SGP


23 - 01 - 08 | Ouderenbeleid

In het debat over het ouderenbeleid brengt de SGP naar voren dat ouderen niet alleen in verband gebracht moeten worden met gebreken. Juist doorwerken na het 65ste jaar en mantelzorg kunnen voor hen heel goede mogelijkheden zijn. Ook wil de SGP nu eindelijk eens een echte oplossing voor de verpleegtehuizen.


---

Ouderenbeleid
23 januari 2008
B.J. van der Vlies

Minstens zo groot als de blijdschap dat we ouder worden, is de zorg hoe we de vergrijzing moeten financieren. Dat, voorzitter, was één van de eerste zinnen die ik heb uitgesproken tijdens de begrotingsbehandeling van SZW. En hoewel dat nog steeds recht overeind staat, wil ik deze zin voor dit debat herformuleren: 'Minstens zo groot als de vreugde dat we ouder worden, zijn maatregelen die genomen moeten worden om van de vergrijzing een kans te maken in plaats van een bedreiging.â
Vergrijzing wordt vaak als een probleem beschouwd, maar laten we in het debat vandaag ook beseffen dat ouder worden en ook nog een redelijke tot goede gezondheid hebben een grote zegen van God zijn, waar we niet dankbaar genoeg voor kunnen zijn.
Concrete maatregelen zijn nodig, omdat de 'grijze druk' op onze stelsels vanaf 2010 alleen maar zal toenemen. Mensen leven langer en blijven langer gezond, wat een grote financiële druk zal leggen op de jongere generaties. Daar staat tegenover dat mensen langer aan het arbeidsproces kunnen deelnemen. Tenminste, als daarvoor geen wettelijke barrières meer bestaan. Ik ben ervan overtuigd dat de vergrijzing inderdaad kansen biedt, maar alleen dàn wanneer we in dit debat met elkaar concrete besluiten nemen rond de thema's âwonen & woonomgevingâ, âwelzijnâ, âzorgâ en âmaatschappelijke participatieâ. Kortom: niet alleen aandacht voor design for all, maar vooral: design now!
Voorzitter, dit plenaire debat heeft lang op zich laten wachten. Het is intussen al wel heel lang geleden dat de themacommissie is ingesteld. Ook het rapport is alweer enkele jaren oud. De vergrijzing is echter nog steeds een belangrijk thema. Vandaag zal ik niet lang stilstaan bij het proces, maar in het algemeen vindt de SGP-fractie dat speciale aandacht voor ouderen gewenst is. De themacommissie was hiervoor een belangrijk middel, maar het rapport als zodanig â waaraan ik heb mogen meewerken â blijft een wat onduidelijke status hebben. Een eventuele nieuwe themacommissie zal in onze ogen een ander voertuig moeten zoeken om aandacht voor een thema te vragen. Zeker is dat het ontzettend jammer is dat dit debat zo lang op zich heeft laten wachten. Hierdoor gaat het debat van vandaag voor een deel over zaken die intussen al (gedeeltelijk) geregeld zijn. Ook het feit dat de staatssecretaris uitgaat van een lichte manier van coördineren, is een nadeel voor het doel van de themacommissie: integraal beleid, in plaats van fragmentarisme in beleid en beleidsdoelen. We moeten geen verkokering en alléén sectorale visies hebben.
Voorzitter, mijn bijdrage voor dit debat is opgebouwd aan de hand van de thema's van de themacommissie. Maar eerst een algemene vraag. Welke bewindspersoon kan volgens het kabinet het beste de verantwoordelijkheid dragen voor het integrale ouderenbeleid. Is dat de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, of is het - zoals de ANBO suggereert - beter dat er een minister komt voor Jeugd, Gezin en Ouderen? Mijn fractie is het met de ANBO eens dat het onterecht en stigmatiserend is dat ouderenbeleid sec wordt gekoppeld aan de zorg. We zijn benieuwd naar de reactie van het kabinet.

