Bureau Jeugdzorg Gelderland

16 januari 2008

Cliënten helpen Bureau Jeugdzorg Gelderland zich te verbeteren

Cliëntenraad officieel geïnstalleerd

"Vanuit onze eigen ervaringen met dingen die niet goed gingen, willen we Bureau Jeugdzorg Gelderland positieve feedback geven over hoe die dingen beter kunnen. Op die manier hopen wij dat de adviezen van de cliëntenraad bijdragen aan een aantal kleine verbeterstapjes", zo vertelt Guda Vaandrager, voorzitter van deze cliëntenraad, die woensdag 16 januari geïnstalleerd werd door de Raad van Bestuur van Bureau Jeugdzorg Gelderland.

Vanuit de Wet op de Jeugdzorg zijn alle Bureaus Jeugdzorg verplicht een cliëntenraad in te stellen, die de belangen van de clienten bewaakt en adviseert over verbeteringen. Maar die wettelijke verplichting is niet de belangrijkste reden voor de oprichting van de cliëntenraad, zo benadrukt Leo Euser, lid van de Raad van Bestuur van Bureau Jeugdzorg Gelderland, tijdens de installatie van de cliëntenraad. "De belangrijkste reden is dat wij een cliëntenraad willen. Wij realiseren ons dat wij een monopoliepositie hebben. Bij een ander bedrijf kun je weglopen als je het ergens niet mee eens bent en naar een concurrent gaan. Daar kun je stemmen met je voeten; bij ons kun je alleen stemmen met je stem. Dat doen de leden van deze raad en wij willen dat zij ons scherp houden, zodat wij onze kwaliteit kunnen verbeteren door steeds het perspectief van onze klanten te blijven zien."

Geen klaagzang
De cliëntenraad van Bureau Jeugdzorg Gelderland begon met een initiatiefgroepje van zes cliënten. Zij maakten een plan dat zij presenteerden tijdens de cliëntendag die Bureau Jeugdzorg Gelderland op 22 september 2007 in Burgers Bush hield voor al haar cliënten. Dit leidde al direct tot een aantal nieuwe aanmeldingen en inmiddels telt de cliëntenraad 18 leden, met Geertje de Grip, beleidsmedewerker, als contactpersoon vanuit Bureau Jeugdzorg Gelderland. Woensdag 16 januari werd het officiële gedeelte - de installatie en de ondertekening van het reglement - gevolgd door hun eerste vergadering. Voorzitter Guda Vaandrager vindt het belangrijk dat de vergaderingen geen klaagzang tegen Bureau Jeugdzorg Gelderland worden. "Iedereen in de cliëntenraad is ook daadwerkelijk cliënt van Bureau Jeugdzorg Gelderland en heeft zijn eigen ervaringen. En al zijn die soms ook negatief, we hebben met elkaar afgesproken dat je bereid moet zijn je eigen ellende los te laten. Het motto is `het moet beter' en dat lukt niet als je blijft hangen. Een positieve insteek dus."

Luisteren
Wanneer heb je als cliënt het gevoel dat er naar je geluisterd wordt? Deze vraag stelde de cliëntenraad zich tijdens deze eerste vergadering. Een vraag die ook sterk naar voren kwam tijdens de cliëntendag op 22 september. Dat het zogeheten en veelbesproken casemanagement onderdeel uitmaakt van het antwoord, bleek al snel. Volgens de Provincie mogen hulpverleners van Bureau Jeugdzorg Gelderland nog maar bij 10% van hun cliënten betrokken blijven, nadat zij hen hebben doorverwezen naar een zorgaanbieder. Dat feit leidde tot verontwaardiging bij de cliëntenraad. De leden van deze raad willen juist dat de medewerkers van Bureau Jeugdzorg Gelderland méér betrokken bij hen blijven, zodat zij een vast aanspreekpunt hebben en houden; iemand die hen kent, de voortgang van de hulpverlening bewaakt en kan ingrijpen als dingen hierin niet goed gaan. Dit antwoord zal onderdeel uitmaken van de eerste adviezen die zij binnenkort uitbrengen aan de Raad van Bestuur.

Blijven leren
Guda Vaandrager: "Het gaat er om dat wij gehoord worden, dat we ons verhaal kwijt kunnen en serieus worden genomen. Ongeacht of we het eens zijn met elkaar of niet. We hopen dat de adviezen van de cliëntenraad bijdragen aan een aantal kleine verbeterstapjes. Nu en in de toekomst. Want zolang er een Bureau Jeugdzorg Gelderland bestaat, zal er een cliëntenraad bestaan. Je blijft als organisatie altijd leren en je ontwikkelen. Daar willen wij graag aan bijdragen."