Historisch afzetrecord voor Mercedes-Benz trucks
(1/24/2008)
Zoals reeds verwacht, waren de marktcondities voor trucks in 2007 niet
overal hetzelfde. Terwijl de markt voor middelzware en zware trucks in
Europa stabiel was, vertoonde de bedrijfswagenmarkten in de
NAFTA-regio en Japan in het afgelopen jaar een dalende trend. In
Brazilië verliep de marktontwikkeling daarentegen in beide segmenten
duidelijk positief.
Mercedes-Benz trucks heeft met 159.900 (+12,5%) verkochte voertuigen
een historisch afzetrecord behaald. Dit resultaat kon vooral worden
bereikt door de grote vraag naar de Mercedes-Benz Actros. In Europa
was het de vijfde stijging op rij (+6,8% naar 104.400 voertuigen). Ook
in Latijns-Amerika (+27,4% naar 38.100 voertuigen) en in het Nabije en
Midden-Oosten (+44,3% naar 6.000 voertuigen), alsmede in Oost-Europa
(+19,6% naar 25.900 voertuigen) was de ontwikkeling positief. Daarmee
kon Mercedes-Benz trucks het marktleiderschap in de kernmarkten
West-Europa, Duitsland en Brazilië handhaven en in Turkije zelfs
duidelijk uitbouwen.
De orderportefeuille van Mercedes-Benz bedrijfswagens heeft in 2007
eveneens alle records gebroken. Voor het eerst kwamen in één jaar
meer dan 200.000 bestellingen voor Mercedes-Benz trucks binnen. Dat
komt overeen met een groei van meer dan 34%. Bij de helft van de
opdrachten ging het om het vlaggenschip Actros.
De bedrijfswagenfabrieken van Mercedes-Benz in Wörth (Duitsland),
Aksaray (Turkije) en Sào Bernado do Campo (Brazilië) konden vanwege
het verkoopsucces de productiecapaciteit volledig benutten en braken
daarmee productierecords.
Trucks Azië
De afzet van Mitsubishi Fuso steeg in het afgelopen jaar met +1,1%
naar 188.700 voertuigen. De afzetdaling in Japan en Taiwan vanwege de
strengere emissie-eisen en een marktgebonden teruggang van de vraag
werd ruimschoots gecompenseerd door een afzetrecord in de
exportmarkten (+16,6%). Fuso is in het segment van lichte
bedrijfswagens onder andere marktleider in Taiwan en Indonesië.
Trucks NAFTA
Zoals reeds werd verwacht, hebben Freightliner, Sterling, Western Star
en Thomas Built Buses met 119.000 verkochte voertuigen het niveau van
het jaar daarvoor niet kunen evenaren (-36,5%). De oorzaak hiervan is
een conjunctuurgerelateerde marktdaling in de VS en naar voren
getrokken aankopen als gevolg van strengere emissie-eisen. Het lukte
de divisie echter, marktpotentieel buiten de NAFTA-regio aan te boren
en daar haar afzet met 70,4% te verhogen. Ondanks de afzetdaling kon
Freightliner zijn marktleiderschap in het Class 8 segment in de VS en
in de NAFTA-regio handhaven.
Daimler Trucks
Daimler Trucks heeft in 2007 in totaal 467.700 (-9,4%) zware,
middelzware en lichte vrachtwagens verkocht. De verwachte daling is
vooral het gevolg van een aanzienlijk lager marktvolume in de
belangrijke afzetmarkten VS, Canada en Japan, wat veroorzaakt wordt
door de strenge emissie-eisen, waardoor veel aankopen vervroegd in
2006 plaatsvonden.
Mercedes-Benz Nederland
Op de Nederlandse truckmarkt beleefde Mercedes-Benz ook een goed jaar.
Met name in het distributiesegment, waar de Atego en de Axor
veelvuldig ingezet worden, haalde het merk zelfs bijna 29%
marktaandeel en in het zware segment, boven de 16 ton GVW behield het
zijn marktaandeel van ruim 10%. De verwachtingen voor 2008 zijn weer
hoog gespannen. Dit optimisme wordt mede ingegeven door de stijgende
afzet van de Axor en de introductie van de nieuwe Actros in juli van
dit jaar.
Vooruitblik
Andreas Renschler, binnen de Raad van Bestuur van Daimler AG
verantwoordelijk voor Daimler Trucks verwacht, voor 2008 een
afzetverhoging: âDe voor ons uitermate belangrijke markt in de
NAFTA-regio en de Japanse markt zullen zich in het komende jaar weer
herstellen. Het markvolume zal daar weer duidelijk toenemen. Dat zijn
goede vooruitzichten voor Daimler Trucks.â
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI