingen uit te voeren? Wat wordt de kwaliteit en de kost van de
postdiensten in de toekomst? Sneuvelen er nog meer jobs in de
postsector?
Nu Europa in 2011 de markt van postdiensten volledig zal
liberaliseren, vraagt Groen! aan de regering duidelijke maatregelen om
de kwaliteit van de postbedeling en de sociale positie van de
werknemers te waarborgen. Immers, als De Post haar monopolie op het
bedelen van de gewone brievenpost zal verliezen, is het risico groot
dat zowel de universele dienstverlening als het sociaal statuut van de
werknemers afgebouwd wordt.
Nu reeds wordt de bedeling van huis aan huis-reclame uitgevoerd door
mensen die slechts een kleine sociale bescherming genieten en de extra
inkomsten nodig hebben om te kunnen overleven. Soms worden werknemers
hierbij geholpen door hun kinderen, om toch maar genoeg stukken te
kunnen verdelen. Hun betaling hangt immers af van het aantal stukken
dat ze bezorgen.
Privébedrijven op de postmarkt zijn enkel geïnteresseerd in de
economisch rendabele deelmarkten, zoals de bedeling voor grote
bedrijven of in de steden. De individuele consument is economisch veel
minder aantrekkelijk. De postbodes dreigen te worden weggeconcurreerd
door goedkope zelfstandige medewerkers. Daarnaast lopen we het risico
op een verhoging van de prijzen voor de gewone consument.
Kamerlid Stefaan Van Hecke wijst op de noodzaak van duidelijke
spelregels: Een goede dienstverlening vereist dat elke concurrent op
het hele grondgebied actief is en minstens eenmaal per dag een
postophaling en postbedeling organiseert. Dat minister Vervotte dit nu
in vraag stelt, is voor ons onaanvaardbaar. Sinds de uitvinding van
het postwezen enkele honderden jaren geleden is de dienstverlening
steeds verbeterd en voor iedereen toegankelijk geworden. Het kan toch
niet zijn dat we deze grootse realisatie zouden terugdraaien opdat
bedrijven meer winst kunnen maken ten nadele van werknemers en
klanten? Een financiële bijdrage van alle spelers op de markt om de
universele dienstverlening betaalbaar te houden is daarom nodig.
De regering moet volgens Groen! maximumprijzen vastleggen en een
onafhankelijke ombudsdienst oprichten. Om de werknemers te beschermen,
is een paritair comité nodig, zodat alle werknemers in de sector
dezelfde sociale voorwaarden hebben en er geen sociale dumping
ontstaat.
Door de sluiting van kleine postkantoren en de doorgedreven timing van
de bedelingrondes komt de sociale rol van De Post in gevaar. Van
Hecke: Vooral ouderen maken veel gebruik van De Post als bankkantoor.
Zij zijn veel minder mee met de technologische vernieuwingen zoals
online banking. Daarenboven zijn ze minder mobiel. De sluiting van
kleine postkantoren waar ze met hun overschrijvingen terecht kunnen of
waar ze hun pensioen kunnen ophalen, is voor hen een dubbele
hindernis. Groen! wil daarom dat de overheid zorgt voor de
financiering van de postkantoren en dat er een duidelijke omschrijving
komt van de sociale rol van de kantoren en postbode en hoe die
gefinancierd wordt.
2011 is al morgen! Uitstel is geen optie. Groen! zal er bij de
interim-regering dan ook op aandringen dat zij haar
verantwoordelijkheid neemt om deze liberalisering zo goed mogelijk
voor te bereiden.
Opgesomd vraagt Groen!
* Dat de spelregels voor de toekomstige concurrenten van de Post
snel worden vastgelegd. De volgende licentievoorwaarden moeten
daarbij gesteld worden: een geografische dekking van het ganse
land, minimum een ophaling en uitreiking op elke werkdag, een
financiële bijdrage te betalen voor de universele dienstverlening,
minimumeisen inzake de kwaliteit van de dienstverlening en
maatregelen ter bescherming van de consument
* Dat er een paritair comité voor de postdiensten opgericht wordt,
zodat alle werknemers in de sector dezelfde sociale voorwaarden
hebben en er geen sociale dumping ontstaat;
* Dat de overheid, in navolging van het Verenigd Koninkrijk en
Italië, blijft zorgen voor de financiering van de postkantoren;
* Dat er snel een duidelijke omschrijving vastgelegd wordt van de
overheidsdiensten die door de Post moeten verzekerd worden en hoe
men die zal financieren; de sociale rol van de kantoren en
postbodes moet objectief gevaloriseerd worden en waar nodig
vergoed door de overheid
Stefaan Van Hecke
Volksvertegenwoordiger