WONEN EN WOONOMGEVING
Voorzitter, voor het thema 'wonen en woonomgeving' heeft de themacommissie Ouderenbeleid een aantal concrete maatregelen voorgesteld om tegemoet te komen aan de woonwensen, de woonvormen en de woonomgeving van ouderen. Het kabinet heeft daarop aangegeven dat ook zij het belang onderschrijft van de beschikbaarheid van toegankelijke woonvoorzieningen. Toch heeft de SGP-fractie nog een aantal vragen aan het kabinet over dit thema.
Woningbouw voor ouderen
Het kabinet is van mening dat gemeenten voldoende invloed kunnen hebben op het terrein van planning en inrichting van wijken ten behoeve van woning en zorg. Tegelijkertijd wordt aangegeven dat het kabinet gemeenten zal stimuleren om de behoeften van ouderen in kaart te brengen. In hoeverre houdt het kabinet daarbij rekening met het gegeven dat de VROM-raad in een recent verschenen rapport aangeeft dat de vergrijzing het sterkst gaat toeslaan in gebieden waar nu al veel mensen van middelbare leeftijd en ouder wonen? Op welke manier stimuleert het kabinet dergelijke gemeenten extra om te investeren in een solide woningaanbod voor ouderen?
Daarnaast wil de SGP van de regering vernemen op welke manier het beleid van gemeenten en woningcorporaties voor het bouwen van woningen voor ouderen gecontroleerd wordt. Want hoewel gemeenten, corporaties en lokale zorginstellingen de woonwensen van ouderen het beste kunnen bepalen, wordt in de kabinetsreactie toegegeven dat gemeenten uiteindelijk zelf beslissen over het al dan niet maken van prestatie-afspraken. Het lokale ouderenhuisvestingsbeleid vertoont daardoor enorme kwaliteitsverschillen. Bijna de helft van de gemeenten scoort nog steeds beneden gemiddeld. Bij vier op de vijf gemeenten is het aanbod van seniorenwoningen kleiner dan de vraag. En 88 procent ervaart knelpunten bij het uitvoeren van het ouderenhuisvestings- en of woonzorgbeleid. De helft van de gemeenten (50%) vindt dat de rijksoverheid niet voldoende randvoorwaarden creëert om op gemeentelijk niveau een optimaal beleid te kunnen voeren; er zijn te weinig financiële middelen en de regelgeving is onduidelijk. Graag een reactie van het kabinet welke maatregelen genomen zullen worden naar aanleiding van deze analyse.
Daarnaast wil de SGP-fractie graag weten wat de status is van het project om 255.000 extra nultreden woningen te realiseren voor 2009, waarvan er 99.000 geschikt moesten zijn voor zorg. Tegelijkertijd vraagt de vergrijzing ook de aandacht van de regering voor de gevolgen voor regioâs waar veel ouderen wonen. Extra woningbouw zou ook juist kunnen leiden tot een overschot aan woningen in een bepaalde regio op de langere termijn. Wordt hier ook rekening mee gehouden in het beleid? Op welke manier?
Aantrekkelijker maken blijven wonen in eigen wijk Voorzitter, in de brief van 17 oktober 2007 werd gemeld dat het kabinet op dat moment onderzoek deed naar de gevolgen van het financieel scheiden van wonen en zorg. De financiële scheiding tussen wonen en zorg draagt volgens het kabinet bij aan een grotere variatie van het woon-zorg aanbod, zodat ouderen langer in hun eigen wijk kunnen blijven wonen. Wanneer zijn de resultaten van dat onderzoek beschikbaar? Is er al zicht op de resultaten en eventuele vervolgmaatregelen? Graag ontvangen we een nadere toelichting. Verbeteren woonomgeving
Tenslotte op dit thema nog een opmerking over het verbeteren van de woonomgeving. Gemeenten moeten volgens het kabinet vanuit hun regisseursrol bevorderen dat de relevante partijen afspraken maken die ertoe leiden dat wijken ouderenproof zijn. Op het moment dat de eerste kabinetsreactie naar de Kamer is gestuurd, waren er tegen de 70 wijken waar het concept van zorgvriendelijke wijk in enige mate werd gerealiseerd. Wat is de status daarvan op dit moment, en welke vervolgmaatregelen worden door het kabinet genomen?

