Gemeente Groningen

Sociale dienst vergroot zorgvuldigheid bij huisbezoek De Groningse sociale dienst vergroot de zorgvuldigheid rondom huisbezoek. Fraudecontroleurs van de dienst Sociale zaken en Werk (SOZAWE) maken vanaf nu bijvoorbeeld een verslag van het huisbezoek bij vermoeden van bijstandsfraude. Over dat verslag kan de klant nog zijn zegje doen.

Voordat SOZAWE een voor de klant nadelige beslissing neemt, krijgt de klant het verslag thuisgestuurd. Er volgt dan een gesprek tussen de fraudecontroleur en de klant om eventuele onjuistheden aan te passen. Het maken van een verslag van het huisbezoek bij een vermoeden van fraude is nieuw in Groningen. Zo'n verslag was een aanbeveling van de landelijke Ombudsman.

Gedragscode
De verslaglegging is onderdeel van de nieuwe werkwijze van de Groningse sociale dienst bij huisbezoek. Bij die nieuwe werkwijze hoort ook een aangescherpte gedragscode voor medewerkers van SOZAWE. Die houdt onder meer in dat bezoek over de vraag naar zorg of de arbeidsmogelijkheden bij voorkeur door twee medewerkers van SOZAWE plaatsvindt. Zo'n bezoek gebeurt altijd aangekondigd.

Vertrouwenspersoon
Onaangekondigd en ook aangekondigd bezoek moet zo veel mogelijk tijdens kantooruren plaatsvinden. Nieuw is ook dat klanten bij aangekondigd bezoek zich door een vertrouwenspersoon mogen laten bijstaan. SOZAWE moet vooraf de klant op dit recht wijzen. Een huisbezoek mag zich niet uitstrekken tot buurtbewoners.
Gepubliceerd op: donderdag 24 januari 2008
donderdag 24 januari 2008:
Sociale dienst vergroot zorgvuldigheid bij huisbezoek