Generaalmajoor Cammaert waarschuwt voor luxe en bureaucratie NLe leger

23/01/2008 15:00



Rampreizen.nl



Aanstaande donderdag 24 januari verschijnt in Sp!ts een vier pagina's tellende special van de hand van het virtuele reisbureau Rampreizen.nl. In deze special veel aandacht voor het werk van Nederlanders en Nederlandse organisaties in (post-) conflictgebieden, een column van minister Bert Koenders en een uitgebreid interview met generaal-majoor Patrick Cammaert over Afrika, de Nederlandse missie in Afghanistan en de organisatie van het Nederlandse leger.

Cammaert was in de Democratische Republiek Congo van 2005 tot en met 2007 commandant van de grootste VN-troepenmacht ooit. 'We moeten oppassen dat we niet teveel verluxen. Je leeft in landen waar de varkens en de ratten over de weg lopen. Dat is Afrika, dat is Azië. Maar als de Nederlanders ergens worden ingezet, hebben we vier soorten groente nodig, vijf soorten vlees en drie soorten aardappelen.' Cammaert vindt dat de Nederlandse militaire inspanningen efficiënter kunnen. 'Hoeveel soldaten gaan er (..) nou daadwerkelijk op patrouille? (..) In de krijgsmacht een cultuur ontstaan waarbij men de indruk krijgt dat men voortdurend aan elkaar moet rapporteren. (..) Het betekent dat je een heleboel mensen hebt die op papier bezig zijn een ander bezig te houden. Ondertussen zouden we er beter voor kunnen zorgen dat er meer mannetjes en vrouwtjes in Afghanistan de poort uitkomen zodat daar een veilige omgeving wordt gecreëerd waarna reconstructie kan plaatsvinden.'

Cammaert pleit hierin voor meer aandacht van Nederland en westerse landen voor Afrika en een reorganisatie van de krijgsmacht. 'Westerse landen hebben het continent altijd onder de duim gehouden. Ik vind dat we nu onze verantwoordelijkheid moeten nemen,' zegt Cammaert. 'Westerse landen schrijven wel een plan van aanpak voor vredesmissies in Afrika, (..) India, Pakistan en Nepal moeten dan de troepen sturen en dat is niet eerlijk. (..) Je moet het risico delen. Dat geldt dus ook voor Nederland.'

De Rampreizen-special verschijnt bij wijze van slot van de Rampreizen campagne, een campagne om Nederlanders voor te lichten over het werk van Nederlanders in (post-) conflictgebieden. De campagne is een initiatief van Prospektor en is gefinancierd door het NCDO. De campagne startte dit jaar op de Vakantiebeurs in Utrecht en wist in een online en offline mediacampagne veel publieke en media-aandacht te trekken.





http://www.rampreizen.nl