WELZIJN
Voorzitter, dan ben ik nu aangekomen bij het thema welzijn. Als themacommissie hebben we een sleutelrol voor welzijn benadrukt, omdat er een sterke samenhang bestaat tussen beperkingen in het functioneren, eenzaamheid, het ontstaan van depressies en de mate van welzijn. Daarom ga ik nu in op de voorgestelde maatregelen van de themacommissie en de kabinetsreactie daarop.
Toegankelijkheid openbaar vervoer
Voorzitter, de themacommissie heeft aangedrongen op een goed design for all in het openbaar vervoer. Het samenvoegen van de budgetten voor het openbaar vervoer om vervoersvoorzieningen te verbeteren, werd hierbij genoemd als de belangrijkste prioriteit. De SGP betreurt het dat er op dit moment nog steeds geen sprake is van een wezenlijke verbetering en vraagt de regering welke maatregelen zij binnen welke termijn gaat nemen om de versnippering tegen te gaan. De SGP staat gereserveerd ten opzichte van de experimenten van gratis stads- en streekvervoer voor ouderen tijdens daluren. Volgens de SGP wordt daarbij voorbij gegaan aan de grote (welvaarts)diversiteit die er onder ouderen bestaat. Gratis maken van zaken die niet gratis zijn, is wat ons betreft geen duurzame keuze. Wij denken dat het doeltreffender en gerichter is om ouderen in de lagere inkomensgroepen fiscaal te steunen. Inkomenspolitiek via allerlei versnipperde maatregelen levert immers een onoverzichtelijk geheel op. Vooralsnog zijn we daarom sceptisch over uitbreiding van gratis vervoer. Graag een reactie.
Ook vragen wij de aandacht van de staatssecretaris voor het voorzieningenniveau in wijken en op het platteland. Concreet denken we aan banken, winkels en geldautomaten.
Consultatiebureaus voor ouderen
De status van de consultatiebureaus voor ouderen is de SGP-fractie nog niet helemaal duidelijk. Op dit moment lijken het vooral bureaus te worden die voortkomen uit de sfeer van de zorg. Nu wil de SGP-fractie met nadruk aandacht vragen voor goede zorg voor ouderen â daar wil ik straks nog op terug komen. Maar door die grote nadruk op zorg wordt ouder zijn opnieuw vooral in samenhang met gebreken naar voren gehaald. Zou het niet beter zijn om de consultatiebureaus veel breder te maken en er een soort Ouderen Advies Centrum van te maken? Of is dat ook de bedoeling? Met zoân andere aanduiding wordt ook verwarring met het reeds bekende consultatiebureau rond kinderen voorkomen. Ook wordt daarmee de link naar alleen zorg vermeden.

LEVENSBEEINDIGING
Het zal niemand verbazen dat de SGP-fractie niet enthousiast is over de passage over levensbeëindiging op pagina 59 van het rapport. Het voeren van een volgend beleid klinkt wel erg gemakkelijk. We gaan ervan uit dat dit kabinet zich toch wel heel kritisch op wil stellen ten opzichte van verruiming van mogelijkheden voor levensbeëindiging. Een volgend beleid voeren veronderstelt immers geen enkele eigen visie maar een afwachten wat anderen bedenken. Is dat echt wat ook dit kabinet wil doen? Ook zijn er intussen verkiezingen geweest en is er een nieuw coalitieakkoord. We nemen aan dat er ook echt werk van hospices en palliatieve zorg wordt gemaakt.

