Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Den Haag Ons kenmerk
23 januari 2008 VO/OK/2008/2723
Onderwerp Bijlage(n)
Aanbieding advies Expertgroep Doorlopende 1 (eindrapport)
Leerlijnen Taal en Rekenen
Op 23 januari jl. heeft de Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, onder leiding van de
heer H.P. Meijerink, haar eindadvies " Over de drempels met taal en rekenen" overhandigd aan de
bewindslieden van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Opdracht van de expertgroep was om op korte termijn een inhoudelijk advies uit te brengen over de
basiskennis en basisvaardigheden op het gebied van taal en rekenen waarover leerlingen in de
verschillende stadia in hun onderwijsloopbaan van primair tot hoger onderwijs moeten beschikken.
Uit (internationaal) vergelijkend onderzoek blijkt dat de Nederlandse leerlingen over het algemeen
goed presteren op taal en rekenen. Maar er zijn ook redenen tot zorg. Uit recente internationale
onderzoeken (bijv. Pirls en PISA) blijkt een lichte terugval in prestaties. Ook de inspectie en de
Onderwijsraad wijzen regelmatig op een aantal problemen rond taal en rekenen (bijvoorbeeld m.b.t.
het niveau van technisch lezen in het basisonderwijs). En bekend zijn de problemen rond het taal- en
rekenniveau van beginnende Pabo-studenten. Onderzoek heeft aangetoond dat deze problemen
worden veroorzaakt door een complex aan factoren: de aard en de kwaliteit van het aanbod in het
basisonderwijs, de aard en de kwaliteit van het aanbod en het gepleegde onderhoud in het
vervolgonderwijs, de beschikbare tijd en leerlingenkenmerken zoals aanleg, motivatie en thuistaal.
De onderzoekers komen tot de volgende aanbevelingen: de eisen ten aanzien van taal- en
rekenvaardigheid vastleggen in landelijke regelgeving; in de onderwijsprogramma's meer tijd inruimen
voor rekenen en taal, en tot slot ervoor zorgen dat alle docenten beschikken over voldoende vakkennis.
Wij zullen u op korte termijn een beleidsreactie op hoofdlijnen sturen. Met de onderwijssectoren zijn
we in overleg over een implementatieplan.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Mede namens de beide staatssecretarissen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk