16 januari 2008
Cliënten helpen Bureau Jeugdzorg Gelderland zich te verbeteren
Cliëntenraad officieel geïnstalleerd
"Vanuit onze eigen ervaringen met dingen die niet goed gingen, willen
we Bureau Jeugdzorg Gelderland positieve feedback geven over hoe die
dingen beter kunnen. Op die manier hopen wij dat de adviezen van de
cliëntenraad bijdragen aan een aantal kleine verbeterstapjes", zo
vertelt Guda Vaandrager, voorzitter van deze cliëntenraad, die
woensdag 16 januari geïnstalleerd werd door de Raad van Bestuur van
Bureau Jeugdzorg Gelderland.
Vanuit de Wet op
de Jeugdzorg zijn alle Bureaus Jeugdzorg verplicht een cliëntenraad in
te stellen, die de belangen van de clienten bewaakt en adviseert over
verbeteringen. Maar die wettelijke verplichting is niet de
belangrijkste reden voor de oprichting van de cliëntenraad, zo
benadrukt Leo Euser, lid van de Raad van Bestuur van Bureau Jeugdzorg
Gelderland, tijdens de installatie van de cliëntenraad. "De
belangrijkste reden is dat wij een cliëntenraad willen. Wij realiseren
ons dat wij een monopoliepositie hebben. Bij een ander bedrijf kun je
weglopen als je het ergens niet mee eens bent en naar een concurrent
gaan. Daar kun je stemmen met je voeten; bij ons kun je alleen stemmen
met je stem. Dat doen de leden van deze raad en wij willen dat zij ons
scherp houden, zodat wij onze kwaliteit kunnen verbeteren door steeds
het perspectief van onze klanten te blijven zien."
Geen klaagzang
De cliëntenraad van Bureau Jeugdzorg Gelderland begon met een
initiatiefgroepje van zes cliënten. Zij maakten een plan dat zij
presenteerden tijdens de cliëntendag die Bureau Jeugdzorg Gelderland
op 22 september 2007 in Burgers Bush hield voor al haar cliënten. Dit
leidde al direct tot een aantal nieuwe aanmeldingen en inmiddels telt
de cliëntenraad 18 leden, met Geertje de Grip, beleidsmedewerker, als
contactpersoon vanuit Bureau Jeugdzorg Gelderland. Woensdag 16 januari
werd het officiële gedeelte - de installatie en de ondertekening van
het reglement - gevolgd door hun eerste vergadering. Voorzitter Guda
Vaandrager vindt het belangrijk dat de vergaderingen geen klaagzang
tegen Bureau Jeugdzorg Gelderland worden. "Iedereen in de cliëntenraad
is ook daadwerkelijk cliënt van Bureau Jeugdzorg Gelderland en heeft
zijn eigen ervaringen. En al zijn die soms ook negatief, we hebben met
elkaar afgesproken dat je bereid moet zijn je eigen ellende los te
laten. Het motto is `het moet beter' en dat lukt niet als je blijft
hangen. Een positieve insteek dus."
Luisteren
Wanneer heb je als
cliënt het gevoel dat er naar je geluisterd wordt? Deze vraag stelde
de cliëntenraad zich tijdens deze eerste vergadering. Een vraag die
ook sterk naar voren kwam tijdens de cliëntendag op 22 september. Dat
het zogeheten en veelbesproken casemanagement onderdeel uitmaakt van
het antwoord, bleek al snel. Volgens de Provincie mogen hulpverleners
van Bureau Jeugdzorg Gelderland nog maar bij 10% van hun cliënten
betrokken blijven, nadat zij hen hebben doorverwezen naar een
zorgaanbieder. Dat feit leidde tot verontwaardiging bij de
cliëntenraad. De leden van deze raad willen juist dat de medewerkers
van Bureau Jeugdzorg Gelderland méér betrokken bij hen blijven, zodat
zij een vast aanspreekpunt hebben en houden; iemand die hen kent, de
voortgang van de hulpverlening bewaakt en kan ingrijpen als dingen
hierin niet goed gaan. Dit antwoord zal onderdeel uitmaken van de
eerste adviezen die zij binnenkort uitbrengen aan de Raad van Bestuur.
Blijven leren
Guda Vaandrager: "Het gaat er om dat wij gehoord worden, dat we ons
verhaal kwijt kunnen en serieus worden genomen. Ongeacht of we het
eens zijn met elkaar of niet. We hopen dat de adviezen van de
cliëntenraad bijdragen aan een aantal kleine verbeterstapjes. Nu en in
de toekomst. Want zolang er een Bureau Jeugdzorg Gelderland bestaat,
zal er een cliëntenraad bestaan. Je blijft als organisatie altijd
leren en je ontwikkelen. Daar willen wij graag aan bijdragen."
Bureau Jeugdzorg Gelderland