ZORG
Met de toenemende vergrijzing zal ook het beroep op de beschikbaarheid van zorg toenemen. Dat heeft diverse consequenties voor de gezondheidszorg. In de eerste plaats zullen er dus voldoende plaatsen in zorg- en verpleegtehuizen nodig zijn. Is er op dit moment ook onderzoek beschikbaar in wat voor soort omgeving mensen over pakweg 10 tot 15 jaar willen wonen? Wil men ook echt altijd in de eigen woning blijven wonen? Heeft men daar dan ook eventueel extra geld voor over? Of woont men liever in een eigen klein appartement in een verzorgingshuis, omdat daar veel meer ouderen wonen? Voordat er allerlei plannen gemaakt worden en beleid wordt uitgezet over wat wenselijk is, moet dit alles wel heel erg helder zijn. We moeten niet denken dat mensen die ouder worden op een bepaalde manier willen wonen en leven, zonder dat we er zeker van zijn dat dit ook echt zo is. Het lijkt in elk geval nogal genuanceerd te liggen. In de tweede plaats vraagt de vergrijzing ook om extra werknemers in de zorg. Waar mensen ook willen wonen, er zal wel duidelijk behoefte zijn aan extra werknemers in zorg en welzijn. Ook werknemers in de zorg worden immers ouder, terwijl het aantal mensen dat beschikbaar is voor de zorg, stevig zal moeten groeien. Is het huidige beleid hiervoor voldoende? Zijn mensen wel bereid voor betrekkelijk lage salarissen ook in de toekomst in de zorg te blijven werken? Er zal dus een gedifferentieerd beroepsprofiel met bijbehorend beter beloningsbeleid moeten komen.
Niet in de laatste plaats zal dit alles ook om extra budget vragen. Het kabinet zal een duidelijke keuze moeten maken voor een goede gezondheidszorg. Dit zal hoe dan ook veel kosten. Kan dit voldoende worden opgevangen door degenen die over tien of twintig jaar het werk doen?

Verpleegtehuizen
In dit verband willen wij de aandacht van de staatssecretaris opnieuw vragen voor de kwaliteit van de zorg in verpleegtehuizen. Wij blijven daar onze zorgen over houden. Laten we nu alsjeblieft niet gaan millimeteren met een minuutje hier of daar extra voor. Ouderen die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen, moeten goede zorg ontvangen. Zij mogen niet aan hun lot worden overgelaten. Wat doet het kabinet nu concreet om de problemen in verpleegtehuizen ook echt en dus definitief op te lossen?

In Trouw van 19 januari 2008 stond een bericht over langlopend onderzoek op de VU. Ik citeer: âSinds eind jaren zeventig is de ligduur in ziekenhuizen korter geworden. Ouderen worden steeds vaker te vroeg naar huis gestuurd zonder dat er voldoende zorg is geregeld.â Mijn vraag is dan simpel: waarom hebben we die schotten tussen de verschillende soorten zorg nog steeds niet opgelost? Hoe mooi het ook is dat de ligduur korter kan, we moeten dan wel de aansluiting tussen de ziekenhuiszorg en de zorg thuis goed hebben geregeld. Wat gebeurt er concreet om die aansluiting beter te krijgen? Wil de staatssecretaris toezeggen dat zij deze problemen nog dit jaar op gaat lossen?

Vrijwilligersbeleid en mantelzorg
Het SCP en CBS hebben aangegeven dat de vrijwillige inzet voor maar ook van ouderen licht toeneemt. Dat is een mooi gegeven waar we dankbaar voor moeten zijn. Die vrijwillige inzet en mantelzorg voor ouderen moeten we vooral ook zo houden. Juist in een samenleving die de afgelopen decennia stevig is geïndividualiseerd is dit een belangrijk lichtpunt. Het overheidsbeleid moet er dan ook op gericht zijn om die mantelzorgers zo goed mogelijk te ondersteunen. In dit verband mag de regeling voor waardering van mantelzorgers niet ongenoemd blijven. Dat is een van de middelen om de zorg van mantelzorgers ook echt zichtbaar te maken. Op dit moment ga ik niet in op de fricties die er ook bij de voorgestelde regeling nog zijn. Daarover praten we binnenkort nog verder. We rekenen daarbij op een welwillende houding van de staatssecretaris. Zo kennen we haar immers!

Zorg en mantelzorg
Indringend vragen wij het kabinet de aandacht voor de grote nadruk op arbeidsparticipatie en tegelijkertijd de druk om mantelzorg te stimuleren. Mensen stimuleren om de arbeidsmarkt op te gaan en tegelijkertijd de faciliteiten af te schaffen voor mensen die ervoor kiezen om hun leven aan zorgtaken te wijden, is natuurlijk volstrekt in tegenspraak met een beleid dat mensen vraagt om toch vooral tijd en aandacht te geven aan mantelzorg. Hoe wil de staatssecretaris dit beleid met elkaar in overeenstemming brengen? Hoe kan iemand tegelijkertijd mantelzorger zijn en ook nog eens geprest worden om meer te gaan werken? Het kabinetsbeleid op dit terrein â concreet denkt de SGP-fractie aan de afschaffing van de overdraagbare algemene heffingskorting â is gewoon intern tegenstrijdig. Wat zou het kabinet ervan vinden als al die mantelzorgers in ons land er ineens voor zouden kiezen om hun mantelzorgtaken te stoppen en snel (extra) de arbeidsmarkt op te gaan? Dat zou voor ons land een ramp zijn! Laten we dan die ramp niet door een onlogisch kabinetsbeleid tot een zichzelf vervullende profetie maken.

