Provincie Noord-Holland

Provinciale dienstverlening ruim voldoende

23-1-2008

De provincie Noord-Holland krijgt een ruime voldoende voor haar dienstverlening. Klanten vinden de medewerkers van de provincie vriendelijk en beleefd. Dat blijkt uit de Klantenmonitor 2007. Kritiek is er ook. Daar gaat de provincie de komende maanden mee aan de slag. Zo wordt onder andere de informatievoorziening over subsidies verbeterd.

De Klantenmonitor 2007 is een tevredenheidonderzoek onder personen, bedrijven, instellingen en (overheids)organisaties die afgelopen jaar contact hebben gehad met de provincie. Circa 1000 klanten werkten mee aan het onderzoek. De monitor heeft betrekking op het beheer van provinciale wegen, vaarwegen en fietspaden, subsidieverlening, vergunningverlening, handhaving en de servicenummers van de provincie. De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt om de dienstverlening te verbeteren.

Verbeterpunten
De resultaten van de klantenmonitor zijn duidelijk: de dienstverlening van de provincie krijgt een ruime voldoende. De klanten vinden de medewerkers van de provincie vriendelijk en beleefd. Op een aantal punten kan de provincie nog verbeteringen aanbrengen. Zo bleek uit het onderzoek dat de informatie over subsidieregelingen duidelijker kan. En als het aan de klant ligt worden vergunningen nog sneller verleend. Op het gebied van handhaving pleit een aantal klanten er voor om sancties vooraf te laten gaan door een waarschuwing en zij willen dat handhavingbezoeken vooraf meer worden aangekondigd. Veel weggebruikers zien nog mogelijkheden voor het verbeteren van de openingstijden van bruggen en betere communicatie over wegwerkzaamheden. De website www.NHbereikbaar.nl blijkt slechts bij een klein deel van de ondervraagden bekend te zijn.

Acties
De provincie gaat de komende maanden met deze en andere opmerkingen aan de slag. Zo wordt de informatie over subsidies op de website van de provincie beter toegankelijk gemaakt en wordt duidelijker aangegeven hoelang procedures duren. Ook wordt gewerkt aan de begrijpelijkheid van motiveringen bij vergunningen.

Nieuwsredactie

Eindrapportage klantenmonitor (download)