Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 24 January 2008

De Nationale IQ test best bekeken programma van de avond

Het originele Eyeworks format De Nationale IQ Test blijkt ook na de achtste editie nog altijd een kijkcijferhit. De uitzending door BNN op Nederland 1 trok gisterenavond 1,7 miljoen kijkers en een marktaandeel van 26% (6+). Het programma evenaarde hiermee het record uit 2004 en is nog altijd het best bekeken programma van omroep BNN. De Nationale IQ Test was gisterenavond het best bekeken programma en wist zelfs het doorgaans onaantastbare 8 uur journaal achter zich te laten. Tevens was het marktaandeel van 28.5% in de doelgroep 20-49 opvallend hoog voor Nederland 1.

De deelnemers in de studio bestonden dit jaar uit de volgende groepen: makelaars, vrouwenvoetballers, hoogbegaafde kinderen, fanfare leden, BN'ers en een groep onder hypnose. Opmerkelijk genoeg waren de gehypnotiseerden, onder leiding van Rasti Rostelli, de winnaars van de avond. Van de BN'ers streek PvdA kamerlid Diederik Samsom met de eer met een IQ van 136.

Naast het constante succes in thuisland Nederland reist het format ook over de wereld. Binnenkort gaat het programma wereldwijd weer van start in diverse variaties in onder andere Rusland, België, Canada, Japan en Italië.

Over Eyeworks

Eyeworks is een creatieve en onafhankelijke televisieproducent die programma's in diverse genres zoals entertainment, drama & film en sport ontwikkelt, produceert en distribueert. Eyeworks werd in 2001 opgericht door Reinout Oerlemans en heeft thans toonaangevende productievestigingen in 12 landen, op 4 verschillende continenten: Nederland, België, Duitsland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Argentinië, Chili, Brazilië, Nieuw Zeeland, Australië en de Verenigde Staten. Televisieprogramma's en formats van Eyeworks worden in meer dan 50 landen over de hele wereld uitgezonden.

Eyeworks Sport produceert de belangrijke sportprogramma's voor de commerciële zenders in Nederland, waaronder alle belangrijke voetbalcompetities en wedstrijden van het nationaal elftal. Eyeworks heeft drama- en filmtitels in haar portfolio waaronder de Oscarwinnende Antonia, De Zaak Alzheimer en Windkracht 10. De politieserie Flikken van Eyeworks is een van de best bekeken dramaseries (meer dan 100 afleveringen) in België en Nederland. Het in Londen gevestigde Eyeworks Distribution richt zich op het wereldwijd licenseren van formats en ready-made programma's van alle productiehuizen van Eyeworks en van derden. Internationaal succesvolle formats zijn onder andere: Test The Nation, The Chair, The 10, Miss Popularity, So You Wannabe A Popstar, Ticket to the Tribes, Win My Wage, Who Wants to Marry my Son. Meest recente succes is het zelf ontwikkelde Beat the Blondes dat in korte tijd is verkocht in 16 landen waaronder Duitsland, Frankrijk en Italië.