Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Voetbalsupporters hechten meeste waarde aan 'ziel' van hun club

Bijna helft supporters Ajax en Feyenoord niet tegen overname eigen club door puissant rijke zakenmagnaat

Zoeterwoude, 24 januari 2008 - Het is schering en inslag in het hedendaagse profvoetbal: steeds meer topvoetbalclubs komen na een overname in handen van steenrijke buitenlandse zakenmagnaten. Wat in de ons omringende landen allang aan de orde van de dag is, wordt misschien ook in Nederland praktijk. Hoe staan Nederlandse voetbalfanaten tegenover deze ontwikkeling of - sterker nog - wat zouden ze ervan vinden als hun eigen voetbalclub wordt overgenomen door een Russische staalmagnaat? Deze vraag legde Amstel - sponsor van de Nederlandse Eredivisie, de KNVB Beker maar ook Ajax en Feyenoord- in een onderzoek voor aan 500 Ajax- en 500 Feyenoord-supporters. Opvallend genoeg zegt bijna de helft van alle voetbalfans niet afwijzend te staan tegenover een buitenlandse overname.

De allerrijksten der aarde omarmen het voetbal als uithangbord voor hun ambities. Zo zijn overnames van Britse voetbalclubs door puissant rijke zakenmagnaten inmiddels regelmatig onderwerp in de media. Een ontwikkeling die aanleiding is voor Amstel te onderzoeken in hoeverre Nederlandse voetbalsupporters hier nu eigenlijk voor of tegen zijn. 500 mannelijke Ajax-supporters en een even groot aantal aanhangers van Feyenoord hebben zich uitgesproken over dit onderwerp. Daarnaast geven zowel diehard fans - supporters die regelmatig naar het voetbalstadion gaan en vrijwel alle wedstrijden via de media volgen - als reguliere fans - die de verrichtingen van hun club minder intensief en dan met name via de media volgen - hun mening.

Voetbal is 'business'
De meningen over een buitenlandse overname blijken verdeeld. Zo stelt een meerderheid van 56 procent het geen goede zaak te vinden als hun club wordt verkocht. Zij hechten duidelijk waarde aan de romantiek van het voetbalspel. Desgevraagd zegt een aantal voorstanders dat de club van de supporters moet blijven en dat het concurrentievervalsing in de hand zou werken. Een nog altijd grote groep van ruim vier op de tien supporters vindt het echter geen probleem dat hun club in buitenlandse handen valt. Zo verwachten zij dat een kapitaalkrachtige geldschieter meer geld zal investeren in betere spelers, wat de weg kan vrijmaken voor het kampioenschap en deelname aan Europees voetbal. Verder luidt het nuchtere antwoord van veel voorstanders dat voetbal nu eenmaal 'big business' is.

De voors en tegens
Aan de supporters is gevraagd een top drie te kiezen van de belangrijkste voordelen van een overname door een Russische zakenmagnaat. Veruit de meesten van hen verwachten dat hierdoor de mogelijkheid ontstaat betere spelers aan te trekken, waardoor zij van mooier voetbal zullen genieten. Daarnaast denken veel fans dat een overname de kansen op Europees voetbal kan vergroten. Als fans gevraagd wordt naar hun grootste bezwaren tegen een vermogende Rus die achter de schermen aan de touwtjes trekt, delen de meesten de vrees dat hiermee de 'ziel' van hun club wordt verkocht en de eigenaar te veel invloed krijgt op de strategie van de voetbalclub. Ook achten veel fans het niet uitgesloten dat er op den duur alleen nog buitenlandse spelers op het voetbalveld verschijnen, waardoor ze zich niet langer kunnen identificeren met spelers die uit hun eigen stad of regio afkomstig zijn. Verder zijn tegenstanders van mening dat er mogelijk meer aandacht uitgaat naar de rijke geldschieter dan naar de verrichtingen van de spelers op het veld.

Voordelen

1. Betere spelers, mooier voetbal

2. Grotere kans op Europees voetbal

3. Grotere namen op het veld

Nadelen

1. Te veel invloed van de eigenaar op het voetbal waardoor de ziel van de club verloren gaat
2. Dat er alleen nog buitenlandse spelers worden opgesteld en geen jongens uit onze stad of streek
3. Verandering van de sfeer rond de club

Een Russische magnaat of Aziatische tycoon?
Alle supporters kregen de vraag voorgelegd dat als hun club zou worden verkocht aan wie ze dan de voorkeur zouden geven. Een meerderheid kiest voor een Amerikaanse miljardair, op de voet gevolgd door een rijke oliesjeik. Pas op nummer drie verschijnt de Russische magnaat ten tonele, waarna een Aziatische tycoon de gelederen sluit. Met de stelling dat een rijke Rus de redding van het Nederlandse voetbal kan betekenen, is 56 procent van de voetbalfans het volledig oneens; ruim drie op de tien supporters hebben hierover geen mening. Wel blijft bijna driekwart zijn voetbalclub door dik en dun trouw, óók als deze door een rijke Rus wordt gekocht. Voor slechts twee op de tien supporters betekent dit dat zij hun club dan in de steek laten.

Amstel heeft het onderzoek uitgevoerd vanuit haar betrokkenheid bij het Nederlandse voetbal. Als sponsor van de o.m. de Eredivisie én als merk dat weet wat mannen willen, houdt de brouwer de vinger aan de pols van het Nederlandse voetbal. Het onderzoek sluit naadloos aan op Amstels huidige campagne ' Word jij Amstellovitch'. In deze campagne haakt Amstel met een knipoog in op bovengenoemde ontwikkeling in de voetbalwereld.


- EINDE PERSBERICHT -

NOOT AAN DE REDACTIE,

Ingezonden persbericht