Persbericht

24 januari, 2008

Text Mining-software van SPSS reduceert klantverloop met 50%

~ Nieuw 'Guidebook: SPSS Text Mining' beschrijft best practices voor organisaties die meer inzicht willen krijgen in ongestructureerde data ~

Uit onderzoek van Nucleus Research komt naar voren dat de Text Mining-technologie van SPSS bijdraagt aan de vermindering van het klantverloop met meer dan 50 procent. Dit is vooral zichtbaar wanneer deze technologie als onderdeel van de algemene klantstrategie is geïmplementeerd. Uit het onderzoek blijkt ook dat de Text Mining-functionaliteit de productiviteit van analisten verhoogt met meer dan 50%.

De bevindingen van het onderzoek zijn samengevoegd in het 'Guidebook: SPSS Text Mining', met daarin onder meer best practices, tips en misstappen die vermeden kunnen worden. Het biedt handvatten voor organisaties om Text Mining te integreren in hun analyses. Hierdoor krijgen zij beter inzicht in het gedrag en de denkwijze van klanten om zo betere zakelijke beslissingen te kunnen nemen.

"We hebben gezien dat SPSS Text Mining, ook in combinatie met conventionele Data Mining, organisaties kan helpen om klantinzichten in de juiste context te plaatsen", zegt Rebecca Wettemann, vice-president bij Nucleus Research. "Met Text Mining kunnen organisaties klantinteracties beter begrijpen, voorspellen, verbeteren en proactief beheren. Bedrijven die Text Mining toepassen kunnen de groeiende hoeveelheid content op het web en in klantinteracties benutten om concurrentievoordeel te behalen."

SPSS Text Mining voor Clementine 12.0 software maakt het mogelijk om - in verschillende talen - belangrijke informatie en verbanden te halen uit tekst en ongestructureerde data zoals e-mails, blogs en onderzoeken. Hierdoor kunnen gebruikers eenvoudig extra inzicht verkrijgen en voorspellingen doen om het klantverloop te reduceren, de productiviteit te verhogen, fraude op te sporen en de resultaten van marketingcampagnes te verhogen.

"Het Nucleus Research Guidebook bevestigt onze leidende positie op het gebied van predictive analytics. Het laat zien hoe organisaties met Text Mining betrouwbare conclusies kunnen trekken en daar effectief actie op kunnen ondernemen", aldus Olivier Jouve, vice-president corporate development voor Text Mining bij SPSS. "Geschat wordt dat 80 procent van bedrijfsinformatie uit tekst bestaat. SPSS Text Mining is in staat om snel en eenvoudig ongestructureerde informatie te analyseren voor het verbeteren van zakelijke beslissingen."

Download Nucleus Research's 'Guidebook: SPSS Text Mining' via: http://www.spss.com/pdfs/Guidebook%20--%20SPSS%20Text%20Mining.pdf

Voor meer informatie over Text Mining voor Clementine 12.0 ga naar: http://www.spss.com/text_mining_for_clementine/

(371 woorden)

VOOR DE REDACTIE

About Nucleus Research
Nucleus Research is a global provider of IT research and advisory services that provides CFOs, CIOs and their staffs with the real-world information they need to maximize the business returns from their technology investments, including successfully executing their IT deployments and determining the business value of their initiatives. Nucleus Research is the only technology research firm that is registered with the National Association of State Boards of Accountancy (NASBA). For more information, visit http://www.NucleusResearch.com

Over SPSS
SPSS (NASDAQ : SPSS) is wereldwijd leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics. De predictive analytics-technologie van SPSS optimaliseert bedrijfsprocessen doordat klanten hiermee beter in staat zijn zich op de kernactiviteiten te richten en te presteren. Met de opname van predictive analytics in de bedrijfsprocessen worden organisaties 'voorspellende ondernemingen'. Zij zijn hiermee in staat om dagelijks weloverwogen beslissingen te nemen, waarmee bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd worden en meetbare concurrentievoordelen bereikt worden. Meer dan 250.000 bedrijven, academische instituten, zorgaanbieders, marktonderzoeksbedrijven en overheidsinstellingen vertrouwen op de technologie van SPSS. SPSS is opgericht in 1968 en het hoofdkantoor is gevestigd in Chicago, Illinois. Meer informatie: http://www.spss.nl

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Ingrid van den Nieuwenhof van LEWIS, Global Public Relations: Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: ingridv@lewispr.com http://www.lewispr.com

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Bernadette Hulswit - van Beest van SPSS: Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: bhulswit@spss.com http://www.spss.nl