Radboud Universiteit Nijmegen


Oriëntalisme in de Nederlandse cultuur, ca.1800 - 1920

Verlangen naar het Oosten

In de negentiende eeuw stond de islamitische wereld rond de Middellandse Zee volop in de Nederlandse belangstelling. Jan de Hond, conservator geschiedenis bij het Rijksmuseum Amsterdam, promoveert op 24 januari aan de Radboud Universiteit op een studie naar de Nederlandse beeldvorming van het Oosten tussen 1800 en 1920. Zijn proefschrift draagt als titel Verlangen naar het Oosten.

De Nederlandse interesse voor `de Oriënt' was breed, wordt met één blik op de inhoudsopgave van De Honds studie duidelijk. Het Oosten, dat was: het land van Mozes en Jezus; de sprookjesachtige Oriënt van de Duizend-en-een-nacht; een sensueel oord met verleidelijke haremdames of juist een `onbedorven', pre-industriële samenleving. De verbeelding van al die versies van het Oosten had vaak weinig te maken met de oosterse realiteit, maar voorzag in de eerste plaats in een Nederlandse behoefte: de wens de bijbel beter te begrijpen, de behoefte aan pracht en praal, het verlangen naar een vrijere seksualiteit of de weerzin tegen de moderne, westerse samenleving.

Cornelis Kruseman: Johannes de Doper predikend in de woestijn. Aquarel, 1846. Koninklijke verzamelingen, Den Haag.

Cornelis Kruseman: Johannes de Doper predikend in de woestijn. Aquarel, 1846. Koninklijke verzamelingen, Den Haag

Lawrence Alma Tadema: De dood van de eerstgeborene van de farao. Olieverf, 1872. Rijksmuseum, Amsterdam.

Lawrence Alma Tadema: De dood van de eerstgeborene van de farao. Olieverf, 1872. Rijksmuseum, Amsterdam

De belangstelling voor het Bijbelse Oosten nam in de negentiende eeuw toe, mede onder invloed van de opkomst van de moderne bijbelwetenschap. Het besef groeide dat de Bijbel een `oosters' boek was en ook zo verbeeld moest worden. Cornelis Kruseman (1797-1857) is een van de eersten die Bijbelse figuren niet meer in neutrale, klassieke gewaden hult, maar hen echt als Arabieren afbeeldt. En ook Lawrence Alma Tadema (1836-1912) raadpleegt voor zijn Bijbelse historiestukken archeologische handboeken - zoals blijkt uit details in een schilderij als De dood van de eerstgeborene van de farao.

Een emaillen reclamebord van de Heilig Land Stichting, ca. 1930. Museumpark Orientalis, Heilig Land Stichting

Een emaillen reclamebord van de Heilig Land Stichting, ca. 1930. Museumpark Orientalis, Heilig Land Stichting
Speciale aandacht besteedt De Hond in zijn studie aan `een spectaculair en grootschalig' voorbeeld van Bijbels oriëntalisme: de Heilig Land Stichting, het Bijbelse openluchtmuseum dat in 1911 bij Nijmegen geopend werd.

Anton Pieck: Oosterse stoet in een nachtelijke stad. Illustratie uit: J.C. Mardrus, Alle verhalen van 1001 nacht, Amsterdam, 1943

Anton Pieck: Oosterse stoet in een nachtelijke stad. Illustratie uit: J.C. Mardrus, Alle verhalen van 1001 nacht, Amsterdam, 1943

Marius Bauer: Kameelruiters voor een oosterse stad in de bergen. Zwart en gekleurd krijt, aquarel, ca. 1901-'02. Rijksmuseum, Amsterdam.

Marius Bauer: Kameelruiters voor een oosterse stad in de bergen. Zwart en gekleurd krijt, aquarel, ca. 1901-'02. Rijksmuseum, Amsterdam.

Het bekendste product van de Oosterse verbeeldingskracht zijn de verhalen van Duizend-en-een-nacht. Aan dit boek, dat in 1738 voor het eerst in Nederlandse vertaling verscheen en waarvan in de negentiende eeuw diverse edities - vaak deelverzamelingen - verschenen, is het (grotendeels) te danken dat Europeanen het Oosten gingen associëren met `een sprookjesachtige wereld van schatrijke sultans, imposante paleizen, luisterrijke optochten en weelderige harems', aldus De Hond.

Een grote rol speelde Duizend-en-een-nacht in het werk van de schilder Marius Bauer (1867-1932); De Hond heeft het zelfs over een `preoccupatie' met de vertellingen. `Zijn hele leven lang bekeek hij de Oriënt door de ogen van Sjahrazaad. Hij was altijd op zoek naar taferelen, figuren, straatjes en gebouwen die hem herinnerden aan de nachtvertellingen.'

Titelpagina van Adriaan van der Hoop, De renegaat, Amsterdam 1838 Titelpagina van Adriaan van der Hoop, De renegaat, Amsterdam 1838

Het sensuele Oosten had in Nederland een bescheidener plaats in de verbeelding van de Oriënt dan in bijvoorbeeld Frankrijk. Er zijn wel schilderijen van zinnelijke haremdames, maar dit thema was ook omgeven met taboes. Oosterse romances krijgen dan ook nogal eens een christelijke moraal mee, zoals in Adriaan van der Hoops De renegaat (1838), waar een Europese man een - uiteraard noodlottige - liefde opvat voor een haremdame. Overigens sprak het sensuele Oosten later ook homoseksuele mannen aan, alleen waren zij niet aangetrokken door zwoele odalisken, maar door verleidelijke oosterse knapen.

Jacobus van Looy: Zwerver in Tanger, 1886. Stichting Jacobus van Looy/Frans Hals Museum Haarlem

Jacobus van Looy: Zwerver in Tanger, 1886. Stichting Jacobus van Looy/Frans Hals Museum Haarlem

Het onbedorven, pre-industriële Oosten bekoorde menig toerist - althans voor een uurtje, want een van alle gemakken voorzien hotel was toch te prefereren boven de wat smoezelige souks. De schrijver en schilder Jacobus van Looy (1855-1930) wist zijn Marokkaanse ervaringen fraai te vereeuwigen, in tekeningen en in zijn autobiografische novelle Gekken (1892) en zijn roman Reizen (1913).

Jan de Hond (Den Bosch, 1964) studeerde geschiedenis en kunstgeschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij werkte vanaf 1999 als conservator in het Noord-Brabants Museum te 's-Hertogenbosch. Sinds 2007 is hij conservator geschiedenis bij het Rijksmuseum Amsterdam. Dit proefschrift is begeleid door Peter Rietbergen vanuit het Institute for Historical, Cultural and Literary Studies van de Radboud Universiteit Nijmegen; Ronald de Leeuw, directeur van het Rijksmuseum, is tweede promotor.

Een handelseditie van dit proefschrift, getiteld `Verlangen naar het Oosten', wordt uitgegeven door Primavera Pers, Leiden. Zie www.primaverapress.nl of mail info@primaverapress.nl Naar boven

Meer informatie

* Afbeeldingen zijn afkomstig uit het besproken boek
* Overname alleen met bronvermelding: Jan de Hond, `Verlangen naar het Oosten'. Proefschrift Radboud Universiteit Nijmegen
* HR-foto's van de gebruikte beelden? Centrum voor Kunsthistorische Documentatie, e.scheepers@let.ru.nl

Contact
Wetenschapsredactie
(024) 361 60 00
wetenschapsredactie@communicatie.ru.nl