International Film Festival Rotterdam

37e International Film Festival Rotterdam
23 januari 3 februari 2008

PERSBERICHT 23 oktober 2007


* In Focus: Robert Breer en Cameron Jamie

* Speciale aandacht voor Free Radicals

De 37e editie van het International Film Festival Rotterdam (23 januari tot en met 3 februari) komt na het vertrek van Sandra den Hamer tot stand onder leiding van directeur Rutger Wolfson. Hij legt het accent op Free Radicals, filmmakers en kunstenaars die eigenzinnig en energiek een eigen koers volgen. In deze context worden filmmaker Robert Breer en kunstenaar Cameron Jamie geëerd met Focus-programma s. In het verlengde daarvan schenkt het festival speciale aandacht aan filmvertoningen met een eenmalig karakter.

Free Radicals (vrije radicalen) is een term ontleend aan de chemie en wordt gebruikt voor bijzondere moleculen of atomen die soms hevige reacties uitlokken. Het is opvallend hoe sommige audiovisuele makers vandaag geen technische perfectie meer nastreven, maar vaak juist bewust een rauwe, rafelige kwaliteit opzoeken. Ze verkiezen eerder een primitief, maar puur werkstuk in eigen beheer te creëeren en te distribueren, dan te gehoorzamen aan de dwingende formats van de beeldindustrie. Tijdens de 37e filmfestivaleditie staat Free Radicals voor een dergelijke artistieke en esthetische houding, die als één van de rode draden in diverse programma-onderdelen is terug te vinden: Cameron Jamie, Robert Breer, Paul Sharits, Exploding Cinema en Starting from Scratch.

Artist in Focus Cameron Jamie (Los Angeles, USA, 1969) is een van de meest eigenzinnige beeldende kunstenaars van dit moment. Jamie onderzoekt en documenteert folkloristische tradities en nieuwe cultuurvormen die aan de randen van onze beschaving ontstaan. Hiervoor gebruikt hij verschillende media: van film, tekeningen, foto s en performances tot ruimtelijk werk. Zijn films tonen ondermeer de worstelwedstrijden die Amerikaanse tieners in hun backyard organiseren of hoe woningen Halloween-spookhuizen worden. Tijdens het International Film Festival Rotterdam zal de Amerikaanse rock/metalband The Melvins de soundtrack van drie van Jamie s films live uitvoeren; de Japanse noise gitarist Haino Keiji speelt live de soundtrack van Jamie s meest recente film JO.

Filmmaker in Focus Robert Breer (Detroit, USA, 1926) begon, geïnspireerd door Mondriaan, zijn carrière als abstract schilder, is vanaf 1952 zich op kinetische kunst en dan in het bijzonder de animatiefilm gaan richten. In het verlengde van zijn minimalistische, vaak grappige bewegende sculpturen, maakt Breer korte dagboekachtige collagefilms, waarmee hij telkens een spervuur aan beelden op de kijker loslaat. Zijn onmiskenbaar signatuur omvat een mix van eigen tekeningen, found footage, home movies, persknipsels, losse krabbels en referenties naar de schilderkunst. Het IFFR toont zowel het pas gerestaureerde oeuvre van deze eeuwig jonge pionier, alsook een eerste omvangrijke presentatie in Nederland van zijn kinetische kunstwerken.

Exploding Cinema, de terugkerende programmasectie die stilstaat bij ontwikkelingen in de grensgebieden van de film, staat eveneens in het teken van Free Radicals. Rond de centrale figuur van filmmaker Paul Sharits (USA, 1943-1993), van wie onder meer een serie filminstallaties en frozen film frames getoond worden, presenteert het festival een selectie van jonge kunstenaars die zich niet storen aan formele conventies en met grote vitaliteit op quasi-anarchistische wijze werken met diverse beeldmedia. Onder de noemer Free Radicals wordt dus zowel een van de meest radicale experimentele filmmakers opnieuw geïntroduceerd, als een nieuwe lichting voorgesteld.

Free Radicals is ook de titel van een korte film van de Nieuw-Zeelander Len Lye. In 1958 bewerkte deze met naalden, speerpunten en tandzagen een strook onbelichte film. Het resultaat is een experimentele film die voor een recente generatie filmmakers emblematisch blijft werken. Sinds enkele jaren besteedt het International Film Festival Rotterdam in zijn korte filmsectie Short As Long As It Takes (24 tot en met 28 januari 2008) aandacht aan gelijkaardige filmmakers in Starting from Scratch . Daarin staat de do-it-yourself-cinema centraal: filmmakers die low-tech werken met celluloid en hun werk vertonen in single-screen -vertoningen, filmperformances en installaties. Geworteld in de avantgarde traditie heeft een nieuwe generatie van filmmakers optisch-mechanische filmdragers nieuw leven ingeblazen. Filmwerkplaatsen, ontwikkellaboratoria en S8-collectieven zijn de ruggengraat van deze undergroundcultuur. Binnen Starting From Scratch demonstreren meerdere collectieven hun technieken. Het Franse collectief Cellule d Intervention Metamkine uit Grenoble komt zowel optredens en performances verzorgen als workshops geven.

(einde persbericht)

Noten aan de redactie (