Sociale dienst vergroot zorgvuldigheid bij huisbezoek
De Groningse sociale dienst vergroot de zorgvuldigheid rondom
huisbezoek. Fraudecontroleurs van de dienst Sociale zaken en Werk
(SOZAWE) maken vanaf nu bijvoorbeeld een verslag van het huisbezoek
bij vermoeden van bijstandsfraude. Over dat verslag kan de klant nog
zijn zegje doen.
Voordat SOZAWE een voor de klant nadelige beslissing neemt, krijgt de
klant het verslag thuisgestuurd. Er volgt dan een gesprek tussen de
fraudecontroleur en de klant om eventuele onjuistheden aan te passen.
Het maken van een verslag van het huisbezoek bij een vermoeden van
fraude is nieuw in Groningen. Zo'n verslag was een aanbeveling van de
landelijke Ombudsman.
Gedragscode
De verslaglegging is onderdeel van de nieuwe werkwijze van de
Groningse sociale dienst bij huisbezoek. Bij die nieuwe werkwijze
hoort ook een aangescherpte gedragscode voor medewerkers van SOZAWE.
Die houdt onder meer in dat bezoek over de vraag naar zorg of de
arbeidsmogelijkheden bij voorkeur door twee medewerkers van SOZAWE
plaatsvindt. Zo'n bezoek gebeurt altijd aangekondigd.
Vertrouwenspersoon
Onaangekondigd en ook aangekondigd bezoek moet zo veel mogelijk
tijdens kantooruren plaatsvinden. Nieuw is ook dat klanten bij
aangekondigd bezoek zich door een vertrouwenspersoon mogen laten
bijstaan. SOZAWE moet vooraf de klant op dit recht wijzen. Een
huisbezoek mag zich niet uitstrekken tot buurtbewoners.
Gepubliceerd op: donderdag 24 januari 2008
donderdag 24 januari 2008:
Sociale dienst vergroot zorgvuldigheid bij huisbezoek
Gemeente Groningen