Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Haagse Berichten Haagse Berichten Door: Fred Andrioli, Haagse redactie

Sociale veiligheid in het openbaar vervoer
o SP komt met eigen plan "Veiligheidsoffensief Openbaar Vervoer". o Staatssecretaris Huizinga zegt dat al veel is bereikt. o Kamerleden willen dat conducteurs geweldsbevoegdheid houden.

Op 23 januari vergaderde de Vaste Tweede Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat met de staatssecretaris over het "Vervolg-aanvalsplan sociale veiligheid openbaar vervoer".
De Krom (VVD) vond dat raddraaiers en vandalen hard moeten worden aangepakt. Niet meer voorlopig op vrije voeten stellen maar vast houden en binnen enkele dagen voor de rechter. Hij wil ook de schade verhalen op de daders. Kan hun trouwens in het vervolg de toegang tot het openbaar vervoer worden ontzegd? Hij vroeg verder of de mobiliteitsteams van de Spoorwegpolitie wel altijd op tijd kunnen zijn. Als die er niet op tijd zijn moeten conducteurs kunnen optreden. Daarom moet hun niet de geweldsbevoegdheid worden ontnomen.

Mastwijk (CDA) vroeg wat er nu gedaan wordt nu de OV-chipkaart op zich laat wachten. Ook hij vroeg of het ontbreken van de geweldsbevoegdheid bij de conducteurs wel goed is.
Hij vond ook dat de aanwezigheid van personeel niet mocht worden verminderd als er meer met camera's gewerkt wordt. Is er ook aandacht voor de belendende percelen van stations (parkeerterreinen etc.)? Hij ging accoord met het OV-klachtenloket bij ROVER.

Roefs (PvdA) constateerde dat de doelstelling in de afgelopen jaren is gehaald, maar dat het personeel een dalend rapportcijfer geeft. Ook zij vroeg of het goed was dat de geweldsbevoegdheid van conducteurs is ingetrokken. Van de 19 mobiliteitsteams zijn er nu nog maar 4 paraat en die zijn bovendien kleiner dan bedoeld was. Ook werkt het communicatiesysteem bij het merendeel van de bedrijven niet goed. Zij vroeg de staatssecretaris te zoeken naar een bijdrage voor een proef in Gelderland. Ook zij toonde zich positief over het OV-loket.

Roemer (SP) vond het (vorige) Aanvalsplan een goede stap, maar wat er nu op tafel ligt is teleurstellend. Eigenlijk is het niet meer dan een voortgangsrapport. Hij biedt de staatssecretaris een eigen plan aan "Veiligheidsoffensief openbaar vervoer" met 15 maatregelen in trein, metro, tram en bus. Ook hij vond dat de geweldsbevoegdheid weer terug bij de conducteur moet. Hij zei het niet goed te vinden dat het OV-loket bij ROVER wordt ondergebracht. Die vereniging doet wel goed werk, maar is niet onafhankelijk.

Madlener (PVV) was het eens met andere sprekers dat de conducteur de geweldsbevoegdheid moet houden. Ook hij is voor een lik op stukbeleid voor degenen die zich misdragen. Heeft de staatssecretaris extra geld beschikbaar gesteld voor sociale veiligheid in de metro's van Amsterdam en Rotterdam na 20.00 uur ?

Van der Staaij (SGP) liet zich positief uit over het vervolg-aanvalsplan en vroeg hoe het met de vervolging van daders gaat. Hij erkende wel dat stations en voertuigen juridisch tot een privaat domein behoren, maar reizigers zien het in de praktijk als openbare ruimte, alwaar voor veiligheid moet worden gezorgd. Hij vroeg naar de onafhankelijkheid van het OV-loket.

De staatssecretaris zei te hebben gekozen voor een sober, doch doeltreffend vervolgplan, in overleg met decentrale overheden en vervoerbedrijven. Het aanvalsplan heeft in de afgelopen jaren goed gewerkt. Er is al veel bereikt.
Afgesproken is tussen NS en FNV dat conducteurs die de geweldsbevoegdheid willen behouden of krijgen daarvoor een opleiding krijgen. NS breidt de vliegende teams verder uit tot 600 medewerkers. In november 2008 komt een eenduidige richtlijn voor politie en Openbaar Ministerie voor het zg. snelrecht van degenen die zich in het OV misdragen.
De wens van de Kamer was om het OV-loket bij ROVER onder te brengen. Desondanks is nog gekeken of het niet beter bij de Consuwijzer moest komen. Dit richt zich echter hoofdzakelijk op zaken waarbij het Rijk direct betrokken is, terwijl bij het OV gaat om meerdere overheden en vervoerbedrijven. De consumentenorganisaties hebben ingestemd met de plaats bij ROVER. Met deze vereniging zijn goede afspraken gemaakt over de onafhankelijkheid en de toegankelijkheid voor alle reizigers. Het amendement van de Kamer is dus uitgevoerd zoals het bedoeld is. Men zou zo spoedig mogelijk elektronisch kunnen betalen in de regio-taxi, maar dat zou aansluiten op de OV-chipkaart. Voor de pilot in Gelderland heeft de staatssecretaris geen verzoek gekregen vanuit Gelderland. Zij wil hierover echter wel overleggen. Over het verhalen van schade en het eventueel ontzeggen van de toegang tot het OV van vandalen zal zij nog de juridische kanten hiervan laten nagaan.
Op de voorstellen van Roemer zal de staatssecretaris nader schriftelijk ingaan.

In tweede termijn toonde De Krom zich tevreden met de steun van het kabinet voor het snelrecht. Ook vond hij het gunstig dat de geweldsbevoegdheid bij conducteurs kan worden gehandhaafd. Hij sloot zich echter wel aan bij Roemer ten aanzien van het plaatsen van het OV-loket bij ROVER.
Mastwijk pleitte nog eens voor het handhaven van personeel op stations en in de voertuigen en herhaalde zijn vraag over de veiligheid in de stationsomgeving.
Roefs vroeg nog eens aandacht voor de pilot in Gelderland en voor de communicatie in geval van nood.
Roemer toonde zich zeer teleurgesteld over het uitblijven van initiatieven om tot verdere verbeteringen te komen en over het feit dat de staatssecretaris niet is ingegaan op zijn 15 verbetervoorstellen.
Madlener hoopte dat de staatssecretaris, mede naar aanleiding van de gemaakte opmerkingen, met verbetervoorstellen komt. Hij vroeg nog eens naar de beveiliging op de metro's. Van der Staaij zou het goed vinden als er een reactie komt op de voorstellen van de SP.

De staatssecretaris zei dat het verhalen van schade al zoveel mogelijk gebeurt. Zij zal op spoed aandringen met betrekking tot de richtlijn voor politie en OM. Wat betreft de metro in Rotterdam is er in het kader van de Brede Doeluitkering extra geld voor de sociale veiligheid beschikbaar gesteld. De trefkans van de conducteur moet gehandhaafd blijven. Zij zegde toe nog te overleggen over de omgeving van stations en over de KNV-taxi.
Zij zegde toe voor de komende dinsdag met een eerste reactie te komen op de voorstellen van Roemer. Voor een uitvoeriger antwoord is meer tijd nodig. Er komt ook een evaluatie van de gang van zaken bij NS. Roemer kondigde aan een plenair debat aan te vragen, o.a. over OV-loket.