Dementie en mantelzorg
Opnieuw een bericht uit de krant: het Nederlands Dagblad van 22 januari. Een op de vijf ouderen die mantelzorg verlenen bij dementie raakt in de problemen als gevolg van langdurige zorg voor dementerende ouderen. Wat betekent dit voor het beleid van de staatssecretaris? Hoe denkt zij over het in die berichten genoemde pleidooi van Alzheimer Nederland voor dementiecoaches? Als mensen mantelzorg geven, moeten we dat waarderen. Maar dan moet er ook wel voldoende begeleiding zijn. Wordt in het kader van de WMO ook uitdrukkelijk voor deze problematiek aandacht gevraagd? Doen gemeenten ook specifiek iets aan ondersteuning van deze mantelzorgers? Ook vragen wij nadrukkelijk aandacht voor ons destijds aangenomen amendement op de WMO over respijtzorg. Juist in dit soort situaties zou dit uitkomst kunnen bieden. Heeft de staatssecretaris er zicht op in hoeverre gemeenten ook echt die respijtzorg goed hebben geregeld?
Mede in het licht van onze eerdere opmerkingen over levensbeëindiging, zou het een schande zijn als mantelzorgers er op een gegeven moment geen gat meer in zouden zien en aan zouden gaan dringen op euthanasie. Om euthanasie in te perken is niet alleen goede palliatieve zorg nodig, maar ook goede zorg voor ouderen in het algemeen.

WERK, INKOMEN EN MAATSCHAPPELIJKE PARTICIPATIE
Voorzitter, op het gebied van werk en inkomen wil de SGP dat het kabinet belemmeringen voor doorwerken na de 65 jaar wegneemt. Wij pleiten hier al jaren voor, en via de discussie op het Internetforum werd duidelijk dat heel veel Nederlanders dat met ons eens zijn. Veel mensen vragen zich af wanneer je eigenlijk oud bent. En dat is volgens het Internetforum uitdrukkelijk niet per definitie op het moment dat je de 65 gepasseerd bent. De SGP wacht de resultaten van de aangekondigde Verkenning dan ook vol spanning af, en hoopt dat het kabinet komt met een fors pakket aan maatregelen om doorwerken na de 65 te stimuleren.
Daarnaast is er natuurlijk nog de discussie over het verhogen van de arbeidsparticipatie in bredere zin. De SGP kijkt uit naar de resultaten van de ingestelde commissie wat betreft de mogelijkheden om barrières voor oudere werknemers weg te nemen.

AFRONDEND
Voorzitter, het is goed dat we vandaag zo uitgebreid spreken over verschillende maatregelen om het ouderenbeleid ook in de toekomst zo goed mogelijk vorm te geven. Ondanks mijn voorzichtig-kritische opmerkingen over de werkwijze van de commissie, heb ik het als een voorrecht ervaren er deel van uit te mogen maken. Het was goed om op diverse manieren â via werkbezoeken, horen van deskundigen, gesprekken enzovoort â meer te weten te komen en beter zicht te krijgen op het beleid dat voor ouderen nodig is. De leden van de commissie zijn bij hun adviezen niet afhankelijk geweest van de gebruikelijke methoden en procedures van de Kamer, maar hebben eigen werkwijzen gebruikt. De afgelopen periode heeft de commissie vooral geluisterd naar meningen uit de samenleving over de onderzoeksthemaâs. Toegankelijk, uitgaande van wat mensen, maatschappelijke organisaties en wetenschappers vanuit hun ervaring en deskundigheid te vertellen hebben. De SGP-fractie hoopt dan ook dat deze staatssecretaris haar uiterste best zal doen om het ouderenbeleid tot een succes te maken.

Ouderenbeleid