P E R S B E R I C H T, 10 januari 2008
24 januari t/m 6 april 2008
WINTER in de STDSGLR HEERLEN MET:
VisualMoods
`Tenslotte, Hondenvoer.'
Projectruimte 2: François Salden
De Stadsgalerij Heerlen begint het nieuwe jaar met drie presentaties: de collectietentoonstelling
VisualMoods, de installatie `Tenslotte, Hondenvoer.' van Martina Florians en een project van
François Salden in de Projectruimte. De opening vindt plaats op vrijdagavond 25 januari om
19.30 u en wordt verricht door Pé Diederen, wethouder Cultuur van de Gemeente Heerlen.
De hoofdtentoonstelling VisualMoods verbindt de zinnenprikkelende, fluorescerende installatie
`Lollipop' van de Duitse kunstenaar Regine Schumann met een keuze uit de collectie van de
STDSGLR: schilderkunst in velerlei gedaanten en `stemmingen'. Ook recente aankopen worden
voor het eerst gepresenteerd.
Het nieuwste werk van Martina Florians, `Tenslotte, Hondenvoer.', is gebaseerd op een
anekdote over een Slowaakse worstenmaker en zijn vindingrijke omgang met de Europese
regelgeving. Een werk dat de toeschouwer letterlijk tegemoet geurt en vragen stelt over de
bepalende rol van de EU in afzonderlijke Europese landen.
François Salden is deze keer het jonge regionale talent dat de Projectruimte invult. Salden
maakt, met gebruik van beeld, geluid en licht, `belevingsobjecten' die door de toeschouwer
moeten worden verkend en die een beroep doen op verschillende zintuigen.
VISUALMOODS
De collectie van de STDSGLR Heerlen vormt een levendige afspiegeling van ontwikkelingen binnen
de hedendaagse Nederlandse schilderkunst sinds 1950, met haar eigen specifieke accenten en
karakter. Met enige regelmaat presenteert de STDSGLR werken uit haar verzameling, iedere keer in
een nieuwe samenhang, of vanuit een nieuw uitgangspunt.
Deze keer vormde de zinnenprikkelende installatie `Lollipop' van de Duitse kunstenaar Regine
Schumann (1961) de stimulans voor een associatieve keuze uit de eigen collectie. Net als in de
schilderkunst, focust het letterlijk lumineuze en poëtische werk van Schumann op de wisselwerking
tussen kleur, licht en materie en biedt het een bijzondere schoonheidservaring.
Schumann heeft een brede opvatting over schilderkunst. Zij maakt niet langer gebruik van de
klassieke middelen van het schildersmedium, maar gaat in haar schilderkunstige aanpak verder.
Op speelse en inventieve manier maakt zij gebruik van fluorescerende materialen uit de industriële
wereld en blacklight. Zo creëert ze nieuwe mogelijkheden om kleur, vorm en ruimte te ervaren.
VisualMoods verbindt `Lollipop' met schilderkunst in velerlei gedaanten en biedt de mogelijkheid
diverse schilderkunstige `stemmingen' te ondergaan.
In de tentoonstelling is werk te zien van uiteenlopende kunstenaars zoals Ben Akkerman, Jan
Andriesse, Rob Birza, Koen Delaere, Sidi El Karchi, Natasja Kensmil, Michaël de Kok, Krijn de
Koning, Rob van Koningsbruggen, George Korsmit, Katinka Lampe, Rinke Nijburg, Marjolein
Rothmann, Roland Schimmel, Schoonhoven, Martijn Schuppers, Clary Stolte, Veron Urdarianu,
Robert Zandvliet & vele anderen.
Z.O.Z.
`TENSLOTTE, HONDENVOER.'
Beeldend kunstenaar Martina Florians (1974) begeeft zich met haar werk op het gebied tussen
kunst en wetenschap. Vaak bouwt ze laboratoriumachtige installaties waarin ze met simpele
middelen onderzoek doet, bijvoorbeeld naar de werking van geur.
Haar nieuwste werk `Tenslotte, Hondenvoer.', is gebaseerd op een anekdote over een Slowaakse
worstenmaker en zijn vindingrijke omgang met de Europese regelgeving voor levensmiddelen.
In de installatie staat één zin centraal: "De Slowaak, tenslotte, had een andere oplossing. Hij
verkocht vanaf die dag alles als hondenvoer, de klanten wisten toch wel beter."
De zin is slechts gedeeltelijk leesbaar, de afzonderlijke letters zijn afgevuld met worstkruiden. De
hoogte van de hoopjes kruiden in de letters laten tegelijkertijd het landschappelijk hoogteverloop
van Brussel naar Poprad, Slowakije zien, in een rechte lijn. In de tentoongestelde vitrine ligt worst,
om te proeven.
PROJECTRUIMTE 2 - FRANÇOIS SALDEN
In de Projectruimte, waar de Stadsgalerij werk toont van jong talent uit de regio, deze keer de in
2007 aan de Maastrichtse kunstacademie afgestudeerde François Salden (Geleen, 1980).
Salden maakt installaties waarin (video)beeld, geluid en licht een spel met elkaar spelen. Omdat
hij schoonheid en kitsch, vormloosheid en vorm combineert, ontstaan zowel ongemakkelijke ver-
vreemding als bevrijdende humor.
Mechaniek in al zijn diversiteit, de werking van de dingen, heeft Saldens grote interesse en hij
probeert op speelse wijze oorspronkelijke technische functies in een nieuwe context toe te passen.
Ook zijn nieuwe `belevingsobject' dat hij voor de Projectruimte realiseert, moet door de
toeschouwer worden verkend, waarbij een beroep wordt gedaan op verschillende zintuigen.
Rondleidingen Het museum organiseert op aanvraag rondleidingen, eventueel in de vorm van
een arrangement met koffie of lunch.
Voor meer informatie: 045 5772210 of www.stadsgalerijheerlen.nl
---
Gemeente Heerlen