Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Fraai gecomponeerde commercial brengt de nieuwe Ford Focus muzikaal voor het voetlicht

'FOCUS. DE NIEUWE FORD. TOONAANGEVEND'

Amsterdam, 24 januari 2008 - Een deurpaneel als harp, een velg als pauk, een ruitenwisser als strijkstok, de motorkap als gong, de airco als trombone..., ziehier de bijzondere commercial voor de vernieuwde Ford Focus. De unieke strijk-, blaas-, snaar- en percussie-instrumenten worden door professionele musici gebruikt in de opvallende commercial voor de nieuwe Ford Focus. Het 'Focus Orchestra' brengt een klassieke wals ten gehore als een ode aan een "dynamische en opwindende auto", aldus Paula Vermin, communicatiemanager van Ford Nederland. "Deze campagne van reclamebureau Ogilvy valt naar ons idee enorm op ten opzichte van concurrerende autocommercials en zet de Ford Focus neer als een perfect gestylde auto.”

De filosofie achter de commercial is dat elk onderdeel van de Ford Focus is gestileerd tot een fraai geheel dat resulteert in een opwindend muzikaal schouwspel, waarbij alle instrumenten en musici samenwerken om tot een ultieme performance te komen. De gebruikte muziekinstrumenten zijn voor 98 procent gemaakt uit auto-onderdelen en klinken precies zoals professionele instrumenten behoren te klinken. In de 60 seconden durende commercial, die deze week van start gaat, wordt treffend in beeld gebracht hoe alle onderdelen van de dynamische en fraai vormgegeven Focus perfect op elkaar zijn afgestemd om een ultieme rijervaring te leveren.

Autogordel als gitaarriem
Tal van onderdelen van de Ford Focus zijn getransformeerd tot prachtig klinkende instrumenten, die worden bespeeld door professionele musici die samen het 'Focus Orchestra' vormen. Zo bestaan de blaasinstrumenten uit combinaties van buisvormige onderdelen, die onder meer afkomstig zijn van de schokdemper, de airconditioning en het remsysteem van de auto. Hoogstandjes onder de snaarinstrumenten zijn een prachtig gestileerde cello - vervaardigd uit de versnellingsbak en de uiteinden van de motorkap - en een gitaar die deels is gemaakt van de koppeling en rembekrachtiging en waarbij de autogordel als gitaarriem dient. Bijzonder is daarnaast een autodeur waaraan snaren zijn bevestigd die samen tot harp zijn getransformeerd. Verder gebruikt het Focus Orchestra tal van percussie-instrumenten.

Toonaangevend
"De Ford Focus wordt in zijn segment al jaren beschouwd als één van de beste auto's op de markt. In onze nieuwste campagne focussen we vooral op de stilering door te laten zien dat alle onderdelen zó zijn vormgegeven, dat ze volledig complementair zijn aan dynamische kwaliteiten van de nieuwe Ford Focus", legt Paula Vermin uit. "Muziek speelt hierbij als krachtige metafoor een belangrijke rol, omdat alle elementen in een muziekcompositie elkaar in perfecte harmonie moeten aanvullen. De pay-off van de campagne luidt niet voor niets: 'Focus. De nieuwe Ford. Toonaangevend'."

De multimediale campagne duurt een jaar en bestaat verder uit een commercial voor bioscoop en radio, print- en online uitingen. Een 'Making of'-filmpje laat zien hoe de instrumenten zijn vervaardigd. Het Focus Orchestra geeft het komende jaar op tal van plaatsen in Europa live uitvoering van muziekstukken, gespeeld op de bijzondere instrumenten die zijn gemaakt uit de Ford Focus-onderdelen. De 'making of' van de commercial is te bekijken op Ford.nl.


---



Ingezonden persbericht