De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Uw brief -
Ons kenmerk UB/A/2008/39500
Datum 17 januari 2008
Onderwerp Verkennende studie 'Op weg naar integrale
dienstverlening'
Hierbij bieden wij u -in verband met het Algemeen Overleg `Evaluatie en toekomstperspectief'
SUWI op 23 januari 2008- de verkennende studie `Op weg naar integrale dienstverlening' van
de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) aan. Het doel van deze studie is om meer zicht te krijgen
op de verschillende vormen van dienstverlening aan werkzoekenden die de ketenpartners op
lokaal niveau aanbieden. IWI heeft de visie van de ketenpartners onderzocht, de praktijk in
beeld gebracht en een aantal knelpunten en risico's benoemd.
De uitvraag bij de vestigingen voor dit onderzoek is uitgevoerd in de periode van maart tot en
met mei 2007. In dezelfde periode hebben de ketenpartners hun plannen ontwikkeld voor de
invoering van integrale dienstverlening. Zo zou dit onderzoek gezien kunnen worden als een
nulmeting naar de integrale dienstverlening in de keten.
De studie laat zien dat op centraal niveau al veel initiatieven worden ontplooid om de
invoering van integrale dienstverlening te stimuleren en te ondersteunen. Op het lokale niveau
worden plannen gemaakt voor de invoering van deze nieuwe werkwijze.
De praktijk wijst ook uit dat de invoering van integrale dienstverlening nog veel inzet van de
ketenpartners op alle niveaus zal vergen. Dat is niet verwonderlijk. De afgelopen jaren is op
diverse locaties in het land geëxperimenteerd met nieuwe vormen van dienstverlening. De
resultaten daarvan vonden we veelbelovend en ze vormen een goede basis voor de brede
invoering van integrale dienstverlening, die in 2008 grotendeels zijn beslag moet krijgen.
IWI signaleert een aantal knelpunten en risico's die zich tijdens dit proces kunnen voordoen.
Zo zal de intensievere samenwerking vorm moeten krijgen tussen verschillende organisaties:
zbo en gemeenten, die elk hun eigen prioriteiten, geldstromen en organisatiecultuur hebben.
Daarbij denken individuele gemeenten verschillend over de manier waarop de intensievere
samenwerking ingevuld dient te worden. De nieuwe wijze van dienstverlening vergt een
cultuuromslag van procesgericht werken naar klantgericht werken. Ook zullen de ICT-
voorzieningen moeten aansluiten op de nieuwe samenwerking.
Ons kenmerk UB/A/2008/39500
Wij herkennen de knelpunten en risico's die IWI heeft gesignaleerd. Waar deze knelpunten
zich voordoen zullen we gezamenlijk naar oplossingen zoeken. Om knelpunten zoveel
mogelijk te voorkomen zijn verschillende initiatieven genomen.
Zo zijn sinds 1 januari dit jaar vijf regionale accountmanagers actief vanuit het departement.
Zij onderhouden contacten in de regio en hebben zicht op de stand van zaken rond de
invoering van de integrale dienstverlening en het regionale arbeidsmarktbeleid. De
ketenpartijen hebben een `kernteam' geformeerd. De leden hebben ervaring met integrale
dienstverlening en ondersteunen het proces op locatie.
Ook het Innovatie Programma Werk en bijstand (IPW) is van belang. Eén van de
programmalijnen is `Samenhangende dienstverlening aan de klant'. Hierin wordt onder meer
aandacht besteed aan het ontwikkelen van een gemeentelijke visie op integrale dienstverlening
en aan de samenwerking tussen gemeenten en andere organisaties. Goede praktijken worden
verspreid.
Met alle ketenpartners wordt op bestuurlijk niveau gesproken over het behalen van de
doelstellingen. Bij achterblijvende initiatieven sporen we in eerste instantie via overleg de
partijen aan afspraken te maken. Daarnaast willen we de invoering monitoren. De
toezichthouder kan hierbij mogelijk een rol vervullen.
Zoals ook aangegeven in de Kabinetsreactie Evaluatie SUWI 2006 is geïntegreerde
dienstverlening de stip op de (nabije) horizon. De ketenpartners werken daar nu gezamenlijk
naar toe. Zij hebben de ambitie uitgesproken om de integrale dienstverlening eind 2008
grotendeels werkend te hebben in de locaties werk en inkomen.
Het zal duidelijk zijn dat het proces rond de ketendienstverlening ook na 2008 nog zal
doorlopen. Een omvangrijke transformatie als deze is niet in één jaar voltooid, daarvoor is
meer tijd nodig.
Dit betekent niet dat de invoering van de nieuwe werkwijze vrijblijvend is. Wij zullen het
proces dan ook nauwlettend blijven volgen en de partijen actief stimuleren waar mogelijk en
wenselijk. Door in gesprek met de uitvoering te gaan - en te blijven - worden wij op de hoogte
gesteld van de voortgang in het proces.
De Minister van Sociale Zaken De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid, en Werkgelegenheid,
(J.P.H. Donner) (A. Aboutaleb)
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid